Aviseringar
Rensa alla

Magkatarr


Ämnesstartare

Jag har haft magkatarr on and off i typ 3 år. Detta år har varit jättejobbigt. Har tagit Lanzo i 2-3 månader nu. Brukar även ta Rennie eller Samarin. Den senaste veckan har det blivit ännu värre och det bränner väldigt mycket. Har ätit de medicinerna jag nämnde innan och Novaluzid.

Jag gillar inte stark mat och har inte ätit det. Äter oftast kokt mat (nu när det blivit värre äter jag dock 100% kokt mat). Äter inte heller fet mat och är smal som en sticka typ.

Nyss drack jag ett glas Samarin och tog Lanzo, men den svider och bränner ändå mycket. Värst är det på kvällen och när jag ska sova. Vet inte om medicinerna "inte hjälper" för att jag stressar upp mig?

Någon som har haft magkatarr och har någon "dunderkur"? Uppskattar råd och tips! Gillar dock inte att byta mediciner så mycket menmen..


   
Citera

Man får mer syra i magen när man har magkatarr vad jag har hört. Har själv haft magkattar. Jag har fått tipset att äta mariekex för att "suga" upp syran i magen eftersom de kexen inte innehåller någon form av olja vilket betyder att de tar till sig vätska mycket bättre vilket resulterar i mindre syra som irriterar. Medicinen som jag åt när jag hade magkatarr heter link och är en tugtablett. Hoppas det blir bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mariekex verkade faktiskt hjälpa. Sedan jag åt de så har det blivit mycket bättre. Tack för tipset! 🙂


   
SvaraCitera

Det var så lite alltid gött att få hjälpa någon som har/hade samma problem som man själv haft. Hoppas magkatarren ger sig för dig snart 🙂


   
SvaraCitera

Om det inte blir bättre på ett tag bör du kanske uppsöka en läkare för att få bättre medicin [y]


   
SvaraCitera

Har du vart hos doktorn? Kanske dax söka om det är så besvärligt. Jag tror det kan vara antingen så att du har en infektion av helicobacter vilken ökar syraproduktionen abnormt. Då båste man hanhandla med speciella antibiotika för att få bort dessa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helicobacter_pylori

ALternativt att magmunnen glappar, sk- hiatusbrock. Det kan man operera om det är väldigt illa ställt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hiatusbr%C3%A5ck


   
SvaraCitera