Aviseringar
Rensa alla

Mål med livet, att bli väldigt bra på någonting.


Ämnesstartare

De här frågan "Vad är meningen med livet?" Är väldigt knepig, och jag vet att de här forumet inte har den högsta åldern, men tänkte ändå pröva. Själv är jag 17år. Tänkte bli väldigt bra på att rita. Men mitt tålamod och bristande talang gör att jag inte har de som krävs.

Har dessutom tränat en hel del styrkelyft sen jag kom in i tonåren. Men har tappat sugen och börjar tänka varför jag lägger ner så mycket tid på, de när jag ändå inte får så mycket ut av de utom att bli stark.

känns så himla meningslöst att göre en tråd då google inte har gett mig nå bra svar hittils.

Men hoppas på något bra råd av er ung-medlemmar.


   
Citera

skapa musik kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

skapa musik kanske?

Nja, inge höjdare på sådant.


   
SvaraCitera

Lev livet till MAX! Jobba hårt! Träna mycket och hårt! Tjäna mycket pengar så du får mycket möjligheter! Res mycket och skaffade dig ett jobb som gör att du ser mycket av världen! Ha mycket sex, men tröttna inte på det. Skaffa en familj när du känner att du har hittat rätt plats att bo på i världen och uppfostra då dina barn till att bli något stort eller göra exakt som du har gjort. Skapa bra förutsättningar för dem! Gå i graven med att känna att du gjorde det du har kunnat här i livet och är extremt nöjd med det.

Livet är en lek, fest, whatever... Du har fått en gåva. Ett liv. Ta vara på den! Sola dig i glansen! Du är en utav dem få utvalda! [cool][party][party]


   
SvaraCitera

om du inte vill sakpa musik som var ett bar förslag så kan man alltid försöka att bli kär. låter väldigt klyschigt men de är sant. Eller så tar du bara och deppar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

apriliamx50:

Lev livet till MAX!

Tack för mycket bra förslag! Ska ha dina förslag i bakhuvudet. Men jag vill väldigt bra på något kanske en sport, så bra så att man blir känd på internet i tidningar och sånt.

Men i detta nu vet jag inte vad jag ska göra. De är bra förslag de där med att skaffa barn, skaffa en så bra miljö och förutsättningar för dem som möjligt.

Ska jobba som betongarbetare efter skolan, men de är ju ett antal år till dess dock.

Jag vill gå i graven när jag har gjort något som inte många kan uppnå. 🙂


   
SvaraCitera

apriliamx50:

Livet är en lek, fest, whatever... Du har fått en gåva. Ett liv. Ta vara på den! Sola dig i glansen! Du är en utav dem få utvalda!

Hela texten är så jävla underbar! <3


   
SvaraCitera

Zainooo:

Hela texten är så jävla underbar! <3

Jag kände mig ganska EPIC när jag skrev den faktiskt! [party][party][bigcheers][bigcheers]


   
SvaraCitera

IIII:

Ska jobba som betongarbetare efter skolan, men de är ju ett antal år till dess dock.

Absolut! Se till att inte binda upp dig för mycket bara! Du MÅSTE ha kul i livet!

Det får inte bli för enformigt! Se INTE till att skaffa dig en 8 timmars arbetsdag, bo i en liten etta med ca 1 minut till bussen, leva på makaroner och falukorv två dagar i veckan, börja nätdejta vad ca 35 när du redan är tillräckligt avdankad och trött på livet för att egentligen bry dig om vad som händer med ditt liv. Se till att skaffa stimulans!

Du får såklart skaffa dig ett jobb som betongarbetare! Men festa, ha kul, mycket vänner och annat arbete är också mycket viktigt! Kanske skaffa dig ett extrajobb på ett gym en gång i veckan? Du var ganska vältränad förstår jag?

Bygg ett hus! När du börjar bli ganska så medelålders ser du till att bygga ett eget hus! Det är ett projekt som du kommer få njuta utav hela livet!

