Aviseringar
Rensa alla

Månens diameter endast 110 km = Månens kärnskugga på jorden under solförmörkelser !!!


Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Borde inte solförmörkelse vara väldigt vanligt isf om månen nu är så nära jorden? Om man utgår från din GIF alltså den med jorden som platt och en snurrande sol och måne som jag inte får att gå ihop. Är solen och månen på samma höjd?

Hela ditt påstående ser inte logiskt ut:

''att solkroppen och månkroppen sammanfaller storleksmässigt (illustrationer brukar vilseledande visa en större solkropp), vilket innebär att månens kärnskugga faktiskt motsvarar månens diameter.''

Det roliga är att du aldrig svarar på mina frågor utan ska käbbla om hur ''rätt'' du har i allt du säger utan att ge någon som helst förklaring.

Måste jag ha teorier om något? Vad specifikt menar du att jag ska ha en teori om?

Tycker du 12 000 km är såpass nära att solförmörkelser borde vara väldigt vanligt?

Vad skulle vara det ologiska kring att solen och månen ser ut att vara lika stora under solförmörkelser?

Varför ljuger NASA för oss att månen skulle vara flera tusen kilometer i diameter, när det uppenbarligen bara rör sig om ca 110 kilometer?

Vad är din teori?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

För att alla planeter är runda, varför ska jorden vara det enda som är platt? Dag och natt är ett bevis på att jorden är rund för om jorden var platt skulle det vara dag samtidigt USA och Kina t.ex.
Årstiderna säger sitt också vari på jorden man befinner sig och avstånd från solen vid olika tidpunkter på året.

När du spelar biljard med en massa runda klot, måste då även biljardbordet vara runt?

The earth is a plane, not a planet!

Eftersom solen är mycket mycket närmare och mycket mycket mindre än vad dagens astronomer påstår, så kan det vara dag och natt samtidigt på olika ställen på jorden!



Okej?


   
SvaraCitera

Dödsguden:

När du spelar biljard med en massa runda klot, måste då även biljardbordet vara runt?

Eftersom solen är mycket mycket närmare och mycket mycket mindre än vad dagens astronomer påstår, så kan det vara dag och natt samtidigt på olika ställen på jorden!

The earth is a plane, not a planet!

Jag föreslår att du skaffar dig själv ett flygplan för att sedan åka ett varv runt Jorden och se själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AuriSacraFames:

Jag föreslår att du skaffar dig själv ett flygplan för att sedan åka ett varv runt Jorden och se själv

Klart det går att åka runt jorden, precis på samma sätt som det går att äta oliverna runt pizzan!

Ser du någon som helst kurvatur kring alla filmbevis för platt jord här?

Nähe... varför inte?

Just precis, eftersom jorden är platt som en pannkaka!


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Tycker du 12 000 km är såpass nära att solförmörkelser borde vara väldigt vanligt?

Beror på. Om månen eller annan planet är 12 000km bort och månen/planeten är väldigt liten och solen väldigt stor borde det inte märkas så avståndet har inte med saken att göra.

Dödsguden: Vad skulle vara det ologiska kring att solen och månen ser ut att vara lika stora under solförmörkelser?
Det du skrev förut lät inte logiskt eller så förstod jag bara inte vad du skrev för att du då skrev tokigt.
Nej det är inte ologiskt att solen och månen verkar lika stora. Solen är väldigt långt borta från jorden och månen är betydligt närmare jorden och tillräckligt stor för att i stort sett blockera ljuset från solen.

Dödsguden: Vad är din teori?

Jag frågade dig förut, om vad för något?

Dödsguden: Varför ljuger NASA för oss att månen skulle vara flera tusen kilometer i diameter, när det uppenbarligen bara rör sig om ca 110 kilometer?

Hur vet du att månen är ca 110 kilometer stor? Är det en uppskattning, vad grundar påståendet sig på?


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Klart det går att åka runt jorden, precis på samma sätt som det går att äta oliverna runt pizzan!

Men om jorden är platt, vad finns på undersidan av jorden? Åka runt jorden hur menar du? Att åka från sida till sida eller bokstavligt talat att åka runt jorden?


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Klart det går att åka runt jorden, precis på samma sätt som det går att äta oliverna runt pizzan!

Det skulle inte fungera att jorden skulle vara platt eftersom att geografin blir fel, dessutom, hur förklarar du att vi ser så kallade "solnedgångar och soluppgångar"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Beror på. Om månen eller annan planet är 12 000km bort och månen/planeten är väldigt liten och solen väldigt stor borde det inte märkas så avståndet har inte med saken att göra.

Dödsguden: Vad skulle vara det ologiska kring att solen och månen ser ut att vara lika stora under solförmörkelser?
Det du skrev förut lät inte logiskt eller så förstod jag bara inte vad du skrev för att du då skrev tokigt.
Nej det är inte ologiskt att solen och månen verkar lika stora. Solen är väldigt långt borta från jorden och månen är betydligt närmare jorden och tillräckligt stor för att i stort sett blockera ljuset från solen.

