Aviseringar
Rensa alla

Mångkulturen är misslyckad - Vänder trenden nu?


Ämnesstartare

Tre ledare till tungviktare i Angela Merkel(Tyskland) David Cameron(England) och Nicolas Sarcozy(Frankrike) Har nyligen uttalat sig kritisk till Mångkulturalismen, och menar på att den är misslyckad. I singapore(kan belägga för den intresserade) har den tidigare presidenten uttryckt att alla folkgrupper och nationaliteter gått att intergrera i landet förutom Muslimerna. För ett par månader sedan kom den tyske ekonomen Thilo sarrazin givit ut en bok om hur invandringen fört med en massa problem till Tyskland.

I Sverige så är det inte många utanför SD som bidrar med en sund debatt kring mångkulturen. en av dessa är dock en av moderaternas starke man, Hanif Bali som skrivit en artikel om saken på Newsmill.

Frågeställningar:
1.Håller ni med ledarna? har mångkulturen misslyckat?
2. Vänder trenden? Är mångkulturen misslyckad?
3.Fria kommentarer.

​ http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/08/begrav-multikulturalismen-en-g-ng-f-r-alla

Begrav multikulturalismen en gång för alla

Det är en allmän missuppfattning att mångkulturalism är en förutsättning för att ha ett öppet och fritt samhälle. Detta stämmer inte, mångkulturalism är ett politiskt projekt som bygger på att genom det statliga våldsmonopolet tvinga samhället att inte ta del av olika kulturers styrkor och även tvinga kulturer att bevara sina svagheter.

Faktum är att multikulti ju bygger på att förvränga den fria marknad av värderingar där åsikter och yttringar konkurrerar mot varandra. Istället försöker man med politik bevara samtliga kulturer, vilket leder till att önskvärda liberala värderingar som frihet och individualism inte får konkurrera mot icke önskvärda värderingar som förtryck och hederskultur.

En annan felaktig missuppfattning är att motsatsen till mångkultur är monokultur då politiken dikterar för medborgarna vad som anses vara önskvärt eller inte. Men båda dessa projekt har samma tankerot - det är tron på att det är politikerna som ska diktera samhällets normer och värderingar. I ett modernt fritt samhälle bör det väl snarare vara tvärtom.


   
Citera
Ämnesstartare

Tar Y-tube videos och tidningsartiklar i en separat post så TS slipper bli så kladdig.

​ Nicolas Sarcozy

Nicolas Sarkozy joins David Cameron and Angela Merkel view that multiculturalism has failed

French president Nicolas Sarkozy has joined David Cameron in condemning multiculturalism as a failure.

Cameron launched a scathing attack earlier this months on 30 years of multiculturalism in Britain warning that it fostered extremism.

David Cameron

State multiculturalism has failed, says David Cameron

David Cameron has criticised "state multiculturalism" in his first speech as prime minister on radicalisation and the causes of terrorism.

Angela Merkel

Merkel says German multicultural society has failed

The German Chancellor, Angela Merkel: "lmmigrants should learn to speak German"

Attempts to build a multicultural society in Germany have "utterly failed", Chancellor Angela Merkel says.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej mångkulturen är inte misslyckad. Förtår överhuvudtaget inte varför man ska dela in folk i olika fack beroende på ursprung och kultur. Vafan vi är alla människor av kött och blod. Samma skrot och korn. Orka sprida sån här rasistpropaganda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mångkultur är lika tardigt som monokultur. Mångkultur bygger på många kulturer, för att bevara många olika kulturer i ett land måste du segregera olika grupper för annars kommer kulturerna att blandas upp till en blandkultur. Mångkultur bygger på rasism och etnisk segregation. Monokulturen, det du förespråkar, bygger isolationism och på att stänga ute folk av annan etnicitet för att förhindra blandkultur, alltså en slags global mångkultur istället för en nationell. Även här finns tydligt rasistiska mekanismer inbakade, där segregationen sker på global skala istället för nationell. Nationalister och liberala mångkulturalister är i grund och botten samma rasister men med olika strategier. Grunden hos båda är etnisk segregation och skapande av etniska identiteter för att upprätthålla denna. De ena genom direkt uteslutning och ett globalt klassamhälle, och de andra genom ett nationellt klassamhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Anti-arbetslinjen

Stycke indelning. Blir lättare för folk att läsa [smile]

Lethuc:

1.Håller ni med ledarna? har mångkulturen misslyckat?

Personligen tycker jag att den har misslyckas delvis, men det pga. att integrationspolitiken är väldig dålig och mycket dåligt genomtänkt.

Men samtidigt så tycker jag inte heller att varken, SD, ND eller svenskarnas parti löser problemet med assimilering och/eller sparkar ut alla invandrare då dem påstar att om man sparkar ut dem så försvinner det mesta av problemen. Detta tror jag är bara önsketänkande.