Se till att byta jobb då och då! Bind inte upp dig på samma ställe med samma idiot till arbetsgivare hela tiden! Kanske starta eget? Starta en egen entreprenad firma som du sedan utvecklar till ett stort imperium? Möjligheterna är många!

Och jag personligen tycker synd om de människor som inte tycker som jag... De människor som bor i en lite håla i Sverige och inte ser världen som den vackra plats den är. Det ända dem ser är Uppesittarkväll med Lotta dan före jul, de vanliga fredagsmiddagarna med ett glas vin och tacos efter en (enligt dem) lång och normal arbetsvecka. Korpen laget som man startade med några gubbar på jobbet med match varje lördag.

Ett hamsterhjul! Hoppa ur det och gör något utav livet! Se dig omkring och gör saker du tycker är roligt! Gift dig med den du älskar och se till att denna förstår att du älskar honom/henne! Jag är så trött på par som är gifta, levt med varandra i 20 år som inte äns kramar varandra längre för att allt har svalnat!

Lev varje dag som att det var den sista! Men inte på styva linan! Dö inte.

Och gör något gott utav livet! [love]


   
SvaraCitera

apriliamx50:

Jobba hårt!

apriliamx50:

Tjäna mycket pengar

Med den där inställningen kommer ditt liv bli en besvikelse.

apriliamx50:

Det är ett projekt som du kommer få njuta utav hela livet!

Min fader har gjort detta, så han kan nog ses som en expert i ämnet om man jämför med dig, och tro mig det sista han skulle känna sig lycklig över här i världen är nog att han har byggt ett eget hus. Om man ska försöka bli lycklig av det materiella så hamnar man i det hamsterhjulet du pratade om...

apriliamx50:

Och jag personligen tycker synd om de människor som inte tycker som jag...

Jag tycker synd om människor som tycker som dig.


   
SvaraCitera
mynona

IIII:

Tänkte bli väldigt bra på att rita. Men mitt tålamod och bristande talang gör att jag inte har de som krävs.

Din talang blir bättre om du har tålamod nog att slutföra vad du påbörjar. Det ena skapar det andra, så att säga. Det gäller det mesta, inte bara teckning [party]


   
SvaraCitera

vad vill du få ut av att samla färdigheter för färdigheternas skull?


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Min fader har gjort detta, så han kan nog ses som en expert i ämnet om man jämför med dig, och tro mig det sista han skulle känna sig lycklig över här i världen är nog att han har byggt ett eget hus.

Inte nödvändigtvis! Min familj har byggt ett hus. Vi började med att köpa en tomt som vi ville ha, noga utvalt (tro mig), ritade sedan på hur huset skulle se ut i ca 1 års tid, för att sedan börja gräva ut för grunden. Jag var med och reste huset ända sedan grunden var lagd. Jag var med på allt! Från ca 11 års ålder. Jag handlangade min far och morfar när dem murade, var med och drog el tillsammans med dem, var med på brädgården och handlade virke om vi behövde det osv... Jag var med på i princip allt som min pappa gjorde själv (vilket var mycket) och det är jag väldigt glad för! Min mamma skötte ekonomin kring det hela och såg till att allt gick runt. Både vårt nuvarande hus och det dåvarande som vi bodde i då. Jag hjälper fortfarande till så fort det behövs här hemma. Och håller ibland i små egna projekt här hemma.

