Aviseringar
Rensa alla

MAMMA TAR MINA 25.000


Ämnesstartare

Hej! Hoppas verkligen du ser mitt meddelande för jag behöver hjälp.

Jag ska få aktivitetsersättning. Min mamma har sagt att hon kommer behöva en del pengar av mitt bidrag varje månad, men inte mer än hälften.

Tydligen får jag en större summa pengar på måndag som min mamma skrev att hon måste ha till julklappar och en resa efter jul. Skrev att jag inte vill följa med på resan och hon svarade med att det blir en straffavgift då.

Hon ringde sedan och det visade sig att det är 30.000 jag får ut, varav 5000 skulle jag få behålla. Hon ändrade sig och sa att hon behövde pengarna till räkningar.

Jag vet inte vad jag ska göra. Tänker om jag kunde spara pengarna för att kunna flytta hemifrån så snart som möjligt men känner mig dum om jag inte ger mamma de.

Vad ska jag göra?!

Ps. Hon gjorde sig fullmäktig på min sida hos försäkringskassan UTAN min tillåtelse! Detta innebär att pengarna går direkt till hennes konto. Jag har nu dock ändrat.


   
Citera
Ämnesetiketter

hur gammal är du? jag hade ringt socialen och frågat dem om stöd och råd i frågan men oklart. alternativt försäkringskassan, det är ju dina pengar. är du över 18 har hon absolut ingen rätt till dina pengar.


   
SvaraCitera
Cobrak

öh får lite ”slösar bort alla mina egna pengar så jag tar min dotters pengar”-vibbar från din mamma baserat på det du skriver. är hon väldigt slösaktig av sig? bränner hon mycket pengar å så?

för i sådana fall tänker jag att både du och hon behöver stöd i detta. det krävs liksom ett fungerande samspel å kommunikation för å förstå varandra å den ekonomiska situationen.


   
SvaraCitera

Eftersom att du är 19år kan hon inte vara förmyndare för dina pengar såvida du inte uttryckligen givit din tillåtelse för att hon ska få vara det. Om du tidigare givit henne förmynderi får du nog dessvärre kontakta försäkringskassan eller någon myndighet om att få tillbaka din förmyndighet. Hon har ingen som helst rätt att ta några som helst pengar från dig, hon kan begära att du behöver betala hyra, väljen hon en orimlig hyra så borde du prata med din Mamma om det, i värsta fall får du gå till domstol vilket vore väldigt dumt. Jag föreslår att du pratar förstånd med din Mamma om att du behöver pengar för räkningar och senare för att kunna flytta hemifrån. Jag hoppas att det löser sig för dig! 🙂 Hjärta


   
SvaraCitera

Vad ska hon med dina pengar till att göra om det är dina pengar undrar man då ju? 😛


   
SvaraCitera

Ring banken eller hota med polisanmälning, det är stöld för fan.


   
SvaraCitera

Förstår om du tänker att eran relation kommer bli förstörd om du hör av dig till polisen men vad finns det att göra egentligen? Det är ju ändå brottsligt. 


   
SvaraCitera
Listus

Du e myndig så pengarna är dina punkt slut, så spelar ingen roll vad hon säger du har rätt till dem.


   
SvaraCitera

Då hon verkar vara slösaktig med sina pengar och lever över sina tillgångar är det självklart att räkningar inte kan betalas. Hon behöver lära sig att hon inte kan leva över sina tillgångar.

Bra att du ändrat så att du får pengarna nu iaf. Jag vet inte om hon står som förmyndare eller god man för dig, gör hon det så får du ta det med socialen som jag tror sköter det. Berätta om situationen för dem.

Ja, det kan hända att din mamma blir sur på dig osv men det hon gjort mot dig är inte rätt.
Hon utnyttjar dig vilket inte är okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon sa nu att hon ska avboka hela resan för att jag och min pojkvän inte följer med. "Okej", svarade jag.

Hon frågar mig varför det känns som att jag är arg på henne, pratar om hur det är tack vare henne jag får ersättningen osv.


   
SvaraCitera

Du ska få allt av pengar först, sen ska du berätta för hemma att du kommer hjälpa till med lite av alla ränkingar men absolut INTE allt. Hon har trots allt ett eget job och hon får egna pengar och dom borde räcka till alla räkningar och mer. Och om du inte gör det så borde hon ta tag i sina pengar och försöka göra ett bra schema för allt hon slösar. Annars så ring någon som kan hjälpa honom med sitt pengar schrma, och säg till henna att en resa inte är nödvändigt Göran man har mycket pengar över som bara är där.


   
SvaraCitera
time
 time

Om din mamma har förfalskat en fullmakt för att få tag på en så stor summa som hon absolut inte har rätt till har hon begått ett allvarligt brott som heter urkundsförfalskning. Jag förstår att det inte känns trevligt att tänka på att ringa polisen när det är ens förälder, men jag vill att du ska förstå att din mamma har gjort något fullständigt olagligt. Du behöver inte betala en krona av dina pengar. Är det du eller din mamma som har pengarna nu? 


   
SvaraCitera

Så du betalar egentligen din egen julklapp? Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DE HAR BLAND ANNAT KÖPT KOTUNGA, WHISKY, ÖL, GLÖGG OCH SNAPS


   
SvaraCitera
Zsasz

Jag är medveten om att mitt svar förmodligen kommer gå emot mångas tankar i frågan, men då minimal information finns så skulle jag personligen låta henne ta de 30k som du får retroaktivt och sedan prata med henne så att du får ett specifikt "kontrakt" av vad du ska betala i framtiden om det är så att du bor hemma fortfarande nu när du skrivit av henne som förmyndare. Även om jag vet att det kan låta orättvist så är det ju fortfarande så om det är så att hon betalat allt fram tills nu (mat, hyra, räkningar, etc) så är det bara rätt att du hjälper till om hon ligger back. Om hon däremot tänkt använda det till saker som inte behövs (resor, alkohol etc) som du nämnt så borde hon inte ha ett öre i mina ögon.

Med det sagt, först och främst måste du så klart ha pengar till din skolgång. Böcker, resepengar till och från skolan, matpengar för lunch om inte det ingår, etc. Jag måste dock säga att 8k i månaden låter dock extremt mycket att få om du inte bor i egen lägenhet och betalar dina egna räkningar, det är ju existensminimum efter allt, det folk som går på soc lever på. Har du funderat på att flytta hemmifrån?, För beroende på i vilken stad/vilket område du bor så borde 8k definitivt räcka till både hyra, räkningar, mat, och omkostnader för skolgång, om du gör det så kan inte din mamma ta några av dina pengar, värt och nämna är att om du flyttar hemmifrån så har du förmodligen inte mer än runt 2k över till mat och allt annat var månad efter hyra och räkningar blivit betalda i vilket fall som.


   
SvaraCitera