Aviseringar
Rensa alla

Mål och mening med livet.


Ämnesstartare

Zapetta:

Välkommen till livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har du inte värre problem eller funderingar än såhär bör du nog vara glad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Har du inte värre problem eller funderingar än såhär bör du nog vara glad.

Här har vi en till som inte förstår att människor är olika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Meningen med livet är att själv skapa en mening, en egen mening,skapa egna vägar och liksom att bara njuta av varje sekund som man lever.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JaamenLol:

en egen mening,skapa egna vägar och liksom att bara njuta av varje sekund som man lever.

Kan icke, ifall du kan det då måste du vara pro på livet.


   
SvaraCitera

När jag gick ut gymnasiet (Nu vet jag ju inte hur gammal du är, men det kvittar egentligen) så hade jag en oerhört stor ångest över vad jag skulle göra med mitt liv. Det kändes för mig som att varje stund man inte spenderade på det man ville göra bara var bortkastad tid.. och det var egentligen första gången som jag började förstå på riktigt att livet inte varar för evigt. (Självklart visste jag att livet tar slut innan dess... men ni förstår nog).

Så jag började tänka på ett helt annat sätt än innan. Istället för att som innan, ha tänkt att jag skulle skaffa mig en utbildning och sedan köra på den inriktningen resten av livet (Och vid tidpunkten, inte veta vad jag ville med livet vilket ledde till lite depression), så började jag fundera på vad för sorts person jag är och... försöka se ett liv som jag stolt kunnat se tillbaka på som 70-åring.

Det jag kom fram till är att medans jag lever så vill jag vara med om så mycket som möjligt, besöka så många platser och kulturer som möjligt, skapa mig så många erfarenheter som jag bara kan.... ett slags Livsmeriter kallar jag det för.

Jag har än så länge jobbat inom 2 olika bransher, olika likt natt och dag, börjar ett tredje i raden nytt jobb nu om 1,5 vecka, helt olikt de jag förut jobbat inom. (Tycker det är kul att lära mig och skaffa erfarenheter inom olika yrkesområden).

Andra saker jag skulle vilja göra och som jag kommer att göra är att testa på det militära livet (GMU), åka på en volontärresa, roadtrip genom USA, cykla genom Europa och Asien / Afrika, bestiga Kebnekaise (Nu är ju inte det direkt svårt, men kul ändå)... osv... utan att känna pressen av att leva det svenska livet. Ett fast liv med fru och barn kan vänta!!

Nu kanske du tänker "Ja, kul för honom som sitter här å skryter om hur han lyckats komma ur sin lilla kris..." men det är verkligen inte det jag vill ha förmedlat. Det jag försöker få sagt är att... som nämnts miljoner gånger tidigare... man lever bara en gång.. och om du just nu var 70år och tittade tillbaka på ditt liv, vilket liv skulle ärligt kunna göra dig stolt.. och få dig att känna att du spenderade tiden på jorden precis som du velat?

Reserverar mig för stavfel / tokiga meningsbyggnader. Klockan är 2 och jag borde sova nu :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KnightInShiny:

åka på en volontärresa, roadtrip genom USA

Det låter faktiskt skoj tänkt lite på volontärresa ..

Angående att tänka mig vara 70 och titta tillbaka så ja, faktiskt när jag tänker så hittar jag absolut några saker jag skulle vilja det är att ha ett liv i självsäkerhet och självkänsla åka till olika länder se hur världen är och kunna resa varje sommar till ett varmt land med palmer och kunna ha en familj som jag älskar och tja vem vet kanske villa och sommarhus på majorca eller något liknande... Angående jobb så är jag faktiskt osäker skulle kunna jobba som support på något slag fast tja jag vet inte, att kunna jobba tillfälligt som apelsinplockare i spanien hörde jag från någon annan här om dagen på UM verkade också vara något nice tillfälligt jobb, vill mest ha solen 😛 🙂

Men tja det är väll bara tänka så där vad man vill ha gjort och vad man kan tänka sig, hoppas jag sätter igång med något snart bara 🙂

Tack för dina ord.


   
SvaraCitera

Barbienele:

Men tja det är väll bara tänka så där vad man vill ha gjort och vad man kan tänka sig, hoppas jag sätter igång med något snart bara 🙂

Det tycker jag absolut du ska göra! Om du känner för att göra någonting så är det bara att göra det! Det är endast du som bestämmer hur ditt liv kommer se ut...(eller ja, efter ett tag kanske en kvinna får en viss röst också, men men 😉 ).

Ett tips är att sätta sig ner och skriva ner massa saker man skulle vilja göra på en lista och sedan sätta igång med research. Exemplet med volontärresa, kolla upp vad det kostar, vart du skulle vilja åka, vilka perioder du har möjlighet att åka och när det skulle vara realistiskt genomförbart rent ekonomiskt för dig. På så sätt blir det mer verkligt och mindre fantasi... Det är skönt att ha lite mål att jobba mot 🙂

Langa PM om du vill prata! Ingen ska behöva må dåligt och det är kul att hjälpa till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barbienele:

Kan icke, ifall du kan det då måste du vara pro på livet

Klart du kan, bara om du vill.


   
SvaraCitera