Så säg inte att han är en "expert" på detta jämfört med mig. För jag har mer erfarenhet än du tror! Dock tror jag säkert att han vet mer än mig men han måste absolut inte vara en expert jämfört med mig! Jag vet mycket väl om alla motgångar som finns! Min pappa bröt även han ihop när det var som stressigast. (Vi hade flera företag och hantverkare hemma hos oss samtidigt som var beroende utav varandras arbeten och pappa höll ansvar för allt förstås)

Och detta är inget materiellt ting som vi är lyckliga över här hemma. Det är en möjlighet! Och en förutsättning! Mina föräldrar valde att bygga hus istället för att köpa ett färdigt för att kunna skapa alla möjligheter dem ville att vi barn skulle få. (Inga dyra student lån, öppna fria ytor, osv...) Det finns ju en anledning till varför dem drog in vatten och avlopp i klädkammaren precis utanför mitt rum. För att man någon gång i framtiden när jag börjar studera och vill ha mer egen-tid kunna ha ett eget kök att laga mat i. Samma sak med att vi har en ytterdörr precis utanför mitt rum också!

Dan_the_ironman:

Jag tycker synd om människor som tycker som dig.

Motivering till detta? Varför det?


   
SvaraCitera

apriliamx50:

Och detta är inget materiellt ting som vi är lyckliga över här hemma.

Nehe och vad är det då? Jag tror du hade varit lika lycklig i ett gammalt hus som ni hade köpt som det var. Att bygga saker är bara att lura sig själv att saker och ting kommer bli annorlunda efteråt.

Om man har som mål i livet att bygga sig ett eget hus och bli rik kommer man missa det som faktiskt är livet.

apriliamx50:

Motivering till detta? Varför det?

För att om man ska värdesätta att vara rik och att fixa sig ett flottigt boende man byggt själv kommer man som sagt gå miste om allt annat.

Om man strävar efter att bli rik måste man jobba en jävla massa, det du säger är bara väldigt medelklassnaivt.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Nehe och vad är det då? Jag tror du hade varit lika lycklig i ett gammalt hus som ni hade köpt som det var. Att bygga saker är bara att lura sig själv att saker och ting kommer bli annorlunda efteråt.

Oj... där tappade du verkligen hela principen som jag precis berättade om!

Låt mig citera mig själv:

apriliamx50:

Det är en möjlighet! Och en förutsättning! Mina föräldrar valde att bygga hus istället för att köpa ett färdigt för att kunna skapa alla möjligheter dem ville att vi barn skulle få.

I detta fall verkar det som att mina föräldrar har valt oss barn i första hand. Fast det är rätt så förståeligt. De har gjort allt de vill i livet. Pappa byggde en båt vid 13 års ålder, hade moppe som han körde och trimmade, åkte motorcykel, rev och renoverade en folkabuss vid 17-18 års ålder, drog till Saudiarabien efter gymnasiet och jobbade. Inget han kanske uppskattade så jättemycket men det insåg han efteråt.

Min mamma var en normal svensson som festade mycket och hade stor vänskapskrets i ung ålder. Hon levde gott med sitt liv och valde att läsa en form av vård och omsorg på gymnasiet. Även hon är nöjd med sin uppväxt.

Nu valde dem att satsa på familjen och ge oss, deras barn det bästa (möjliga) och ge oss en bra uppväxt. Då valde dem att bygga ett hus som vi kan växa upp i. Ett hus som är precis som dem har velat. Där dem har fått bestämma hur ALLT ska vara själva (förutom sådant kommunen inte tillåter när det gäller bygglov förstås).

Nu känns det säkert som att jag skryter mycket om mina föräldrar men det är det bästa referens jag har.

Dan_the_ironman:

För att om man ska värdesätta att vara rik och att fixa sig ett flottigt boende man byggt själv kommer man som sagt gå miste om allt annat.

Jag värdesätter inte att vara rik. Jag säger bara att pengar ger möjligheter att göra det du vill. Inget annat.

Dan_the_ironman:

Om man strävar efter att bli rik måste man jobba en jävla massa, det du säger är bara väldigt medelklassnaivt.

Så kan det mycket väl vara! Det gäller att hitta en balans! Alltifrån ett jobb som man trivs med, arbetstimmar, lön, fritid, familjetid osv...


   
SvaraCitera