Aviseringar
Rensa alla

Måla?


Ämnesstartare

Nu har jag precis köpt, akrylfärger, penslar och dukar och jag har även sånt där block som man målar på.
Men jag är verkligen nybörjare! jag vill verkligen måla, och måla fint men jag har ingen fantasi alls och är rädd att allt ska bli förstört så fort jag ska börja måla..
så vad kan man börja måla för motiv egentligen?
Och jag funderar på att köpa en bok, hur man lär sig måla i med Akryl, steg för steg för nybörjare. Är såna böcker bra tror ni?

Vad ska man tänka på som nybörjare innan man ska börja måla? hjälp tack!


   
Citera
Ämnesstartare

Inte använda för mycket färg tror jag.

blomman4:

Och jag funderar på att köpa en bok, hur man lär sig måla i med Akryl, steg för steg för nybörjare. Är såna böcker bra tror ni?

Det är nog bra att läsa lite iallafall. Personligen gillar jag sällan att följa instruktioner till punkt och pricka, men om du är helt ny kan det vara bra att kolla lite iallafall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blomman4:

Är såna böcker bra tror ni?
Vad ska man tänka på som nybörjare innan man ska börja måla? hjälp tack!

Ja sånna böcker är bra då kan du lära dig grunderna iaf och måla fritt efter de, Akryl torkar snabbt har jag för mig så tänkt på de ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag målar i akryl, och jag gjorde ungefär likadant som du i början. Köpte på mig en massa grejer och fick småpanik ^^ Men allvarligt.. Det är faktiskt inte så farligt. Visst, det blir jobbigt om man gör fel, men i värsta fall är det bara att låta det torka och måla över nytt (går ju inte direkt sudda..). Ett tips är att du kanske skissar upp på ett papper hur du vill att bilden ska se ut, på ett ungefär, så du har något att gå efter. Annars är det bara att låta fantasin flöda; det känns så mycket härligare att måla när man inte har begränsningar (!) Jag har inte läst en enda bok eller gått en enda kurs i att måla med akryl, jag är alltså helt självlärd. Vilket går precis lika bra 🙂 Sen gör det naturligtvis ingen skada att läsa på lite, åtminstone om praktiska saker [rolleyes]
Min poäng är, gör precis som du känner för. Hittar du ett motiv som du trivs med, som du tycker är lättare att måla, så kör på det! (Mitt favoritmotiv är drakar i alla former, färger och storlekar [cute])

Lycka till! -Peace [love]


   
SvaraCitera

blomman4:

Och jag funderar på att köpa en bok, hur man lär sig måla i med Akryl, steg för steg för nybörjare. Är såna böcker bra tror ni?

låna en på bibliotekis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det e bara att kladda på med färg... Om det blir dåligt, kan man alltid fixa till det efter att det torkat eller så... Ett tips är att måla till hög musik...(obs. absolt inte dålig musik)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har du mycket erfarenhet av att rita rent allmänt?

Annars är det väl träna, träna, träna och åter träna som gäller för att bli bra. Köpa böcker kan vara bra så du lär dig mediet bättre.

Aktyl torkar fruktansvärt fort (på gott och ont) vilket kan vara bra för en nybörjare. Blir det fel så är det bara att vänta en stund och sedan måla över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blomman4:

Nu har jag precis köpt, akrylfärger, penslar och dukar och jag har även sånt där block som man målar på.

hur har det gått för dig hittils?


   
SvaraCitera

var inte rädd för att det kommer bli dåligt 😛 det är svårt att få till en bra bild på första försöket om du är nybörjade ^^ det är bara att måla över isåfall, fast jag vet inte om akryl är så täckande, föredrar olja ^^ men det är bara att öva och öva så kommer det komma ut nåt riktigt bra! 😀

Jag gillar inte riktigt såna böcker. Eller, alla jag fått har jag inte haft nån användning av.. men det beror ju på förstås iofs..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag målar med akryl jag med. Det är ett härligt medium! Första gången jag målade så kladdade jag bara och det resulterade med att det blev en abstrakt tavla som jag blev väldigt nöjd med. Jag har läst några böcker, men tyckte inte om dem. Konst ska vara fritt, jag tyckte inte det kändes fritt att måla efter en bok, så jag lämnade tillbaka boken till Biblioteket.
Träna, träna, träna. Det är mitt tips. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera