Forumet - Magfett

Magfett

959 0 16
Okej såhär är det. Sen 3 veckor tillbaka har jag tränat 2 gånger i veckan, mest kondition och några styrkeövningar. Jag har länge haft "lite" magfett alltså rullar när jag sitter och står ut en liten mage när jag står. Jag har en slank kropp i övrigt, normalstora armar, vältränade men ändå smala bed etc förutom min mage det är som om den inte "passar in" på min kropp typ?

Flera kvällar skippar jag middag helt för att jag vill verkligen få en platt mage! Vet att inget ändras på 3 veckor men har verkligen ätit hälsosamt i många månader och vet inte hur det blev såhär?? 

Har ni några tips på hur man kan få en platt/vältränad mage utan att behöva trycka ner fingrarna i halsen?
ha tålamod för guds skull. 3 veckor är inget! fortsätt som du gör nu, och om du tycker att du har ändrat på kosten i flera månader utan att märka någon skillnad så får du träna mera och äta mindre. ifall det känns segt att detta tar tid så skulle jag rekommendera att byta metod för att utvärdera resultaten du ser. du kommer inte att iaktta några snabba förändringar genom att stirra på just magen, utan får snarare fokusera på mått av olika slag. logga din vikt och kroppsmått, det ger en mer rättvisande bild än din subjektiva uppfattning av en kroppsdel som du är uppenbart missnöjd med.
Jag är i exakt samma situation som dig! Enda skillnanden är att jag avsiktligen gick upp i vikt och resultatet är att jag blev lite fet efter att ha gått upp 10 kilor på 6 månader. Vad jag tänker göra nu är att slimma ner. Utan att gå ner på detaljer tänker jag göra så här:

-Konditionsträna 30+ minuter i kombination av styrketräning +magträning , detta även hemma utöver gymmet (3 ggr/vecka)
-Äta mindre calories än vad kroppen behöver. Spelar ingen roll vad du äter, bara du äter mindre energi än vad din kropp spenderar så går du ner i vikt. En normal person behöver 2000 calorier varje dag, 1000-1500 är en bra idé att sikta mot för viktnedgång. Om du inte orka räkna calorier tänk bara att äta mindre.

Sen finns det vissa dieter man kan ta till hjälp av. Ketosis diet har jag hört ska hjälpa för många, men jag kan inte detaljerna så du får hjälp googla det.

Fortsätt så i några månader så får du en pang pang sexy beach-mage!

Spana också in:

Skippa aldrig måltider. Om din kropp blir van att få mat regelbundet känner den inget behov av att lagra lika mycket fett som då du skippar måltider. (Den ska då tro att det är ont om mat = lagrar mer fett för framtida bruk. Så har jag fått förklarat för mig och läst lite här och där.)
Ät små portioner 4-6 gånger per dag antingen precis vid kalorimängden du behöver eller under. Helst precis vid gränsen om du vill få schyssta gainzz av styrketräning.Cool

Om du vill räkna kalorier så satsa på runt en fjärdedel i underskott. Kaloribehov är väldigt individuellt. 500 i underskott är väldigt vanligt att läsa om, men det är bättre att räkna på runt en fjärdedel då en del har behov av 5000 kalorier per dag medans vissa kanske bara 1500. Att ligga på 500 i underskott är inget vidare om några med de behoven vill gå ner i vikt.
Samt om du styrketränar behöver din kropp också både kolhydrater och protein för att musklerna ska kunna växa. Tror inte du styrketränar för att fördriva tiden. Blink

Tror ärligt talat inte 2 pass i veckan är tillräckligt för att kunna ge tillfredsställande resultat. 2 gånger i veckan skulle jag se som mer underhåll.
Men, om veckan är fullbokad med andra aktiviteter och du bara kan 2 gånger i veckan så är det toppen! Det är 2 pass mer än inget.
Sen är också viktnedgång en ganska långsam process, så man får ha tålamod och bita ihop.

Hur som haver lycka till.

_Casper_: Okej såhär är det. Sen 3 veckor tillbaka har jag tränat 2 gånger i veckan, mest kondition och några styrkeövningar. Jag har länge haft "lite" magfett alltså rullar när jag sitter och står ut en liten mage när jag står. Jag har en slank kropp i övrigt, normalstora armar, vältränade men ändå smala bed etc förutom min mage det är som om den inte "passar in" på min kropp typ?

Flera kvällar skippar jag middag helt för att jag vill verkligen få en platt mage! Vet att inget ändras på 3 veckor men har verkligen ätit hälsosamt i många månader och vet inte hur det blev såhär?? 

