Aviseringar
Rensa alla

Mamma..


Ämnesstartare

Hejhej. Det är så att min mamma som jag annars tycker är världens bästa mamma, typ "trycker ner" mig. Hon säger ofta att jag är jättefin, smart, haft otrolig tur osv. Men jag har en tendens att vara ganska tyken. Framförallt att jag ser tyken ut vilket jag håller med om, men att jag oxå kan säga taskiga och bitchiha saker. Hon säger ofta att det absolut inte förvånar henne om folk undviker mig, tycker att jag är en bitch osv. Och nu säger hon det var och varannan dag. Vad ska jag göra? Jag blir så jävla förbannad på henne och hon vill aldrig erkänna att hon har fel osv. Hon skyller ALLT, verkligen allt på mig herrlag tiden! Snälla hjälp mig. Även när jag snällt försöker prata med henne blir hon genast arg och fräser åt mig. Jag vill inte se henne, och absolut inte höra hennes irriterande röst. Hon tjatar massor på mig om skolan oxå vilket gör att jag hör hennes röst hela fucking tiden. Hon gör mig galen! Snälla hjälp mig! Jag vill fan flytta hemifrån och jag är bara 15 år -.-'


   
Citera

Säg till henne att du ogillar att hon förolämpar dig, försök säga det med lugn men bestämd röst, och säg det varje gång hon beter sig nedlåtande. Till slut fattar hon att hon inte ska göra så.


   
SvaraCitera

berätta för henne att det får dig att bli ledsen på riktigt, försök att inte ha en anklagande ton utan säg bara att det hon sa nyss gjorde dig ledsen. fråga om hon kanske skulle kunna sagt det på ett annat sätt så att du inte skulle bli sårad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:
Säg till henne att du ogillar att hon förolämpar dig, försök säga det med lugn men bestämd röst, och säg det varje gång hon beter sig nedlåtande. Till slut fattar hon att hon inte ska göra så.

Men hon säger bara att jag ljuger då!?!? Jag lovar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
berätta för henne att det får dig att bli ledsen på riktigt, försök att inte ha en anklagande ton utan säg bara att det hon sa nyss gjorde dig ledsen. fråga om hon kanske skulle kunna sagt det på ett annat sätt så att du inte skulle bli sårad.

Jag ljuger då enligt henne 


   
SvaraCitera

Om du är dryg mot folk så får du väl skylla dig själv men det är jävligt drygt av henne att göra så.


   
SvaraCitera

zxcvbnm: Men hon säger bara att jag ljuger då!?!? Jag lovar

Säg åt henne direkt när hon har sagt det som trycker ner dig, då kan hon inte neka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Säg åt henne direkt när hon har sagt det som trycker ner dig, då kan hon inte neka.

Jag gör det och det är då hon blir arg på mig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:
Om du är dryg mot folk så får du väl skylla dig själv men det är jävligt drygt av henne att göra så.

Men jag kan ju inte hjälp hur jag ser ut. Jag menar aldrig att vara dryg Jag bara ser ut sån! 


   
SvaraCitera

zxcvbnm:

Jag ljuger då enligt henne 

Fråga då vad du skulle ha för anledning att ljuga? Har du frågat det? Säg att ni inte kan ha en relation där allt du säger, särskilt såna viktiga saker, antas som lögner.

Men du MÅSTE tänka på hur DU låter när du tar upp det. Även om hon HAR gjort fel, så kommer hon att stänga av så fort du låter anklagande. Dvs säg inte "du är så elak, kan du sluta", säg istället något i stil med "jag blev ledsen av det du sa nu, skulle du kunna säga det på ett snällare sätt nästa gång?".

Vägrar hon lyssna på dina kommunikationsförsök så kan du testa att t.ex. gå iväg varje gång hon är elak. Men berätta då för henne att du kommer göra så (annars är det lönlöst), eftersom dina försök att kommunicera inte verkar fungera.


   
SvaraCitera

zxcvbnm: Jag gör det och det är då hon blir arg på mig!

Hm, det kanske är bäst att du ställer frågor istället. Fråga henne varför hon säger dessa saker, men försök att inte låta dryg när du ställer frågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Fråga då vad du skulle ha för anledning att ljuga? Har du frågat det? Säg att ni inte kan ha en relation där allt du säger, särskilt såna viktiga saker, antas som lögner.

Men du MÅSTE tänka på hur DU låter när du tar upp det. Även om hon HAR gjort fel, så kommer hon att stänga av så fort du låter anklagande. Dvs säg inte "du är så elak, kan du sluta", säg istället något i stil med "jag blev ledsen av det du sa nu, skulle du kunna säga det på ett snällare sätt nästa gång?".

Vägrar hon lyssna på dina kommunikationsförsök så kan du testa att t.ex. gå iväg varje gång hon är elak. Men berätta då för henne att du kommer göra så (annars är det lönlöst), eftersom dina försök att kommunicera inte verkar fungera.

Tack, bra tips!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Hm, det kanske är bäst att du ställer frågor istället. Fråga henne varför hon säger dessa saker, men försök att inte låta dryg när du ställer frågan.

Aa


   
SvaraCitera

zxcvbnm:

Men jag kan ju inte hjälp hur jag ser ut. Jag menar aldrig att vara dryg Jag bara ser ut sån! 

Hur ser man dryg ut? lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:

Hur ser man dryg ut? lol

Jag vet inte. Fick bara den oturen att göra det.


   
SvaraCitera