Aviseringar
Rensa alla

Månens diameter endast 110 km = Månens kärnskugga på jorden under solförmörkelser !!!


Dödsguden:

Riktigt underlag har jag nyss gett på Flashback kring just detta ämne, men INGEN på astronomi-forumet lyckades förklara (varpå modsen snabbt flyttade tråden därifrån, hehe) varför NASA hävdar att månen är 3 476 km i diameter när dess skugga på jorden endast är 110 kilometer:

https://www.flashback.org/t2877357

"Rikigt underlag", din egen tråd på Flashback, driver du med mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

"Rikigt underlag", din egen tråd på Flashback, driver du med mig?

Försök motbevisa underlaget!

Vi tar det hela väldigt åskådligt och skalenligt, enligt rådande astronomi.

Föreställ dig:

Jorden: 3,67 m bred.

Månen: 1 m bred, 1 m framför jorden.

Solen: 400 m bred, 400 m framför jorden.

Jorden befinner sig alltså på precis det avstånd, där solen helt blockas och förmörkas av månen under totala solförmörkelser, solljuset når inte fram hit, eftersom deras storlek och avstånd tar ut varann.

Månskuggan på jorden borde alltså bli 1 meter bred, dvs månens diameter, som sägs vara 3 476 km.

Hur kommer det sig då att månskuggan endast blir 3,16 centimeter, dvs 110 km, om nu inte månen faktiskt är 110 km i diameter?

För att solen ska bli "mindre" för oss, så måste vi flytta månen närmare jorden, och då blir skuggan större.

För att solen ska bli "större" för oss, så måste vi flytta månen bort från jorden, och då blir skuggan mindre.

Alltså, för att solen ska kunna vara "större" än månen och därmed vara orsak till att månskuggan blir mindre, som vissa hävdar är fallet, så måste månen befinna sig längre bort från jorden än vad den faktiskt gör, och det kan den ju bara göra i fantasin...

Men bara för diskussionens skull:

Ponera att månen, enligt modellen ovan, befann sig några centimeter längre bort från jorden, så att åtminstone lite av solljuset skulle nå fram till jorden under en total solförmörkelse. Med tanke på att solen i exemplet befinner sig 400 meter bort, och bara är 1 meter bred från jorden sett, så skulle solstrålarna naturligtvis träffa jorden i praktiskt taget helt parallella linjer, vilket innebär att månskuggan aldrig skulle kunna bli konformad med spetsig topp, alltså inte ens om månen befann sig längre bort från jorden än den gör.

Månskuggan i exemplet borde ju fortfarande hamna i närheten av månens diameter,
dvs 3 476 km.

Så hur i Herrens Namn kommer det sig att månskuggan som kastas på jorden under solförmörkelser endast är 110 km?

Slutsats:

Månens diameter måste de facto vara 110 km, inte 3 476 km, vilket de vilseledda astronomerna hävdar.

Detta går inte att komma ifrån!  Tumme upp
.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Försök motbevisa underlaget!

Vi tar det hela väldigt åskådligt och skalenligt, enligt rådande astronomi.

Föreställ dig:

Jorden: 3,67 m bred.

Månen: 1 m bred, 1 m framför jorden.

Solen: 400 m bred, 400 m framför jorden.

Slutsats:

Månens diameter måste de facto vara 110 km, inte 3 476 km, vilket de vilseledda astronomerna hävdar.

Detta går inte att komma ifrån!  Tumme upp
.

Du vet väl att solen är rund? Månen är ju den också rund och vad du än säger om jorden så är den rund på ett eller annat sätt.
Solens strålar skickat ut i en 360 gradig vinkel åt alla håll. När en planet skymmer en annan planet skymmer planeten mer än dess storlek eftersom att enbart en mycket liten den av solens strålar rakt mot jorden varav de flesta av solens strålar är snett mot jorden. en planet som då skymmer solens strålar ger en större effekt än dess egen massa. Förstår du?
Det trams du påstår är inte logisk och nej Månen har en banmedelradie på ca 384 000km, inte en siffra rätt.
Det går inte att komma ifrån!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Du vet väl att solen är rund? Månen är ju den också rund och vad du än säger om jorden så är den rund på ett eller annat sätt.
Solens strålar skickat ut i en 360 gradig vinkel åt alla håll. När en planet skymmer en annan planet skymmer planeten mer än dess storlek eftersom att enbart en mycket liten den av solens strålar rakt mot jorden varav de flesta av solens strålar är snett mot jorden. en planet som då skymmer solens strålar ger en större effekt än dess egen massa. Förstår du?
Det trams du påstår är inte logisk och nej Månen har en banmedelradie på ca 384 000km, inte en siffra rätt.
Det går inte att komma ifrån!

Solljuset färdas till jorden i praktiskt taget helt parallella strålar , vilket hävdas av den rådande astronomin:

https://physics.stackexchange.com/questions/155075/what-makes-suns-light-travel-as-parallel-beams-towards-earth

Illustrerad vetenskap:

http://illvet.se/universum/solsystemet/solformorkelse/sa-uppstar-en-solformorkelse

”Vid en total solförmörkelse täcker månen hela solskivan, så att solens strålar skyms, dvs inget direkt solljus träffar jorden.”

Månen har en radie på 384 00 km? Icke!

