Aviseringar
Rensa alla

Mamma behandlar mig väldigt illa..


Ämnesstartare

Vet inte riktigt vad jag ska göra, men behöver skriva av mig känner jag.

Min mamma och jag(13) har bott själva i princip hela mitt liv, men för 4 år sedan träffade hon en kille, vi kan kalla honom Pelle. Mamma började dricka väldigt mycket och hon har nu stora problem med alkohol. Även Pelle drack. Nu under den senaste månaden har jag och Pelle bråkat riktigt mycket för han klarar inte av att jag är tonåring och har mina humörsvängningar. Så han brukar kalla mig ord som idiot, idiotjävel, rövhål, sopa, klot, as, och massa mer. Nu blev polisen inblandad och han blev anklagad för misshandel eftersom han slagit mamma. Det blev dock inget av det, så han bor i vår stuga sålänge som ligger bara ett par 100 m från där vi bor. Jag har sagt till mamma att jag bara vill leva med henne och att jag inte vill att varken jag eller hon har någonting med Pelle och göra mer. Då säger hon "Du kan inte bestämma om jag ska fortsätta träffa honom eller inte", men om jag mår as dåligt av det då måste jag väl ha rätten till att säga vad jag tycker? När socialen var här så sa dem att om mamma ej slutar dricka, och om hon inte skiter i Pelle nu och istället bara tar hand om mig, så är deras utgångspunkt att jag får bo någon annanstans, men det vill jag ju egentligen inte. Jag vill ju bo med mamma men hon har blivit helt besatt av Pelle och går till stugan och är med honom varje dag. Idag stack hon kl 09:00 på morgonen och kom hem 20:00, aspackad. Och det är fan ta mig inte okej. Jag är 13 år och tycker inte att jag ska behöva ha det såhär. När jag sa det till henne ikväll så började hon säga "åk till pappa och bo hos honom ditt jävla svin, vill aldrig ha nått med dej och göra mer", och så kallade hon mig även ungjävel, idiot och massa sånna ord, och jag fick ju värsta utbrottet för jag fattar inte hur hon kan säga så - till sin egen dotter. Det är fan ta mig sjukt. Oavsett hur dåligt hon mår så kan hon inte behandla mig så som hon gör. Jag vet inte vad jag ska göra. Hon behöver ju uppenbarligen hjälp, men jag vill inte bo någon annanstans. Jag vill bara att det ska vara jag och mamma och att allt är bra. Men hon sätter Pelle först. Hon skiter fullkomligt fan i mig. Vet inte vad jag ska ta mig till, orkar snart inte mer.. 🙁


   
Citera
Ämnesetiketter

Din mamma beter sig hemskt och omoget. Självklart vill du fortfarande bo med henne, det vill de flesta ungar, men det ligger inte i ditt bästa att göra det som hon beter sig nu.
Förhoppningsvis tänker hon om när ni bott ifrån varandra ett tag.
Ta kontakt med din socialsekreterare och säg som det är. Förhoppningsvis så har du en bra sådan.


   
SvaraCitera
mynona

Det är självklart att ni inte ska bo tillsammans alla tre om det blir så här. Pelle är uppenbart alkoholist och din mamma riskerar att bli det också, om hon inte redan är det. Dom behöver båda hjälp med det.
Kan du inte bo med din pappa ett tag? Kommer du överens med honom? Oavsett hur det blir, så vore det nog bra om du kunde bo hos honom åtminstone en tid. Då kan du få lugn ett tag, och din mamma kan förhoppningsvis få tid att tänka över allt under den tid du är borta.


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Kan du inte bo med din pappa ett tag? Kommer du överens med honom? Oavsett hur det blir, så vore det nog bra om du kunde bo hos honom åtminstone en tid. Då kan du få lugn ett tag, och din mamma kan förhoppningsvis få tid att tänka över allt under den tid du är borta.

Min pappa bor i en annan stad och han har jag typ ingen kontakt med, inte pratat med honom sen i julas, vill ej bo med honom.. är bara så trött på detta, och nu är det sommarlov och allt 🙁


   
SvaraCitera

isola:

Förhoppningsvis tänker hon om när ni bott ifrån varandra ett tag.

liviz:

Min pappa bor i en annan stad och han har jag typ ingen kontakt med, inte pratat med honom sen i julas, vill ej bo med honom..

Varför vill du inte bo hos honom? Även om ni inte har kontakt så ofta, kommer ni överens när vi väl pratar/träffas? Jag tänker såhär, det är ett perfekt tillfälle att bo med honom nu, när det är sommarlov. Din skolgång kommer inte att påverkas eller något. Din mamma får även sommaren på sig att tänka.


   
SvaraCitera
zIGGE

Töntigt att prata skit om sin mamma, du uppenbarligen förstorar upp saker för ingenting säger åt dig att vilja flytta. Jag tror det är du som behöver hjälp.


   
SvaraCitera

zIGGE:

Töntigt att prata skit om sin mamma, du uppenbarligen förstorar upp saker för ingenting säger åt dig att vilja flytta. Jag tror det är du som behöver hjälp.

MEN SKÄRPNING! Tror inte mina ögon när jag läser detta. Ingenting av det som händer är hennes fel, verkligen inte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Töntigt att prata skit om sin mamma, du uppenbarligen förstorar upp saker för ingenting säger åt dig att vilja flytta. Jag tror det är du som behöver hjälp.

Helt ärligt så gjorde det ont när jag läste detta. Du har verkligen ingen aning, och jag förstorar inte upp någonting. Det är sanning allting. Tycker bara inte att en 14:åring ska behöva ha det så.


   
SvaraCitera

Du måste sätta dina behov och känslor i första rummet! Av det du berättar verkar det som att din mamma inte klarar av att vara som en mamma ska i nuläget, hon tar inte hand om dej på det sätt hon borde. Det låter som om hon har alkoholproblem och kanske har hon även andra psykiska problem?

Ett barn kan inte påverka så mycket hur föräldrarna mår, alltså kan du inte hjälpa din mamma ifrån sitt missbruk. Det du ska göra är att se till att du mår så bra du bara kan trots den jobbiga situationen. Finns det någon kompis eller liknande som du litar på och kan prata med? Kan du kanske prata med din pappa?

Och om du måste välja, vad gör du helst?
1. Bor kvar, med din mamma som nästan aldrig är hemma och som inte kan vara en riktig förälder åt dig i nuläget eller:
2. Flyttar till din pappa/någon annan?

Jag hoppas verkligen att det blir bättre på något sätt! Kom ihåg att det absolut inte är ditt fel att situationen är som den är, och att det är ditt välmående som är det viktiga!


   
SvaraCitera

liviz:

Tycker bara inte att en 14:åring ska behöva ha det så.

Hur går det för dig?

Hoppas du är okej [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Töntigt att prata skit om sin mamma, du uppenbarligen förstorar upp saker för ingenting säger åt dig att vilja flytta. Jag tror det är du som behöver hjälp.

Tycker det är töntigt att skriva en sådan kommentar. Jag tror det är du som behöver hjälp.


   
SvaraCitera