Aviseringar
Rensa alla

Män och unga kvinnor?


Ämnesstartare

Jag tror att antropologen har halvrätt, att det ligger i mäns biologi att attraheras av kvinnor som är fertila och friska (eller som bör vara fertila och friska). 10-åringar är dock vanligtvis inte fertila och jag tror inte det finns någon instinkt hos oss som talar om exakt vilken tjej som är fertil och vem som inte är det, instinkterna är istället ytliga. Män attraheras inte av 10-åringar pga 10-åringar bör inte vara fertila. Det finns säkert någon fertil 90-årig dam också men denne kommer inte locka killar till sig pga sin fertilitet.

isola: det är mer socialt accepterat för män att spana in unga tjejer än äldre kvinnor spana in yngre killar.

Tvivlar på detta. Män/killar som spanar in  yngre tjejer eller är tillsammans med yngre tjejer löper en enormt mycket större risk att bli kallade pedofiler och dylikt än vad kvinnor tillsammans med yngre killar gör.


   
SvaraCitera
mynona

Själv är jag socialkonstruktivist och tror på att sexualiteten styrs mycket av psyket. Jag tror att en stor anledning till att män attraheras av yngre kvinnor är för att de alltid har haft tillstånd att göra det och förväntats göra det, och orsaken till det är för att sex förr bara ansågs vara till för att avla barn. Man uppmärksammar och fokuserar på saker när folk pekar på dem. 

Z0dd: Tvivlar på detta. Män/killar som spanar in  yngre tjejer eller är tillsammans med yngre tjejer löper en enormt mycket större risk att bli kallade pedofiler och dylikt än vad kvinnor tillsammans med yngre killar gör.

Det är dock bara de allra senaste årtiondena, sedan 1990-talet eller så, som det har börjat bli på det viset. Ända fram till dess har synen på sex präglats av avel och därför har har strukturen grundats på synen att mannen ska premiera yngre fertila partners medan kvinnor ska strunta i mannens utseende och bara underkasta sig någon som kan försörja deras barn.


   
SvaraCitera

attraktion påverkas ju inte bara av utseende. man kan ju attraheras av någons kropp/utseende och så stannar det där, men oftast så spelar ju andra saker in t.ex. kemin man har, förväntningar, referensramar, personlighet etc.

jag tror att man kan kolla in en random 15-årig tjej om man är en 35 årig man om hon ser bra ut, dvs attraheras av kroppsdelarna man nu attraheras av. men sen tror jag att det kan sluta där (t.ex. att man inte agerar) när man börjar blanda in faktorer som är sociala, biologiska och känslomässiga, att man tänker att hon är omogen, liten, för ung för att man ska få något utbyte av relationen osv.

men hur blir det om båda var 5-7 år äldre? suddas gränserna redan där?


   
SvaraCitera

isola: mer socialt accepterat för män att spana in unga tjejer än äldre kvinnor spana in yngre killar

det är inte min uppfattning. de äldre männen är creeps och konstiga (för att de stackars små tjejerna är lätta att manipulera känslomässigt) medan de äldre kvinnorna är cougars och fria (för att de unga killarna så klart vill vara med äldre kvinnor och det är endast sexuellt för dem).

det är klart det finns olika bilder av det hela, men lite sån är min uppfattning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd:

Tvivlar på detta. Män/killar som spanar in  yngre tjejer eller är tillsammans med yngre tjejer löper en enormt mycket större risk att bli kallade pedofiler och dylikt än vad kvinnor tillsammans med yngre killar gör.

Det är ändå socialt accepterat att tjejen är yngre då det oftare är så och förr om åren i princip alltid var så. Är det tvärtom så börjar folk däremot höja på ögonbrynen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

det är inte min uppfattning. de äldre männen är creeps och konstiga (för att de stackars små tjejerna är lätta att manipulera känslomässigt) medan de äldre kvinnorna är cougars och fria (för att de unga killarna så klart vill vara med äldre kvinnor och det är endast sexuellt för dem).

det är klart det finns olika bilder av det hela, men lite sån är min uppfattning.

Det beror ju såklart på hur stor åldersskillnaden är, men som sagt så är det ju vanligare att män ger sig efter yngre tjejer än tvärtom. Det är ju sedan i princip alltid mannen som är äldre i de flesta förhållanden.