Källa tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla in reddit idag, angående kring mitt inlägg här:

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/746g6f/nasa_bluffar_m%C3%A5nens_diameter_110_km_inte_3_476_km/

:beer::beer::beer:


   
SvaraCitera

Dödsguden:


Illustrerad vetenskap:

http://illvet.se/universum/solsystemet/solformorkelse/sa-uppstar-en-solformorkelse

”Vid en total solförmörkelse täcker månen hela solskivan, så att solens strålar skyms, dvs inget direkt solljus träffar jorden.”

Jag vet inte om du är medveten om att månen snurrar inte i en exakt rund bana runt jorden?

Dödsguden:
Månen har en radie på 384 00 km? Icke!

Källa tack!

https://en.wikipedia.org/wiki/Moon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Jag vet inte om du är medveten om att månen snurrar inte i en exakt rund bana runt jorden?
https://en.wikipedia.org/wiki/Moon

Equatorial radius = 1738.1 km

Du hävdade 384 000 km... Icke!

Kommentar?


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Equatorial radius = 1738.1 km

Du hävdade 384 000 km... Icke!

Kommentar?

Banmedelradie 384 400 km


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Banmedelradie 384 400 km

Jag skrev att månens diameter sägs vara 3 476 km, skrev ingenting om månens banmedelradie eller banmedeldiameter.

Du skrev att jag inte hade en siffra rätt, vilket du skrev i ett inlägg till mig Tisdag 03 Oct, 15:26


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Jag skrev att månens diameter sägs vara 3 476 km, skrev ingenting om månens banmedelradie eller banmedeldiameter.

Du skrev att jag inte hade en siffra rätt, vilket du skrev i ett inlägg till mig Tisdag 03 Oct, 15:26

Skit samma. Du försökta fånga en poäng men det blev något virrvarr av humbug istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


Månskuggan kan aldrig bli konformad – Innebörden av NASA:s förklaringar
kring de skilda typer av solförmörkelser som förekommer. Månskuggan kan aldrig bli konformad, dvs med liten helskugga (kärnskugga) och stor halvskugga, eftersom månskuggan alltid består av antingen enbart helskugga eller enbart halvskugga. Vid totala solförmörkelser utgörs hela skuggan av endast helskugga, till skillnad mot partiella solförmörkelser, då hela skuggan utgörs av endast halvskugga.

Förklaras här:

https://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEcat5/SEmapkey.html

Eclipse Type

There are four basic types of solar eclipses:

1. Partial - Moon's penumbral shadow traverses Earth (umbral and antumbral shadows completely miss Earth).

2. Annular - Moon's antumbral shadow traverses Earth (Moon is too far from Earth to completely cover the Sun).

3. Total - Moon's umbral shadow traverses Earth (Moon is close enough to Earth to completely cover the Sun).

4. Hybrid - Moon's umbral and antumbral shadows traverse Earth (eclipse appears annular and total along different sections of its path). Hybrid eclipses are also known as annular-total eclipses.

Detta innebär ju naturligtvis att månskuggan under en total solförmörkelse består av endast helskugga (finns ingen halvskugga då) och är precis lika bred som månens diameter.

Med tanke på att NASA hävdar att måndiametern är 3 476 km, så borde även månskuggan vara 3 476 km, om det nu inte är så att NASA faktiskt bluffar angående månens storlek... Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


NASA:s illustrationer med en konformad helskugga
(kärnskugga, umbra), och en utvidgad halvskugga (penumbra) under totala solförmörkelser är grovt vilseledande. Solen och månen är nämligen från jorden sett precis lika stora. Storlek och avstånd dem emellan tar nämligen ut varann, men NASA:s bedrägliga illustrationer visar felaktigt ungefär 5-6 gånger större skenbar sol. Dessutom med solstrålar som är allt annat än parallella, så folk ska förledas tro att helskuggan blir mycket mindre än månen (vilket den ju inte kan bli, eftersom månen ska täcka solen helt) och dessutom konformad, vilket ju är så fel det bara kan bli.

Vilseledande illustration av solförmörkelse, kan nämligen aldrig orsaka umbra och penumbra samtidigt. Dessutom måste månskuggan motsvara månens diameter, vilket den inte gör om man felaktigt illustrerar solen skenbart mycket större än månen:

895px-Geometry_of_a_Total_Solar_Eclipse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

.
KAN VI ALLA NU VARA ÖVERENS ATT MÅNEN INTE KAN VARA STÖRRE ÄN 110 KM ?!?


   
SvaraCitera
Exinon

Jag vill också veta vad som finns på andra sidan av vår pannkaksjord. Nu blev jag sugen på pannkakor eller våfflor.


   
SvaraCitera
Exinon

Och om du nu är så säker på det här så borde du väl ha stora föreläsningar, inte sitta och posta dina "bevis" på forum. 
Sen gällande din Nikon och "detaljer på månen" så undrar jag vad som räknas som en detalj? Om det är ett föremål med samma storlek som Mount Everest så kallar jag det inte för en detalj. Sen finns det teorier om att ljus inte färdas i en rak linje utan att det kan böja sig runt objekt vilket skulle göra det möjligt för en skugga att bli mindre än objektet. Sen om jag inte har fel agerar jordens atmosfär som en prisma vilket även det påverkar ljuset och det är därför soluppgångar och nedgångar kan skifta i gult, orange, rosa, lilla, rött osv.


   
SvaraCitera