Våldtäkter och arbetslöshet och kriminella gäng, trafficking osv kommer ju att finnas kvar. Denna fråga är mycket mer komplicerat än så. Olika politiska ideologier kommer med sina olika lösningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag bryr mig inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lätt de mest trovärdiga och sunda människorna i världen ja!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Complicated:

Nej mångkulturen är inte misslyckad.

Utveckla.

Complicated:

Vafan vi är alla människor av kött och blod. Samma skrot och korn.

Visst.

Complicated:

Orka sprida sån här rasistpropaganda.

Vad är rasistiskt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finner det intressant att du inte svarar Gentlernen i din tråd om Japan, angående mångkultur. Bortsett från det faktum att han, totalt fick dig att framstå som en idiot. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Finner det intressant att du inte svarar Gentlernen i din tråd om Japan, angående mångkultur. Bortsett från det faktum att han, totalt fick dig att framstå som en idiot. [rolleyes]

Då kan jag upplysa dig om att jag inte svarat på någon obesvarad fråga sedan jag raderade mitt förra acc. Startade på ny kula s.a.s. Och visst inte fick han mig att framstå som en idiot, läste dock inlägget då tråden konstigt nog fortfarande var aktuell i denna forumsdel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Och visst inte fick han mig att framstå som en idio

Nejdå, han bara motbevisade alla dina felaktigheter.[rolleyes]


   
SvaraCitera

Varför är det bara ‹invandrarnegativa› som tjatar om mångkultur? Vad är det för jävla tramsord egentligen? Alla samhällen har väl rätt mycket olika kulturer inom sig…


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett mångkulturellt samhälle är i sig självt inget dåligt. Förutsättningarna för att det ska funka är ju dock att alla de olika etniska och religiösa grupperna som ska bo under samma tak är väl integrerade i samhället och är villiga att lyda under samma lagar och till viss del också dela samma grundläggande värderingar (angående värdet av frihet, demokrati, jämlikhet etc.), annars är givetvis hela skiten dömt till att misslyckas.

Vad som också måste göras klart för var och en är att man inte kan blunda för, eller totalt avfärda, det faktum att människor från olika länder och följaktligen olika kulturella och religiösa bakgrunder tänker och beter sig olika just på grund av dessa bakgrunder. Det går alltså inte att vifta bort friktionen som uppstår mellan till exempel engelsmän och invandrare i england från muslimska/islamistiska länder genom att hävda att det endast skulle vara en fråga om klasskillnader eller fattigdom. Man kan inte låtsas som om pengar (en brist på eller ett överskott av) och maktförhållanden är det enda som får människor att tänka och bete sig på ett visst sätt. Kultur och religion spelar en för jävla stor roll för att man ska kunna bortse från det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rödingajävel:

Grunden hos båda är etnisk segregation och skapande av etniska identiteter för att upprätthålla denna. De ena genom direkt uteslutning och ett globalt klassamhälle, och de andra genom ett nationellt klassamhälle.

Jag hoppas att du inser att människor kommer att identifiera sig själva med, eller säga att de tillhör, olika etniciteter, kulturer och religioner oavsett du vill det eller ej. Människor bygger sina identiteter kring den etnicitet, kultur och religion de anser sig tillhöra, precis som du bygger din identitet kring Marxs läror, eller vad du nu identifierar dig själv med...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Stycke indelning. Blir lättare för folk att läsa [smile]

Du, jag hade varit uppe sen tidigt på morgonen och arbetat hela dagen, hade tagit ut mina linser och skrev det där precis innan jag gick och lade mig. Mucka inte. [mad][crazy]

Lämna myrorna i fred:

Jag hoppas att du inser att människor kommer att identifiera sig själva med, eller säga att de tillhör, olika etniciteter, kulturer och religioner oavsett du vill det eller ej.

Nej, det är socialt konstruerat genom uppväxt. Ändrar man samhället så ändras de individer som samhället skapar.

Lämna myrorna i fred:

Människor bygger sina identiteter kring den etnicitet, kultur och religion de anser sig tillhöra, precis som du bygger din identitet kring Marxs läror, eller vad du nu identifierar dig själv med...

Om det inte finns några etniciteter och kulturer så finns alltså inte det problemet längre? Bra, jag är nämligen för upplösandet av dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Nej, det är socialt konstruerat genom uppväxt. Ändrar man samhället så ändras de individer som samhället skapar.

Jag förstår inte hur du ser att detta är relevant till det jag skrev, men okej... varför skulle man vilja bygga ett samhälle där folk inte kunde eller fick identifiera sig med en viss etnicitet, kultur eller religion?

Rödingajävel:

Om det inte finns några etniciteter och kulturer så finns alltså inte det problemet längre? Bra, jag är nämligen för upplösandet av dem.

Hur motiverar du en så fullständigt befängd åsikt?


   
SvaraCitera