Aviseringar
Rensa alla

Män begår 70% av alla självmord - varför?


Ämnesstartare

Testosteron ökar risktagande. Det kanske också påverkar till någon mån. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Diagrammet visar dock att det är 70% av alla lyckade självmord som är genomförda av män. De talar om dödsorsaker. Det säger ingenting om hur många kvinnor som försöker ta sina liv - bara att de lyckas i lägre mängd än män. Det vore intressant att se könsfördelningen kring försök till självmord, snarare än framgångsrika självmord.

Kvinnor använder i regel mindre våldsamma metoder för genomförandet, som ofta innebär att de är mindre effektiva. Män tenderar att välja metoder som tar skada på ett sätt som har större sannolikhet att vara verkningsfulla. En diskussion berörande den frågan vore meningsfull att ha, i syfte kunna analysera fram potentiella preventiva åtgärder.

Bra påpekat!


   
SvaraCitera
mynona

Könsrollerna tillåter inte män att påverkas emotionelt, vara ledsna och tala om det, så det trycks innåt och skadar och kan bara slippa ut genom våld. Män använder också mer effektiva metoder. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd: risktagande

, impulsivitet etc

+ att män inte kan/får uttrycka känslor lika bra som alla sa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

därför alla tjejer får kuk när dom vill men killar måste kämpa
och det finns ingen garanti


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror ärligt att de flesta orsaker bakom sjmord är lättare att lösa för tjejer...

- mer accepterat att må dåligt som tjej
- kan få uppmärksamhet via utseende (bröst, rumpa, sminkat ansikte, hår)
- kmr undan med ätstörningar medan killar kan bli mobbade för att de är smala (press på att träna)
- tjejer kmr undan med att sminka sig om de känner sig fula
m.m.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror framförallt att det har att göra med rollen som familjeförsörjare. Den finns fortfarande kvar samtidigt som allt färre män kan uppfylla den då arbetslösheten ökar som mest bland män. Mäns arbetsvillkor blir också allt sämre med nedläggningar, nedskärningar, outsourcing och effektivisering inom traditionellt manliga yrken. Män har också förlorat många av de privilegier vi tidigare hade över bl.a. kvinnor. Den utjämningen är något positivt, men det tillsammans med ökad arbetslöshet och försämringar för män på arbetsmarknaden gör att många män fått det ganska radikalt sämre. Jag tror det är anledningen både till mäns sämre mående och att många män söker sig till rasistiska och reaktionära partier. Man lockas av en "det var bättre förr" retorik. Finns bra skrivet om det här.

Tror att det ovan i kombination med att det är mindre accepterat att må dåligt som man än som kvinna och att det är skamfyllt att söka hjälp gör att män lider i tysthet tills man inte pallar med det längre.

En annan grej är också att män är sämre på att hålla liv i sina sociala relationer. Många män i förhållanden vänder sig inåt i familjen och tappar kontakten med sina vänner, sen när förhållandet spricker är man plötsligt väldigt ensam i en situation där man mår väldigt dåligt. Har för mig att jag sett siffror på att just män som separerat är i högriskzonen för självmord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:
tror ärligt att de flesta orsaker bakom sjmord är lättare att lösa för tjejer...

- mer accepterat att må dåligt som tjej
- kan få uppmärksamhet via utseende (bröst, rumpa, sminkat ansikte, hår)
- kmr undan med ätstörningar medan killar kan bli mobbade för att de är smala (press på att träna)
- tjejer kmr undan med att sminka sig om de känner sig fula
m.m.

hur menar du med att man kommer undan med ätstörningar? tror du seriöst att psykiska problem kan lösas med hjälp av uppmärksamhet pga ens utseende?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

hur menar du med att man kommer undan med ätstörningar? tror du seriöst att psykiska problem kan lösas med hjälp av uppmärksamhet pga ens utseende?

skrev m.m. = inte tagit upp allt

vet vad jag skriver om, tänker ej förklara mig mer. orkar ej diskutera sjklara saker. men kan ge dig en ledtråd: media.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Diagrammet visar dock att det är 70% av alla lyckade självmord som är genomförda av män. De talar om dödsorsaker. Det säger ingenting om hur många kvinnor som försöker ta sina liv - bara att de lyckas i lägre mängd än män. Det vore intressant att se könsfördelningen kring försök till självmord, snarare än framgångsrika självmord

Kvinnor använder i regel mindre våldsamma metoder för genomförandet, som ofta innebär att de är mindre effektiva. Män tenderar att välja metoder som tar skada på ett sätt som har större sannolikhet att vara verkningsfulla. En diskussion berörande den frågan vore meningsfull att ha, i syfte kunna analysera fram potentiella preventiva åtgärder.

ja detta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grovan:
Man över bord. 

haha va fan

började skratta åt de vet int vrfr Ledsen


   
SvaraCitera

För att patriarkatet inte tillåter den män att känna, erkänna och visa känslor enligt mansnormen. Män vågar inte i större utsträckning söka hjälp för sina känslor och det går så långt till den punkten där han helt enkelt inte orkar mer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:
Haha oj vad drygt det lät! Menade att du alltså kan ta fram den informationen och diskutera den i tråden! Lät lite som att du kritiserade tråden; därför ville jag poängtera att den inte begränsar diskussionen på något sätt!

Nejdå - jag kritiserade hur de visade statistiken. ^___^ Den var vilseledande, vilket jag ville förklara och reda ut. Dödsorsak självmord =/ antal försök till självmord.  Inget illa mot dig! Vill ej döda budbäraren. 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Nejdå - jag kritiserade hur de visade statistiken. ^___^ Den var vilseledande, vilket jag ville förklara och reda ut. Dödsorsak självmord =/ antal försök till självmord.  Inget illa mot dig! Vill ej döda budbäraren. 🙂 

Ah, dåså! Glad Håller med om att det är viktigt att påpeka, framförallt när man som du säger diskuterar hur man ska förebygga det!


   
SvaraCitera

isola:
Tack vare patriarkatet uppmuntras män att inte visa eller hantera känslor och ber därför inte om hjälp 

Det har inte med förväntningar att göra, utan för att män helt enkelt är annorlunda gentemot kvinnor.

Detta märker man ganska tydligt vid exempelvis underklädesreklamer. Kvinnor blir avundsjuka och klagar på omöjlia ideal, medan män ser förebilder och sporrar sig själva till att kämpa hårdare - istället för att gnälla.


   
SvaraCitera