Aviseringar
Rensa alla

machomanstereotypen?


Ämnesstartare

Vad menas med att man bryter den? Eller att man beter sig i linje med den? Är det enbart inkluderat negativa, destruktiva saker, machomanstereotypen alltså ? 


   
Citera
Ämnesstartare

Jag tänker mig att människor ofta ser machobetende som patetiskt, negativt, och även destruktivt. Typ att machobetende är inkompetent och impotent överreagerade. Så det blir enbart de destruktiva aspekterna/konsekvenserna av maskulinitet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Först behöver du definiera, eller iaf beskriva, machomansstereotypen. I allmänhet och i jämförelse med någon form av "neutralare"  mansroll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathByLawnmower:
Först behöver du definiera, eller iaf beskriva, machomansstereotypen. I allmänhet och i jämförelse med någon form av "neutralare"  mansroll.

Jag fick det ej definierat för mig i min tidigare tråd. För att se kontexten där ordet användses hänvisar jag till den. Den andra tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är lite en definition jag försöker komma fram till :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathByLawnmower:
Först behöver du definiera, eller iaf beskriva, machomansstereotypen. I allmänhet och i jämförelse med någon form av "neutralare"  mansroll.

För att svara på din fråga så uppfattar jag nu att machomanstereotypen hänvisar till beteende som döljer känslor som nervositet, att vara ledsen, att vara allvarlig och betänksam är bättre än att vara för leende och glad osv, och som gör vad som krävs för att få saker gjort, om så krävs utan hänsyn till andra.


   
SvaraCitera