Aviseringar
Rensa alla

Mamma rotar bland mina saker


Ämnesstartare

Så fort jag inte är hemma går min mamma och rotar i mina saker. Fast hon egentligen inte har tid så börjar hon "städa" mitt rum när jag är borta några dagar. Hon går då igenom varenda låda i hela rummet, även om hon egentligen inte behöver in där. Hon tömmer även mina väskor vilket hon gör annars ibland också. Jag är så himla leds. Jag är väldigt snart 18 år och anser att man i min ålder borde ha rätt till lite privatliv. Såklart har hon hittat saker som hon inte gillat som hon senare blivit väldigt sur över.  Jag har försökt allting, prata med henne, blivit arg, inte försökt bry mig om det och rotat tillbaka. Inget ger något som helst resultat förutom det sista, då blev hon väldigt arg men förstod fortfarande inte. Är det någon som har varit i en liknande situation och har några tips??


   
Citera

novemberbarn:
Så fort jag inte är hemma går min mamma och rotar i mina saker. Fast hon egentligen inte har tid så börjar hon "städa" mitt rum när jag är borta några dagar. Hon går då igenom varenda låda i hela rummet, även om hon egentligen inte behöver in där. Hon tömmer även mina väskor vilket hon gör annars ibland också. Jag är så himla leds. Jag är väldigt snart 18 år och anser att man i min ålder borde ha rätt till lite privatliv. Såklart har hon hittat saker som hon inte gillat som hon senare blivit väldigt sur över.  Jag har försökt allting, prata med henne, blivit arg, inte försökt bry mig om det och rotat tillbaka. Inget ger något som helst resultat förutom det sista, då blev hon väldigt arg men förstod fortfarande inte. Är det någon som har varit i en liknande situation och har några tips??

Köp knark och se hur hon reagerar 🙂


   
SvaraCitera

Skaffa ett lås på din dörr med en nyckel som bara du har.


   
SvaraCitera
Gifted

Göm en påse bakpulver.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

så är det att bo med andra människor. privatliv är enbart en illusion att placera i lådan för andra utopiska tankar.


   
SvaraCitera

Tycker du det är konstigt att hon gör det? 

Säg bara "eftersom du rotar kommer jag börja gömma saker på andra ställen än i mitt rum, så du behöver inte leta efter något hemligt för du kommer inte hitta det" och så gör du som du sagt. När du flyttar ifrån henne slipper du det

Skriver det här för att du skriver att du provat allt. Om det inte fungerar genom att prata med henne, och hon inte är psykiskt sjuk, så finns det inte mer du kan göra.

man väljer inte sin familj. anpassa dig. det är så vi formas och utvecklas


   
SvaraCitera
mynona

Du får se till att placera saker som inte bör ses av andra på säkra ställen, göm dem på ställen man inte brukar ha saker på; du hittar dem nog när du funderar igenom ditt rum. Har du en bokhylla kan du tex dra ut alla böcker så det skapas ett litet tomrum bakom dem, etc. Ha gärna sådant utanför ditt rum. Du kan ju gömma lappar där du vet att hon hittar dem om hon söker där du skriver förebråelser, och gömma liknande lappar med poängen bland hennes egna mest privata saker, men det är mer av en hämndhandling än något som fungerar. Det är svårt att undvika sådant här, för som din mamma anser hon sig vara i sin fulla rätt. Du får helt enkelt anpassa dig och inte ha känsliga saker i byrålådorna utan någonstans där ingen väntar sig att man förvarar saker. 


   
SvaraCitera

Min mamma gör likadant fast hon rotar igenom min mobil också, hon kollar alla mina meddelanden så har fått börja radera vissa meddelanden för annars så skulle hon bli arg eller ha värsta blommor o bin snacket igen, men det går väll över när man blir äldre och flyttar


   
SvaraCitera

rota tillbaks


   
SvaraCitera

Min mamma kan göra de ibland.... Inte kul alls!!! Längtar tills jag kan flytta hemifrån! 


   
SvaraCitera