Aviseringar
Rensa alla

Mål med livet, att bli väldigt bra på någonting.


apriliamx50:

Där dem har fått bestämma hur ALLT ska vara själva (förutom sådant kommunen inte tillåter när det gäller bygglov förstås).

Och du tror att miljön är mer givande än den emotionella biten? Ärligt talat tror jag inte din uppväxt blir bättre för att du har ett handfat nära ditt rum.

apriliamx50:

Jag värdesätter inte att vara rik. Jag säger bara att pengar ger möjligheter att göra det du vill. Inget annat.

Du skrev ju att han skulle satsa på det, men blir man rik så lägger man ner mycket tid, och frågan är då om de mål man strävar efter tar eller berikar.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Och du tror att miljön är mer givande än den emotionella biten? Ärligt talat tror jag inte din uppväxt blir bättre för att du har ett handfat nära ditt rum.

Nej det har jag inte påstått heller. Inte i huvudsak!

Miljön tillsammans med allt emotionella är en del av din uppväxt och mycket av det avgör hur du utvecklas som individ.

Ännu en gång citerar jag mig själv...

apriliamx50:

(Inga dyra student lån, öppna fria ytor, osv...) Det finns ju en anledning till varför dem drog in vatten och avlopp i klädkammaren precis utanför mitt rum. För att man någon gång i framtiden när jag börjar studera och vill ha mer egen-tid kunna ha ett eget kök att laga mat i.

Detta med ett eget kök tycker jag egentligen bara är bra. Det ger mig en slags möjlighet att känna att jag har något eget utan att betala hutlösa summor med pengar för det. En förutsättning som mina föräldrar har gett mig. Och som jag är mycket tacksam för! I slutändan tror jag nog att jag kommer bli smått lyckligare av detta. Det avgör förstås inte hela mitt liv men jag hoppas att du förstår principen!

Dan_the_ironman:

Du skrev ju att han skulle satsa på det, men blir man rik så lägger man ner mycket tid, och frågan är då om de mål man strävar efter tar eller berikar.

Ska jag köra ett till citat eller?

apriliamx50:

Lev livet till MAX! Jobba hårt! Träna mycket och hårt! Tjäna mycket pengar så du får mycket möjligheter!

Att tjäna mycket pengar och att vara rik är två helt olika saker. Att ha ett välbetalt jobb och utnyttja varje månadslön så mycket som det bara går eller att spara, lägga undan och bygga ett stort pengaberg genom att leva så budget det bara går och tjäna sinnesjuka summor mot vad du egentligen behöver med din livsstil.

Jag säger inte att han ska bli rik. Jag säger att han ska skapa sig möjligheter. Det gör man nödvändigtvis inte genom att gå i god för flera miljoner kronor. Det gör man genom att kunna göra det man vill och fortfarande inte dö av svält för att inte kunna göra det man vill.

Lika bra att fråga... Är du buddhist? Isf så är det ingen idé att prata om detta. [no-no]


   
SvaraCitera

apriliamx50:

Ska jag köra ett till citat eller?

apriliamx50:

Jobba hårt!

....................................................

apriliamx50:

Lika bra att fråga... Är du buddhist? Isf så är det ingen idé att prata om detta.

[tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]

Nej, men däremot så vet jag vad folk brukar trilla dit på, vad som brukar splittra familjer och vad folk brukar ångra på ålderns höst, och tro mig, det är inte att de inte byggt ett eget hus eller att de inte jobbat hårt nog.

Den lyckan man får av att "kunna göra vad man vill" är inte större än en person som får tar vara på sin tid och sin familj och vänner istället för att jobba arslet av sig.

Det finns en undersökning som gjorde på lottovinnare som vunnit flera miljarder och de som blivit av med ett ben etc.

Skillnaden på lyckan hade inte ändrats, de hade varken blivit lyckligare eller olyckligare efteråt, ändå skulle ingen välja att skada sig framför att vinna en miljard på lottot.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

....................................................

Återigen... Att vara en trogen arbetare och jobba hårt är inte att hela tiden sträva efter att bli ekonomiskt oberoende!

Dan_the_ironman:

Skillnaden på lyckan hade inte ändrats, de hade varken blivit lyckligare eller olyckligare efteråt, ändå skulle ingen välja att skada sig framför att vinna en miljard på lottot.

