Aviseringar
Rensa alla

Macbook Pro - för lite hårddiskutrymme?


Ämnesstartare

Hej.

Nu har jag börjat bli lite irriterad på Mac.

Jag kan väldigt lite om datorer. Nu har jag fått en Macbook Pro och ska göra en film i iMovie. Klart. Sedan ska jag spara filmen och lägga upp den på YouTube. Nehe.

Då får jag ett felmeddelande som säger att jag har för lite hårddiskutrymme för att åtgärden ska kunna slutföras, och att jag ska försöka igen när jag har mer ledigt utrymme.

Tittar jag på min "Sonia"-del på datorn så står det att jag har över 300 GB ledigt utrymme. Går jag in på "Harddisk" via Finder så står det att jag har 15 GB ledigt utrymme.

Nu undrar jag hur fan jag ska göra! Jag vill kunna spara och publicera filmer.


   
Citera
Kviq
 Kviq

Vad står det i aktivitetskontrollen när du kollar hårddiskuttrymme?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymbaline:

Mac

Zymbaline:

Jag kan väldigt lite om datorer

ns


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Vad står det i aktivitetskontrollen när du kollar hårddiskuttrymme?

Hur gör jag en aktivitetskontroll? 🙁 HAHA.. *n00b*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men ne alltså ska du göra saker som vanliga mänskor gör vid en dator, är mac rena seppukun. Skulle också kolla diskutrymmet på mammas gamla mac, höll på att få spel, fick för fan googla i flera minuter shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit

linux ftw


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

släng, köp ny


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aktivitetskontrollen visar att jag har 319 GB ledigt utrymme.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Verkar som ni lyckats lösa problemet. Annars kanske Pinnacle Studio™ 15 vore någonting för dig? Väldigt enkelt att lära sig och det finns flera tänkbara funktioner som är roliga att experimentera med. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

x_marty:

Verkar som ni lyckats lösa problemet. Annars kanske Pinnacle Studio™ 15 vore någonting för dig?

Nej, det löste sig inte. Jag fick ladda upp videon som original utan att redigera och det blev fail för då synkade inte ljudet + bilden. D:

Men men. Jag ska kika på det, tack!


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Zymbaline:

Aktivitetskontrollen visar att jag har 319 GB ledigt utrymme.

wierd shit dårå. men kolla var du sparar så att du inte sparar på någon konstigt ställe.

aldrig varit med om något sådant här, och har ändå använt mac de senaste fem åren. även imovie.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymbaline:

ska göra en film i iMovie

Vad utgår du ifrån? Bilder, filmat material eller mobilfilm?
Om man kör utan att komprimera och har långa serier med högupplösta bilder så kan filerna bli enorma...


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Tickstart:

Men ne alltså ska du göra saker som vanliga mänskor gör vid en dator, är mac rena seppukun. Skulle också kolla diskutrymmet på mammas gamla mac, höll på att få spel, fick för fan googla i flera minuter shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit

är ju dock vad man är van vid, får också panik på os som jag inte vet hur de fungerar.

mac är ju dock kända för sig användarvänlighet, även om det ändå kan vara svårt när man är van vid annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymbaline:

Nej, det löste sig inte. Jag fick ladda upp videon som original utan att redigera och det blev fail för då synkade inte ljudet + bilden. D:

Usch då. Får man ta sig en titt ändå? Jag kan bläddra igenom några mappar för att försöka hitta ett hyfsat "intro" jag gjorde i Pinnacle Studio™ 15, om du vore intresserad förstås.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Vad utgår du ifrån? Bilder, filmat material eller mobilfilm?
Om man kör utan att komprimera och har långa serier med högupplösta bilder så kan filerna bli enorma...

Ja, alltså det är vanlig webcamvideo på typ 5 minuter :p Ska inte vara några konstigheter.

x_marty:

Usch då. Får man ta sig en titt ändå? Jag kan bläddra igenom några mappar för att försöka hitta ett hyfsat "intro" jag gjorde i Pinnacle Studio™ 15, om du vore intresserad förstås

Menar du att du vill se videon? Den finns på min blogg.
Ja det vore nice!


   
SvaraCitera