Aviseringar
Rensa alla

Mamma för smal?


Ämnesstartare

Hejsan, jag har en liten fundering bara.

Min mamma är otroligt smal. Det är bara på senaste tiden som jag har insett det, eftersom man blir så van av att se henne och tycker att det är helt normalt. Hon har ju alltid varit väldigt smal och det ligger i släkten att alla är det.

Hon är cirka 180 cm lång och väger cirka 49 kilo. Jag tror inte att hon har några ätproblem egentligen, men hon äter bara väldigt lite, det är som att hon inte behöver mer mat. Dock var det väl för cirka ett år sen som hon kom under 50-strecket och hon började dricka energidrycker och sånt för att gå upp, men nu verkar hon stanna därunder ändå, och har nästan gått ner till 48.

Jag bara funderar på ifall det kan vara farligt på något sätt att vara så smal, speciellt när man är såpass lång? Lågt blodtryck är väl ett faktum, men lite mer långsiktigt? Hon verkar ju egentligen inte må dåligt av det, men... Vill bara kolla om någon har erfarenhet i ämnet.


   
Citera
Ämnesetiketter

..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

..


   
SvaraCitera

Har ingen erfarenhet men jag tycker du ska kontakta vården och fråga där istället, det påverkar ju också om hon har varit så hela livet, blivit så på sistone osv.

SuperKakan:

..

agitation:

..

.. [confused]


   
SvaraCitera
Tyrael

honolulu:

Är det något fel på er?

..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur håller du koll på vad din mamma väger?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det huvudsakliga är ju att hon inte får näringsbrist.
Du har inte pratat med din mamma om din oro?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yaztory:

Jag tror inte att hon har några ätproblem egentligen, men hon äter bara väldigt lite, det är som att hon inte behöver mer mat.

detd är lät bara fel


   
SvaraCitera

Tyrael:

..

honolulu:

.. [confused]


   
SvaraCitera

har aids:(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mmmh kul att en vuxen kvinna som fått barn osv och som är 10cm längre än mig väger nästan lika mycket som mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min moster har samma kroppsform.
Vissa är såna, inget konstigt med det.


   
SvaraCitera

Finns en MASSA hälsorisker att ha en sådan låg vikt, testa och räkna ut hennes bmi så lär du tänka om att allt är okej. Vare sig hon har valt att hålla denna låga vikten eller det beror på något fel i kroppen är det slitsamt för kroppen att fungera under en längre tid utan tillräckligt med näring.

Kanske dags att ha ett allvarligt prat med henne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fluorette:

Finns en MASSA hälsorisker att ha en sådan låg vikt

Har man svält sig, ja.
Men är man så smal naturligt så är det inte farligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

detd är lät bara fel

Varför? Man måste inte ha ätstörningar för att man äter lite?

Roll on:

Hur håller du koll på vad din mamma väger?

Hon har sagt det till mig.

Fluorette:

Kanske dags att ha ett allvarligt prat med henne?

Ja, det är väl kanske det. :/


   
SvaraCitera