   
SvaraCitera

isola:

Det beror ju såklart på hur stor åldersskillnaden är, men som sagt så är det ju vanligare att män ger sig efter yngre tjejer än tvärtom. Det är ju sedan i princip alltid mannen som är äldre i de flesta förhållanden.

jo alltså ur den aspekten så är det ju pga roller, vad som är vanligast och inte rent åldersmässigt. men jag tror ändå att man ser annorlunda på en 40-årig man som är med en 25-årig tjej än en 40-årig kvinna som är med en 25-årig man. Typ ur manipulation- och självständighetsperspektiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
attraktion påverkas ju inte bara av utseende. man kan ju attraheras av någons kropp/utseende och så stannar det där, men oftast så spelar ju andra saker in t.ex. kemin man har, förväntningar, referensramar, personlighet etc.

jag tror att man kan kolla in en random 15-årig tjej om man är en 35 årig man om hon ser bra ut, dvs attraheras av kroppsdelarna man nu attraheras av. men sen tror jag att det kan sluta där (t.ex. att man inte agerar) när man börjar blanda in faktorer som är sociala, biologiska och känslomässiga, att man tänker att hon är omogen, liten, för ung för att man ska få något utbyte av relationen osv.

men hur blir det om båda var 5-7 år äldre? suddas gränserna redan där?

honolulu:

det är inte min uppfattning. de äldre männen är creeps och konstiga (för att de stackars små tjejerna är lätta att manipulera känslomässigt) medan de äldre kvinnorna är cougars och fria (för att de unga killarna så klart vill vara med äldre kvinnor och det är endast sexuellt för dem).

det är klart det finns olika bilder av det hela, men lite sån är min uppfattning.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu: jo alltså ur den aspekten så är det ju pga roller, vad som är vanligast och inte rent åldersmässigt. men jag tror ändå att man ser annorlunda på en 40-årig man som är med en 25-årig tjej än en 40-årig kvinna som är med en 25-årig man. Typ ur manipulation- och självständighetsperspektiv

Ja, killar anses inte kunna manipuleras och utnyttjas som tjejer kan. Killar kan inte vara horor/golddiggers heller. Kvinnor kan inte vara gubbsjuka etc. :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler: Alltså, tror de flesta blir rätt avtända om de får veta åldern.

Då är det ju normerna som spelar in. Attraktionen kan ha funnits där innan.

När det kommer till 10-åringar så är nästan alla fortfarande barn i kroppen så det låter lite extremt, men det fanns många 13-åriga tjejer i min klass när jag var 13 som hade rätt stora bröst, kvinnliga drag, breda höfter. 

isola: Det är ändå socialt accepterat att tjejen är yngre då det oftare är så och förr om åren i princip alltid var så. Är det tvärtom så börjar folk däremot höja på ögonbrynen.

Det är om tjejen är 1-15 år yngre det anses normalt. Sedan börjar pedofil-/snuskgubbesnacket komma igång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd: Ja, killar anses inte kunna manipuleras och utnyttjas som tjejer kan. Killar kan inte vara horor/golddiggers heller. Kvinnor kan inte vara gubbsjuka etc. :$

Är väl mer att män alltid vill knulla medan kvinnor måste manipuleras till det.

[Givetvis inte min personliga uppfattning.]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Säkert är det av naturen sprunget i någon mån när det gäller den attraktionen men jag är inte av åsikten att det på något vis gör moralen du syftar till illegitim. Jag är ingen jävla nyliberal som älskar ordet "negerboll" och ser pedofili som ett ömsesidigt kontrakt mellan två likvärdiga parter som staten bör ge fan i.


   
SvaraCitera
Gerrto

Iallafall så tycker jag det här är en väldigt skum grej. Förstår inte hur du ens kan tänka så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd:

Ja, killar anses inte kunna manipuleras och utnyttjas som tjejer kan. Killar kan inte vara horor/golddiggers heller. Kvinnor kan inte vara gubbsjuka etc. :$

Konstigt det där, tycker killar manipuleras hela tiden och känner väldigt många killar som är golddiggers.


   
SvaraCitera