Aviseringar
Rensa alla

Male liberation?


Ämnesstartare

Efter att ha sett threaden om "Elak om jag behåller barnet", har jag märkt hur många killar som står upp mot myten att vi män har allt ansvar för barnets tillkomst och att vi ska ta hand om mamman och barnet etc "för att det är vårat ansvar".

Ansvaret och friheterna borde ligga lika tungt på båda föräldrarna, kvinnan kan välja om hon vill behålla barnet, då borde mannen kunna välja om han vill ta hand om det, ändå är det få killar som faktiskt ser det orättvisa i att vi inte kan göra ett piss om tjejen vill behålla barnet medans vi inte vill ha det.

Vad tycker ni? Diskutera!


   
Citera
Åtta

Jag håller med dig. End of discussion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

vi inte kan göra ett piss om tjejen vill behålla barnet

Man kan ju göra diverse olagliga saker för att döda fostret. [cool]

Greger_EFG:

Vad tycker ni? Diskutera!

Allt är fail eftersom att mannen inte har rätt att bestämma något och sen när det kommer till vårdnadstvist är det oftast kvinnan som får behålla barnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

llt är fail eftersom att mannen inte har rätt att bestämma något och sen när det kommer till vårdnadstvist är det oftast kvinnan som får behålla barnet.

Aa, va ju nån alkoholiserad brud som fick behålla barnet fastän farsan hade jobb o va stabil i ett fall.

Dom tyckte att mamman va viktigare för barnet typ ><

DeathOrGlory:

Man kan ju göra diverse olagliga saker för att döda fostret. [cool]

FALCON, PUNCH!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

FALCON, PUNCH!

Greger_EFG:

Aa, va ju nån alkoholiserad brud som fick behålla barnet fastän farsan hade jobb o va stabil i ett fall.

Dom tyckte att mamman va viktigare för barnet typ ><

Så jävla ruttet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Greger_EFG: FALCON, PUNCH!

Älskar snubben som helt randomly skriker "CAPTAIN FARRCON!" xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

kvinnan kan välja om hon vill behålla barnet, då borde mannen kunna välja om han vill ta hand om det

Sant, faktiskt[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner mig lite i skuggan av feministvindarna som fortfarande verkar blåsa ganska hårt.

🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Jag känner mig lite i skuggan av feministvindarna som fortfarande verkar blåsa ganska hårt.

Känns som jag verkar få ta skiten för det män några generationer innan mig har gjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Känns som jag verkar få ta skiten för det män några generationer innan mig har gjort.

Hahah visst känns det så ibland?^^

Undrar ifall tjejerna har en "clean slate", kan aldrig riktigt bestämma mig över det, skulle säga nästan :D!

Imoon:

Sant, faktiskt[cute]

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som man är man ju allmänt rättslös om man gör en kvinna på smällen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan se vissa poänger med att betala underhåll, i en del fall. Om man gemensamt bestämt att man vill ha ett barn och planerat för det utifrån gemensam ekonomi och någon utav föräldrarna (oavsett kön) bestämmer sig för att strunta i det hela några månader efter att ungen föds så kan det bli rätt jobbigt för föräldern som förväntas ta hand om barnet. Känns dock lite orimligt att det i så fall ska vara tills barnet blir myndigt. Om den ena parten (rimligtvis fadern) däremot konstaterat redan från början att denne inte vill ha barnet så är det väl upp till personen som faktiskt väljer att skaffa det ändå att försörja det.

Samt, egentligen så känns det rimligt att båda föräldrarna får avgöra om de vill skaffa barnet och sedan stå för försörjningen utav det på egen hand om den andra parten inte tycker att det är en bra idé. Dock är det lite svårt att komma förbi faktumet att det är modern som är gravid.


   
SvaraCitera

Greger_EFG:

Ansvaret och friheterna borde ligga lika tungt på båda föräldrarna

True, håller absolut med.

mediakatt:

Dock är det lite svårt att komma förbi faktumet att det är modern som är gravid.

Sant det med.
Ah, sånt här är så svååårt. Och det handlar såklart också om det är bådasansvar för att det inte händer, alltså ett barn blir till och att det ska behöva gå så långt till det här problemet med abort osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Och det handlar såklart också om det är bådasansvar för att det inte händer, alltså ett barn blir till och att det ska behöva gå så långt till det här problemet med abort osv.

Skulle onekligen vara att föredra.


   
SvaraCitera

Om man inte skyddar sig får man faktiskt skylla sig själv om man blir farsa, barnet ska inte behöva lida för att den ena föräldern inte känner för att ta hand om det. Eller om man t.ex. får ett barn ihop och sen skiljer föräldrarna sig, då ska det inte gå att bara smita utan sitt ansvar gentemot barnet.

Mina föräldrar skiljde sig när jag var tre och min farsa har aldrig betalt underhåll till min morsa även fast det var hon som hade vårdnaden och betalade allt, vi får istället en tusenlapp extra i bidrag från staten varje månad vilket inte är i närheten av vad han skulle ha betalat om ansvaret varit gemensamt. Min morsas ekonomi är enormt överbelastad p.g.a. att hon ska ha råd att försörja både mig och min syster på en sjuksköterskelön och jag betalar allt inklusive min mat själv med mitt studiebidrag för att vi ska klara oss. Hade min farsa tagit sitt ansvar och försörjt sina barn han med så hade vi inte haft det såhär.

Nu var det ju inte riktigt samma sak som om man redan innan säger att man inte tänker ta sitt ansvar, men ni förstår nog poängen. Sätter man ett barn till jorden så ska man fan ta sitt ansvar oavsett anledning, är man för dum i huvudet för att använda skydd får man ta konsekvenserna av det. Barnet är oskyldigt och ska inte drabbas av föräldrarnas idioti.


   
SvaraCitera