Haha! Du måste vara buddhist! [crazy]

Det du står och argumenterar för är att man inte ska sträva efter lycka på någon nivå alls! Man ska leva i nuet och ta dagen som den kommer. Det man har njuter man av ett litet tag men ingenting kommer att vara för evigt. Man ska inte sträva efter lycka, för det finns ändå när man inte har något att längta efter [smile]

Jaaa..... Jag hade prov på detta idag på SOn [badgrin]


   
SvaraCitera

apriliamx50:

Att vara en trogen arbetare och jobba hårt

Är detta något man ska sträva efter menar du?

apriliamx50:

Haha! Du måste vara buddhist!

[tard]

apriliamx50:

Det du står och argumenterar för är att man inte ska sträva efter lycka på någon nivå alls!

Jag säger bara att du är för matrialistisk.


   
SvaraCitera

Bli progamer


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Är detta något man ska sträva efter menar du?

Tänkte du leva på A-kassa hela livet?

Dan_the_ironman:

Jag säger bara att du är för matrialistisk.

Håller inte med på den punkten! Jag skrev att huset mina föräldrar har byggt är en möjlighet och förutsättning för oss barn. Och det står jag kvar för.


   
SvaraCitera

apriliamx50:

Tänkte du leva på A-kassa hela livet?

Nej, men varför måste man vara trogen som arbetare? Är det inte arbetsköparen som ska vara trogen?

apriliamx50:

Jag skrev att huset mina föräldrar har byggt är en möjlighet och förutsättning för oss barn.

Ja, och på vilket sätt ger ett hus dig möjligheter menar du? Förutom att du har ett handfat bredvis ditt rum etc etc etc etc etc.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Nej, men varför måste man vara trogen som arbetare? Är det inte arbetsköparen som ska vara trogen?

Och sen säger dem att det är arbetskris i Sverige...

Tänk efter lite! Arbetsgivaren anställer inte människor som kommer sent, inte jobbar, inte är trevliga, gör annat än vad dem ska göra, går under jorden etc.

Klart att arbetsgivaren ska vara trogen. Men det fungerar inte ifall den anställde inte gör det den ska!

Dan_the_ironman:

Ja, och på vilket sätt ger ett hus dig möjligheter menar du? Förutom att du har ett handfat bredvis ditt rum etc etc etc etc etc.

Låt mig citera mig själv ännu en gång...

apriliamx50:

(Inga dyra student lån, öppna fria ytor, osv...) Det finns ju en anledning till varför dem drog in vatten och avlopp i klädkammaren precis utanför mitt rum. För att man någon gång i framtiden när jag börjar studera och vill ha mer egen-tid kunna ha ett eget kök att laga mat i.

Det ger mig en chans att ha något eget när jag blir äldre. Inte behöva bo i något kollektiv, studenlägenhet, hyresrätt osv... Dvs inga stora studentlån som kommer att jaga mig resten av livet!


   
SvaraCitera

apriliamx50:

Det ger mig en chans att ha något eget när jag blir äldre. Inte behöva bo i något kollektiv, studenlägenhet, hyresrätt osv... Dvs inga stora studentlån som kommer att jaga mig resten av livet!

Så du ska bo hemma till du fyllt 25? Tro mig, du kommer antagligen inte vilja det, och om du gör det så är det inte säkert att det finns utbildningar du vill läsa innom pendlingsavstånd.

apriliamx50:

Tänk efter lite! Arbetsgivaren anställer inte människor som kommer sent, inte jobbar, inte är trevliga, gör annat än vad dem ska göra, går under jorden etc.

Tänk efter lite själv, kan man inte göra sitt jobb utan att känna skuld till arbetsköparen?


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Så du ska bo hemma till du fyllt 25? Tro mig, du kommer antagligen inte vilja det, och om du gör det så är det inte säkert att det finns utbildningar du vill läsa innom pendlingsavstånd.

Nej, inte nödvändigtvis 25. Men ett några år iaf. Jag bor i Stockholm så här är möjligheterna många kan jag lova! Tvivlar att jag vill läsa på någon annan högskola än Handels ELLER KTH.

Dan_the_ironman:

Tänk efter lite själv, kan man inte göra sitt jobb utan att känna skuld till arbetsköparen?

Det där med att känna skuld får du gärna utveckla lite mer? Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Skuld för mig är någon som lånat ut pengar till (mig) eller någon som räddat mitt liv osv...


   
SvaraCitera

apriliamx50:

Tvivlar att jag vill läsa på någon annan högskola än Handels ELLER KTH.

Då får du ju tänka vad du kommer kunna prestera också, handels kräver MVG i varje kurs etc.

apriliamx50:

Det där med att känna skuld får du gärna utveckla lite mer? Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Skuld för mig är någon som lånat ut pengar till (mig) eller någon som räddat mitt liv osv...