Har ni några tips på hur man kan få en platt/vältränad mage utan att behöva trycka ner fingrarna i halsen?
att va super smal är inte vackert. har haft ätstörnigar o anoroxia sedan 2 år tillbaka. kämpar än idag att bli lite mer bättre men hatar mig själv fortfrande för smalhet. var försiktig med de du gör o stoppa inte ner fingrar i halsen. 

Kaospojk:
att va super smal är inte vackert. har haft ätstörnigar o anoroxia sedan 2 år tillbaka. kämpar än idag att bli lite mer bättre men hatar mig själv fortfrande för smalhet. var försiktig med de du gör o stoppa inte ner fingrar i halsen. 
Att stoppa fingrar i halsen är det sista jag vill då jag inte har spytt på över fem år och kommer knappt ihåg hur det känns. Min största rädsla är spya, och på andra plats ligger anorexia. Jag strävar efter att bli smal, ja, men mera fit än skinn och ben. Anorexia är en hemsk sjukdom och din kamp är fantastisk, hata inte dig själv, du ska aldrig ge upp, du är fantastisk. Tack för råd, du får mig inse att utsidan inte är allt. Kämpa <3

_Casper_: Flera kvällar skippar jag middag helt för att jag vill verkligen få en platt mage! Vet att inget ändras på 3 veckor men har verkligen ätit hälsosamt i många månader och vet inte hur det blev såhär??
Att skippa middagar är helt fel sätt. Det enda du gör då är att svälta dig själv, förr eller senare kommer du ändå behöva äta och risken är att du bara äter ännu onyttigare efter ha svultit dig själv. Du ska fortfarande äta så du blir mätt. Ät vid regelbundna tider varje dag och drick mycket vatten. Se också till så du sover minst 8h per natt, många tränar hårt och äter bra och sen slarvar de med sömnen vilket är dumt. Ta det lugnt med kolhydraterna, undvik massa vitt bröd, pasta och ris. Om du måste äta något av dessa så satsa på fullkorn. När det kommer till träning är konditionsträning förmodligen det bästa ifall du vill bränna fett.

Getrekt: Asså du kanske borde bygga muskler innan du börjar deffa, du kmr ba se wack ut
Fullt möjligt att bygga muskler och gå ner i kroppsfett på samma gång, det kräver en del disciplin och planering men självklart går det. Det är bara bodybuilder-nonsens att man måste först frossa (bulka) för att sedan deffa. Bättre att ha en balanserad träning och kost som funkar jämt.

dragon4: -Äta mindre calories än vad kroppen behöver. Spelar ingen roll vad du äter, bara du äter mindre energi än vad din kropp spenderar så går du ner i vikt. En normal person behöver 2000 calorier varje dag, 1000-1500 är en bra idé att sikta mot för viktnedgång. Om du inte orka räkna calorier tänk bara att äta mindre.
Spelar ju fortfarande roll vad man äter dock. Att enbart ligga på kaloriunderskott är väl bra om man bara vill gå ner i vikt, men vill man också behålla muskelmassa eller rentav bygga muskler samtidigt så måste man tänka på vad man äter. Om man bara äter skräp fast ligger på kaloriunderskott samtidigt som man tränar mycket kondition så kommer man bryta ner mycket muskelmassa.

jessijess:
Spelar ju fortfarande roll vad man äter dock. Att enbart ligga på kaloriunderskott är väl bra om man bara vill gå ner i vikt, men vill man också behålla muskelmassa eller rentav bygga muskler samtidigt så måste man tänka på vad man äter. Om man bara äter skräp fast ligger på kaloriunderskott samtidigt som man tränar mycket kondition så kommer man bryta ner mycket muskelmassa.
Jo, självklart. Gick lite för långt med att säga att det inte spelar nån roll, ville bara poängtera viktnedgång med kaloriunderskott.

jessijess:
Fullt möjligt att bygga muskler och gå ner i kroppsfett på samma gång, det kräver en del disciplin och planering men självklart går det. Det är bara bodybuilder-nonsens att man måste först frossa (bulka) för att sedan deffa. Bättre att ha en balanserad träning och kost som funkar jämt.
Jag återger bara vad jag har hört: Vid en viss punk i ens träning (1-3 år?) blir det svårt att både få bort fett och öka i muskelmassa samtidigt, därför växlar man mellan att deffa och bulka. Även om man kan göra båda samtidigt ser man snabbare resultat om man växlar fråm den ena eller den andra.