Aviseringar
Rensa alla

Människor o robotar i framtiden?


Ämnesstartare

Fasiken:

Men jag tänker genast I-Robot, jag hade nog blivit lite paranoid då man är ensam hemma med roboten eller värst hade ju varit ifall den spelar in allt snusk som föregår hemma hos mig o lägger ut på youtube

Det är det minsta du behöver oroa dig över.

Grejen med artificiell intelligens är att när den passerar en viss gräns kommer den bli så smart att den kan förbättra sig själv så att den blir ännu smartare. Denna nya uppgraderade version som är en bättre programmerare än sin föregångare kommer ju då kunna förbättra sin kod ytterligare, etc etc.

Tänk om ett kontorsföretag skapar en sådan AI i syfte att göra gem. Helt plötsligt är där i toppen av näringskedjan en extremt intelligent entitet vars målsättning är att tillverka så många gem som möjligt, begrunda konsekvenserna av detta. Eliezer Yudkowsky uttryckte sina farhågor på följande sätt:

"The AI does not hate you, nor does it love you, but you are made out of atoms which it can use for something else."

Personligen tror jag denne kommer vara så smart att den inser att gem inte är meningen med livet, alternativt att den kan tillverka fler gem med mänsklighetens hjälp än att göra gem av mänskligheten.


   
SvaraCitera

noja:

Inte lite creepy klipp, trodde inte att utvecklingen hade kommit så långt [surprised] samtidigt som det är spännande så är det samtidigt ganska läskigt.

Är ju inte på riktigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Är ju inte på riktigt

Or is it.....?


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Or is it.....?

Första videon är skämt, andra är nog riktig.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Menar du i bruk som att medelklassen har tillgång till dem eller i bruk som att de finns tillgängliga punkt?

Om du menar det första, så 10 år kanske.

Om du menar det andra så är det bara att åka till japan, där använder dom sådana robotar som lärare.

De där taxibilarna är ju på räls. Det är ju inte så krångligt att göra. Däremot ute i vanlig trafik - det lär vara en rejäl utmaning.

Tio år tror jag är alldeles för kort tid. Det handlar ändå om väldigt avancerade modeller som ska klara av att hantera vitt skilda situationer.

Källa till att japanska skolor använder robotlärare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krautpop:

De där taxibilarna är ju på räls. Det är ju inte så krångligt att göra. Däremot ute i vanlig trafik - det lär vara en rejäl utmaning.

Källa till att japanska skolor använder robotlärare?

http://topdocumentaryfilms.com/future-intelligence/
Där har du källa både till förarlösa taxis i trafik samt robotlärare.

krautpop:

Tio år tror jag är alldeles för kort tid. Det handlar ändå om väldigt avancerade modeller som ska klara av att hantera vitt skilda situationer.

Vilka situationer tror du inte kommer kunna hanteras av robotar inom tio år?


   
SvaraCitera

krautpop:

Källa till att japanska skolor använder robotlärare?

kanske detta klipp som någon syftade på? Verkar bara ha varit något sorts test. Vad för jobb kan tänkas utföras av robotar inom en snar framtid då? jag tror nog mest på saker som lokförare osv, saker som ändå är ganska statiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ovechkin:

Vad för jobb kan tänkas utföras av robotar inom en snar framtid då?

Im not a lemon:

Vilka situationer tror du inte kommer kunna hanteras av robotar inom tio år?

ovechkin:

jag tror nog mest på saker som lokförare osv, saker som ändå är ganska statiska.

Lol. Det finns robotar som jobbar som doktorer.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Det finns robotar som jobbar som doktorer.

[crazy] källa?


   
SvaraCitera

"Dr Jansson har jour i dag. Hon är robot, så att du vet. Så blöt inte ned henne".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

källa

http://www.darinarcher.com/blog/technology/gracemed_an_automated_medical_diagnos...
(2 år gammal)

Inom tio år kommer det antagligen i överklassens badrum finnas en spegel som genom AI diagnostiserar dig varje morgon.

För lite mer info om vad som finns på ritbordet:
http://www.ti.com/lit/wp/slyy020/slyy020.pdf


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

http://www.darinarcher.com/blog/technology/gracemed_an_automated_medical_diagn​os...
(2 år gammal)

Länken gick inte att hitta, men nej det finns ingen läkarmottagning som har en robot som läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

"Dr Jansson har jour i dag. Hon är robot, så att du vet. Så blöt inte ned henne".

Hon är även bara några nanometer stor, kan replikera sig själv och skapar en väldigt kraftfull AI genom att kommunicera över WiFi med alla sina kloner. Med detta piller kan vi individuellt diagnostisera varenda cell i din kropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Länken gick inte att hitta, men nej det finns ingen läkarmottagning som har en robot som läkare.

Länken fungerar fast inte när man klickar från UMs förkortning. Kopiera o klistra istället:
http://www.darinarcher.com/blog/technology/
gracemed_an_automated_medical_diagnosis_system.htm

Snarare finns det ingen läkarmottagning som inte utnyttjar robotar och AI i sin diagnostiska process.


   
SvaraCitera