Aviseringar
Rensa alla

Människans framtida evolution


Ämnesstartare

evolution-man-computer.gif

Förr slog det naturliga urvalet ut de svaga individerna; de som hade sjukdomar, skadliga mutationer eller var alldeles för fysiskt svag dog och fick ingen avkomma. De dåliga generna fördes inte vidare.

Idag har vi så pass avancerad sjukvård att vi kan bota eller fördröja de flesta sjukdomarna, både fysiskt och psykiskt. Detta leder till att fler individer lever längre och får avkommor som ärver dessa dåliga egenskaper.
Om x antal generationer kommer befolkningen ha en hel drös med ärftliga sjukdomar som vi måste medicinera, hur ser ni på detta? 


   
Citera
Ämnesstartare

Valde en tråkig rubrik


   
SvaraCitera

Tänker på Ganons omedvetet ironiska försök till socialdarwinistiska tankar nu


   
SvaraCitera

dazed:
Tänker på Ganons omedvetet ironiska försök till socialdarwinistiska tankar nu

vad har jag missat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt detta prat om Ganon, tror jag reggade mig precis efter han avreggat 🙁


   
SvaraCitera

kukoxo:

vad har jag missat

Var strax innan han avreggade, han argumenterade i princip för vilka som borde få existera utifrån vilket värde dom tillförde samhället, den dagen förlorade vi tiotalet umare som satte sina nachos i halsen och dog när dom läste detta inte av så jättemycket självinsikt präglade inlägg.


   
SvaraCitera

superpojken:
Allt detta prat om Ganon, tror jag reggade mig precis efter han avreggat 🙁

Så misstänkt!


   
SvaraCitera

shit 🙁


   
SvaraCitera

Man skulle kunna se det som att den mänskliga evolutionen av denna anledning avstannat. Jag väljer istället att se det som att den har bytt karaktär. Visserligen rensas inte sjukdomar och dylikt bort, men vi får en starkt varierad population, vilket är en styrka i sig. Gynnande egenskaper och perspektiv som annars rensats bort kan komma resten av mänskligheten till godo.


   
SvaraCitera

singularitarian_bettercrop_8225.jpg

tycker att denna variant bättre illustrerar vår nya variant av evolution.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Gynnande egenskaper ... som annars rensats bort kan komma resten av mänskligheten till godo.

Vilka skulle dessa kunna vara?


   
SvaraCitera

superpojken:

Vilka skulle dessa kunna vara?

abstrakt tänkande?


   
SvaraCitera

så mycket självdistans han verkar ha!

dazed: r strax innan han avreggade, han argumenterade i princip för vilka som borde få existera utifrån vilket värde dom tillförde samhället, den dagen förlorade vi tiotalet umare som satte sina nachos i halsen och dog när dom läste detta inte av så jättemycket självinsikt präglade inlägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:
singularitarian_bettercrop_8225.jpg

Vi förlorar vårt biologiska ursprung och blir mer och mer artificiella.
Kommer sjukvården vara tillräckligt stor för alla, i och med att sjukdomar och befolkningen ökar


   
SvaraCitera

superpojken: Vilka skulle dessa kunna vara?

Det finns väl flera exempel på hur mer eller mindre handikappade människor hjälper samhället. Stephen Hawking är väl mer eller mindre känd som en av världens mest intelligenta personer, hade inte klarat sig alls i en brutalare miljö. Även aneurotypa människor skulle förmodligen ha stora problem i en proverbial djungel, men är idag ett tillskott till mångfald och dynamik.


   
SvaraCitera