Jag frågade dig förut, om vad för något?
Hur vet du att månen är ca 110 kilometer stor? Är det en uppskattning, vad grundar påståendet sig på?

Anledningen till att det inte sker oftare totala solförmörkelser än det gör, beror på att månen för det första kommer i konjunktion med solen endast ca 13 ggr per år (longitudmässigt i ekliptikan/zodiaken), och för det andra att av dessa 13 ggr så korsar de varann deklinationsmässigt (latitud) ungefär bara 1 gång, så då blir det inte mer än ca 1 total solförmörkelse per år nånstans på vår platta jord!

Eftersom månen blockerar hela solen under totala solförmörkelser (verkar lika stora som sagt), så kan ju inte månens diameter vara större än kärnskuggan från månen, med tanke på att ett objekts storlek nämligen aldrig kan överstiga skuggan som den orsakar.

Bredden på kärnskuggan som kastas på jorden under solförmörkelser brukar ligga på så lite som 110 kilometer. Till saken hör att ett objekts storlek aldrig kan överstiga skuggan som den orsakar.

Alltså kan inte månens diameter överstiga 110 kilometer!

Eller hur?

Det är väl inte så svårt att förstå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Men om jorden är platt, vad finns på undersidan av jorden? Åka runt jorden hur menar du? Att åka från sida till sida eller bokstavligt talat att åka runt jorden?

Svaras här: Punkt 3 - 5:29-7:05 min:

Men om jorden är en glob, vad finns då på undersidan av jorden?

Åka runt jorden hur?

Kolla här, den första minuten:


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Anledningen till att det inte sker oftare totala solförmörkelser än det gör, beror på att månen för det första kommer i konjunktion med solen endast ca 13 ggr per år (longitudmässigt i ekliptikan/zodiaken), och för det andra att av dessa 13 ggr så korsar de varann deklinationsmässigt (latitud) ungefär bara 1 gång, så då blir det inte mer än ca 1 total solförmörkelse per år nånstans på vår platta jord!

Eftersom månen blockerar hela solen under totala solförmörkelser (verkar lika stora som sagt), så kan ju inte månens diameter vara större än kärnskuggan från månen, med tanke på att ett objekts storlek nämligen aldrig kan överstiga skuggan som den orsakar.

Okej, tack för förklaringen! Glad


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Men om jorden är en glob, vad finns då på undersidan av jorden?

Åka runt jorden hur?

Kolla här, den första minuten:

Övertygar mig inte det minsta. Däremot övertygar Koi Fresco mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AuriSacraFames:

Det skulle inte fungera att jorden skulle vara platt eftersom att geografin blir fel, dessutom, hur förklarar du att vi ser så kallade "solnedgångar och soluppgångar"?

Antarktis isberg fungerar som en barriär för alla världshaven runt hela vår platta jord!

Soluppgångar och solnedgångar?

Helt korrekt, det är solen som roterar och kretsar, inte vår stationära jord!

Här får du tre suveräna videor kring detta:



   
SvaraCitera

Dödsguden:

Svaras här: Punkt 3, 5:29-7:05 min:

Men om jorden är en glob, vad finns då på undersidan av jorden?

Det var samma illustration du visade i trådstarten, ingen nyhet. Det roliga är att den illustrationen ser rundad ut och inte helt platt faktiskt. Annars ser det ganska övertygande ut med solen som kommer mot en, det kan dock lika gärna vara photoshopat.

Om jorden är en glob finns ingen undersida då den är rund, är det inte ganska självklart?

Om jorden är platt, skulle man inte väldigt enkelt kunna gräva ett hål till andra sidan?

Varför har man aldrig hittat jordens utkant? Vi är i 2000-talet nu, det borde vara extremt enkelt att utföra det. Vi åker inte längre i träskepp över haven med segel, eller jo fast det är inte det fortskaffningsmedlet som var nummer 1 som på 1500-talet-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Om jorden är en glob finns ingen undersida då den är rund, är det inte ganska självklart?

Om jorden är platt, skulle man inte väldigt enkelt kunna gräva ett hål till andra sidan?

Varför har man aldrig hittat jordens utkant? Vi är i 2000-talet nu, det borde vara extremt enkelt att utföra det. Vi åker inte längre i träskepp över haven med segel, eller jo fast det är inte det fortskaffningsmedlet som var nummer 1 som på 1500-talet-

Vad finns inuti globjorden, typ i mitten?

Lite svårt att besöka Antarktis isberg som omgärdar vår platta jord, då inte vilka som helst får åka dit... extremt militärt bevakat!


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Vad finns inuti globjorden, typ i mitten?

Lava. En blandning av en massa olika typer av sten och metaller.

Hur funkar vulkaner på en platt jord?

Dödsguden: Lite svårt att besöka Antarktis isberg som omgärdar vår platta jord, då inte vilka som helst får åka dit... extremt militärt bevakat!

Du får jättegärna åka dit, jag tror inte att någon hindrar dig. Dock är det som sagt uppemot 60 minusgrader där + stark vind så man vill nog inte gärna vara där då.
Varför skulle man ha militära styrkor på Antarktis, det låter bara vansinnigt.


   
SvaraCitera