Aviseringar
Rensa alla

Malmö 26


Ämnesstartare

asdor:

Frankrike och deras brandmän t.ex.

[party]


   
SvaraCitera

En av de inblandade i konflikten har blivit utvisad.
http://www.yelah.net/news/20080613175246


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comhem:

Du själv ser ju alltid bara en sida av konflikter.

Så vad är den andra sidan av konflikten?

============

Ibland tycker jag SAC's aktioner är ganska löjliga, men den här gången håller jag fullständigt med dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Göteborg: Stödkampanj för Malmö26
http://motkraft.net/nyheter/3165

Image

Jag mår illa när mina skattepengar finansierar misshandel på mina kamrater, poliser är sådant avskum.

Malmö 26, ni är hjältar! Ni gjorde vad alla sanna kamrater skulle göra, ni gjorde den plikt som så många andra försakat.

För ganska exakt 100 år sedan så gjorde tre andra hjältar sin plikt för sin klass och dömdes till livstids straffarbete resp. döden. Men tack vare en solidaritetskampanj helt utan motstycke i svensk historia, en kampanj som involverade hundratusentals och som fick hela Härnösand - tiotusen människor att tåga mot fängelset i ett fritagningsförsök. Kampanjen var lyckad och hjältarna frigavs.

Minns och inspireras!

jahdread:

En av de inblandade i konflikten har blivit utvisad.
http://www.yelah.net/news/20080613175246

Fel konflikt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag letade lite förut men jag fattade aldrig vad Malmö26 är åtalde för. Ohörsamhet mot ordningsman, våldsamt motstånd? Någon vänlig själ som kan upplysa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Jag mår illa när mina skattepengar finansierar misshandel på mina kamrater, poliser är sådant avskum.

Polisen ser till att hålla avskum borta, som i detta fallet.. annars har du rätt!


   
SvaraCitera

Prigent:

Polisen ser till att hålla avskum borta, som i detta fallet.. annars har du rätt!

Vad menar du egentligen? Är poliser avskum och alla som polisen misshandlar? På vilket sätt menar du att de 26 fackliga kvinnor och män som tog strid för den vanlige arbetaren är avskum? Var det rätt att polisen misshandlade dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asdor:

Var det rätt att polisen misshandlade dem?

Ni, den stenkastade sorten, anser att ni blir misshandlade bara polisen rör er med lillfingret. Det finns något som heter att man får använda det "våld" som krävs.

asdor:

som tog strid för den vanlige arbetaren

Laglig strid?[zzz]


   
SvaraCitera

Prigent:

Ni, den stenkastade sorten, anser att ni blir misshandlade bara polisen rör er med lillfingret. Det finns något som heter att man får använda det "våld" som krävs.

Jag såg ingen som kastade sten. Jag såg bara poliser som misshandlade arbetare som utförde en facklig laglig blockad.

Prigent:

Laglig strid?

Ja laglig enligt grundlagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asdor:

Jag såg ingen som kastade sten. Jag såg bara poliser som misshandlade arbetare som utförde en facklig laglig blockad.

Blockader är aldrig lagliga hur mycket du än vränger på lagen. Du har som privatperson ALDRIG rätten att hindra någon annan att jobba, kunna ta sig till sitt arbete eller ens gå in i en byggnad som du själv inte äger.

Du tycker antagligen att blockaden mot Malmös Erotikbutik (Taboo) var laglig även den?

asdor:

Ja laglig enligt grundlagen.

Du har som privatperson ALDRIG rätten att hindra någon annan att jobba, kunna ta sig till sitt arbete eller ens gå in i en byggnad som du själv inte äger.


   
SvaraCitera

KarlMarx:

Jag mår illa när mina skattepengar finansierar misshandel på mina kamrater, poliser är sådant avskum.

Tala för dig själv, du är enligt många ett avskum. Du vet att polisen bara gör sitt jobb va? Polisen finns oavsett styre och ser bara till att lagen följs, att kalla den enskilda polisen för ett avskum är ett hån mot arbetarklassen då dom också tillhör den.


   
SvaraCitera

Prigent:

Blockader är aldrig lagliga hur mycket du än vränger på lagen. Du har som privatperson ALDRIG rätten att hindra någon annan att jobba, kunna ta sig till sitt arbete eller ens gå in i en byggnad som du själv inte äger.

Jopp det har du, du har rätt att stoppa de som bryter din strejk/blockad! Det slog domstolen fast i en hamnkonflikt på 80-talet och strejkbryteri har alltid(sen 30-talet iaf) varit olagligt.

Prigent:

Du tycker antagligen att blockaden mot Malmös Erotikbutik (Taboo) var laglig även den?

Vet inte vilken du menar. Men om facket utfört ett varsel eller arbetarna där strejkade så var det rätt. Om det handlade om några "anti-porr-feminister" så bryr jag mig inte överhuvudtaget om dem.

Prigent:

Du har som privatperson ALDRIG rätten att hindra någon annan att jobba, kunna ta sig till sitt arbete eller ens gå in i en byggnad som du själv inte äger.

Jo det har du som sagt. Du har laglig rätt att stoppa strejkbrytare och även blockadbrytare. Om det inte skulle vara lagligt så borde det vara det, men jag vet att det är lagligt.

Detta handlar inte vad som är lagligt eller ej, detta handlar om arbetare som tar strid för bättre villkor och rättigheter och blir då misshandlade av polisen. Detta hände senaste gången för 70 år sedan i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asdor:

strejkbryteri har alltid varit olagligt

Enligt vilken lag då? Strejkbryteri är inte olagligt och det vet både du och jag, asdor.

asdor:

Du har laglig rätt att stoppa strejkbrytare och även blockadbrytare.

Enligt vilken lag då? Strejkbryteri är inte olagligt och det vet både du och jag, asdor.

asdor:

Om det inte skulle vara lagligt så borde det vara det, men jag vet att det är lagligt.

Det är därför din sort alltid blir bortskuffade av polisen när det händer. Inse att ni har fel och att det inte är lagligt med blockader.

Det är ej olagligt att vara strejkbrytare, de enda kraftmedel som de strejkande och strejkvakterna får använda sig av är sociala. Det är dock inte ovanligt att strejkbrytare råkar ut för utfrysning, mobbning eller rena trakasserier i form utav skadegörelse eller förtal (vilket faktiskt är olagligt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Whine whine. Är man strejkbytare ska man behandlas därefter.

Om det nu skulle vara så att blockaden är olaglig tjänar ju de allra flesta av oss på att arbetsköpare inte kan gå och behandla sina anställda hur som helst. Men visst, det beror ju vilken sida man står på... Använder man lagen som mätintstrument för vad som är okej eller inte står man snart och försvarar tvångssterilisering...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Freemason:

att kalla den enskilda polisen för ett avskum är ett hån mot arbetarklassen då dom också tillhör den.

Precis. Polisen är nog den i arbetarklassen som har sämst betalt om man ser till vilket jobb dem utför.


   
SvaraCitera