För mig är arbete något man inte ska bry sig om allt för mycket. Jag kommer att läsa en tuff och lång utbildning, men jag kommer endast göra det för att arbetet är något jag antagligen kommer trivas med.

Jag har arbetsmoral, men jag kommer aldrig att känna att jag måste arbeta fulltid eller rycka in bara för att min arbetsgivare vill det. Mitt välmående och mitt privatliv är mer värt än min arbetsgivares. Därför kommer jag aldrig låta mig utnyttjas. JJag kommer kräva vad jag har rätt till och den dagen de inte kan möta mina förväntningar kommer jag säga upp mig.

Om man lever för att jobba kommer man få ett förjävligt liv. Vad man än jobbar som kan man resa utomlands, det är bara en fråga om prioriteringar. Därför förstår jag inte hur du kan se ett hus och mycket träning som något man ska göra här i livet för att det ska bli lyckat. Att du dessutom säger att man ska ligga mycket säger också en del, kom tillbaka när du är äldre, det kommer inte ta särskilt många år innan du ändrar dig, tro mig.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Då får du ju tänka vad du kommer kunna prestera också, handels kräver MVG i varje kurs etc.

Det är jag väl medveten om! Men drömmar är till för att uppfyllas, eller hur?

Dan_the_ironman:

Jag kommer att läsa en tuff och lång utbildning, men jag kommer endast göra det för att arbetet är något jag antagligen kommer trivas med.

Absolut! Helt rätt inställning!

Dan_the_ironman:

Jag har arbetsmoral, men jag kommer aldrig att känna att jag måste arbeta fulltid eller rycka in bara för att min arbetsgivare vill det. Mitt välmående och mitt privatliv är mer värt än min arbetsgivares.

Jag har aldrig sagt att du ska få din arbetsgivare att "må bra". Jag har sagt/menat är att du ska ha en god relation till honom/henne/dem ochkomma överens. Det är vad jag menar att vara trogen arbetare. Absolut inte slava! Aldrig!

Dan_the_ironman:

Därför kommer jag aldrig låta mig utnyttjas. JJag kommer kräva vad jag har rätt till och den dagen de inte kan möta mina förväntningar kommer jag säga upp mig.

Läs mitt svar ovan och tänk på att jag även skrivit att man inte ska "fastna" på ett arbete ett flertal gånger i denna tråd.

Dan_the_ironman:

Därför förstår jag inte hur du kan se ett hus och mycket träning som något man ska göra här i livet för att det ska bli lyckat.

Träningen är för att du ska må bra och få ett gott eget självförtroende om din egen kropp. Huset tycker jag att jag argumenterat nog för vid det här laget...

Dan_the_ironman:

Att du dessutom säger att man ska ligga mycket säger också en del, kom tillbaka när du är äldre, det kommer inte ta särskilt många år innan du ändrar dig, tro mig.

I'm young, wild and crazy! [badgrin]

Jag har aldrig prioriterat sex framför något annat! Eller jo.. Mitt första förhållande... Det slutade bara med att jag vart mentalt knäckt och är fortfarande. Varje gång HON ringer eller smsar blir jag förbannad och måste spendera flera timmar på gymmet för att få ut mina aggressioner.

Men enligt mig är sex en underbar sak/händelse eller något... Och ska jag vara helt ärlig lär jag nog aldrig tröttna på det "på riktigt". Kanske för stunden men inte för alltid! Men som sagt prioriterar jag ALDRIG det. Framför något annat.


   
SvaraCitera

apriliamx50:

Men som sagt prioriterar jag ALDRIG det. Framför något annat.

Inget fel med det, det skulle jag nog säga att jag gör många gånger. Självklart inte så att jag prioriterar det framför andras känslor men.

apriliamx50:

I'm young, wild and crazy!

Jag menar bara att liggandet inte är något man kanske ska sträva efter, händer det så är väl det kul, men det finns vettigare saker att sträva efter.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Självklart inte så att jag prioriterar det framför andras känslor men.

Det har jag aldrig gjort heller. Snarare tvärtom... Jag prioriterade sex framför mina egna känslor...

Dan_the_ironman:

Jag menar bara att liggandet inte är något man kanske ska sträva efter, händer det så är väl det kul, men det finns vettigare saker att sträva efter.

Absolut. Men om det är lättillgängligt är det väl bara att köra på? Eller är jag helt blåst där med?

Jag menar förstås inte prostituerade...


   
SvaraCitera