Aviseringar
Rensa alla

Madonnafallet


Razor:
Om ingen ser detta som ett problem eller känner empati för de som drabbas rekommenderar jag er att se filmen Lilja 4-ever.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HeyIJustMeetYou: +1

Det är en av de filmer som berört mig mest, oavsett kategori.


   
SvaraCitera

Razor:

Det är en av de filmer som berört mig mest, oavsett kategori.

Mig med. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sitter hon å knappar in på sin dator medan 11-åringar i Kongo gräver efter coltan 14 timmar i sträck nere i Kongo för ett mål mat i betalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:
Sitter hon å knappar in på sin dator medan 11-åringar i Kongo gräver efter coltan 14 timmar i sträck nere i Kongo för ett mål mat i betalt.

Man ska alltså strunta i dessa kvinnor?

Razor:

Det är en av de filmer som berört mig mest, oavsett kategori.

Då borde du verkligen kunna se korrelationen mellan patriarkat och detta enorma problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Man ska alltså strunta i dessa kvinnor?

Tänkte mest på att du satte dig över andra då du sa åt dessa att skärpa sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Då borde du verkligen kunna se korrelationen mellan patriarkat och detta enorma problem

Läste du det jag skrev om patriarkatet? Bemöt mitt påstående direkt istället för att skriva att jag "borde se sanningen". Jag gillar inte auktoritära påpekanden utan härledning.

Jag tar det igen:

Razor: Den patriarkala strukturen är skapad för att skydda och ordna upp samhället genom att skapa roller för kön, hierarkiskt fördela ledarskapet m.m. för att få ett stabilt samhälle som tar hand om sin befolkning. Exempelvis är alla Abrahamitiska religioner patriarkala men ingenstans där förordas sexuellt utnyttjande av kvinnor, barn och andra som har varit i underställd position, inte heller förordas användning av droger eller andra berusningsmedel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Läste du det jag skrev om patriarkatet? Bemöt mitt påstående direkt istället för att skriva att jag "borde se sanningen". Jag gillar inte auktoritära påpekanden utan härledning.

Jag tar det igen:

Nu tar vi detta igen en gång för alla: patriarkat innebär att kvinnor är underställda män, vilket gör att kvinnor utsatta. Kvinnors kroppar har alltid setts som en handelsvara och det utnyttjas av män, vilket kan härledas till patriarkatet i allra högsta grad. Här kan du läsa en bra krönika om ämnet.

http://nyheter24.se/debatt/786296-nej-pappa-det-ar-inte-extremt-att-krossa-patriarkatet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: patriarkat innebär att kvinnor är underställda män

Det är en av patriarkatets innebörder, dock inte alla. Som jag redan påpekat flera ggr var patriarkatets uppgift att organisera samhället och ta hand om dess medborgare på för den tiden det mest effektiva sättet, och nej sexhandel ingår inte i den patriarkala organiseringen av ett samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Isola, alla problem i världen beror inte på patriarkatet.

Nej, men en förkrossande andel. Sexhandel är i princip kapitalism och patriarkatet som gift sig och fått äckliga små slavhandlarbarn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: och ta hand om dess medborgare på för den tiden det mest effektiva sättet,

Vad menar du med detta?

Razor: och nej sexhandel ingår inte i den patriarkala organiseringen av ett samhälle.

Det finns ingen helig skrift för patriarkatet, det är en struktur och har som sådan varken budord eller explicita riktlinjer. Den generella relevanta innebörden är att kvinnan är ett sexobjekt vars skyldighet det är att ligga med mannen, så sexuellt utnyttjande och sexhandel är definitivt sprunget från patriarkatet.

När värderingen är att hälften av Jordens befolkning är andra klassens medborgare vars enda värde sitter mellan benen är sexuellt utnyttjande ett faktum.


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej, men en förkrossande andel. Sexhandel är i princip kapitalism och patriarkatet som gift sig och fått äckliga små slavhandlarbarn.

vill ba säga att jag gillar din beskrivning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Det finns ingen helig skrift för patriarkatet, det är en struktur och har som sådan varken budord eller explicita riktlinjer.

Vilka grunder vilar den på om den inte har några riktlinjer?

Nachac: Den generella relevanta innebörden är att kvinnan är ett sexobjekt vars skyldighet det är att ligga med mannen, så sexuellt utnyttjande och sexhandel är definitivt sprunget från patriarkatet.

Det må vara så att kvinnan ses som sexobjekt och hennes skyldighet är att ligga med mannen, men samtidigt är mannens skyldighet att vara gift med kvinnan, försörja henne och skydda henne så ren sexhandel ingår inte i patriarkatet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Vad menar du med detta?

Vad har ett samhällssystem för syfte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: vill ba säga att jag gillar din beskrivning

Tack!

Razor: Vilka grunder vilar den på om den inte har några riktlinjer?

Könsmaktsordningen. Patriarkatet är ingen religion eller ideologi, utan återigen resterna av ett legislativt styrelseskick.

Razor: Det må vara så att kvinnan ses som sexobjekt och hennes skyldighet är att ligga med mannen, men samtidigt är mannens skyldighet att vara gift med kvinnan, försörja henne och skydda henne så ren sexhandel ingår inte i patriarkatet.

Såvida kvinnan är ärbar, oskuld och trogen, ja. Annars har hon förbrukat sitt syfte, eller hade inget från början, utom att sexuellt tillfredsställa män. Giftermålet syftar till att säkerställa faderskapet för kvinnans avkomma, så att arv och dylikt tillfaller rätt person. Det är alltså en kontroll av kvinnans sexualitet. Kvinnor där detta är omöjligt, det vill säga otrogna eller icke oskulder, saknar socialt värde och kan därför exempelvis säljas.

Razor: Vad har ett samhällssystem för syfte?

Inget alls, det är ett sätt av många att organisera samvaron. Patriarkatet har ingen utilitaristisk grund, det är en opportunistisk successivt framvuxen struktur, inget avsiktligt eller genomtänkt samhällsbygge.


   
SvaraCitera