Forumet - Månlandningen-69

Månlandningen-69

7427 0 106

Spana också in:

Lördagsöppet:

Vad tror ni om månlandningen 1969?

Vilken av månlandingarna? Pete Conrad och Alan Bean i november eller tänker du på Apollo 11 med Neil Armstrong och Edwin E. Aldrin?

Men ja, jag är helt övertygad om att commander och lunar module pilot på Apollo 11, 12, 14, 15, 16, 17 verkligen har varit på månen, 1969, 1971 och 1972.
Lördagsöppet:

Det är den jag tänkte på.

Och du har fått mitt svar, och jag har hittills inte hört ett enda vettigt argument för att apolloprojektet, för övrigt det största projektet i mänsklighetens historia (fyrahundra tusen människor arbetade med det), skulle ha varit fejk.

Väldigt mycket av den teknik vi har idag, alltifrån plastmaterial till bränsleceller, integrerade kretsar och satelliter, uppfanns i och med Apolloprojektet. Utan det hade vi kanske inte haft vare sig Internet, mobiltelefoner eller kabel-tv idag.
herr_nilsson:

Väldigt mycket av den teknik vi har idag, alltifrån plastmaterial till bränsleceller, integrerade kretsar och satellit, uppfanns i och med Apolloprojektet. Utan det hade vi kanske inte haft vare sig Internet, mobiltelefoner eller kabel-tv idag.

Det har aldrig slagit mig. Det ligger helt klart något i det.

Men det som jag funderat över är hur de kunde hålla datorkontakt med månskeppet med datorer som är underlägsna min mobiltelefon. Dessutom var det tekniska inget vidare då. Men det kanske inte är fejk helt enkelt.
Lördagsöppet:

Vad tror ni om månlandningen 1969? Landade människan verkligen på månen då, eller är det bara fejk?

Jag skulle inte bli förvånad om det var fake. Dock så tror jag inte att vi kommer få reda på om det var på riktigt eller inte på ett bra tag, då USA skulle lägga ner offantligt med resurser på att dölja en stuidioinspelad månlandning.
Lördagsöppet:

Men det som jag funderat över är hur de kunde hålla datorkontakt med månskeppet med datorer som är underlägsna min mobiltelefon.

På vilket sätt skulle de ha varit underlägsna din mobiltelefon? För att räkna på grundläggande fysik, alltså ren matematik, krävs inte särskilt avancerade datorer. Även om processorkraften var svag med dagens mått mätt, räckte den väldigt bra. Jag tror tvärtom, att dagens datorer är för avancerade för att kunna klara av samma sak igen, för mycket kan gå fel. Jag tror att människan har varit på månen, för första och sista gången.

Buddah:

Jag skulle inte bli förvånad om det var fake.

[bigsmile]

Det enda vettiga argument jag vet för att det skulle vara fejk är att alla konspirationsargument är så sjukt lama. "det syns inga stjärnor", "jag ser fem skuggor", "bilderna är för dåliga", "bilderna är för bra" osv. Argument som alla är väldigt lätta att förklara, eller beror på felaktiga grundantaganden. Det ger nästan, men bara NÄSTAN intrycket av att NASA skulle ligga bakom alla konspirationsteorier, för att dölja kritik med mer substans i.
fistforfight:

Alltså om man kunde åka dit 1969 känns det som om vi borde ha haft charterresor till månen idag...

Man kan åka till Antarktis eller mitten av Sahara också, det är lättare, närmare, billigare, men ingen som vill ändå. Månen är inget annat än en gigantisk livlös öken, vansinnigt långt bort ifrån oss.
fistforfight:

som om vi borde ha haft charterresor till månen idag...

Mjo, för det är ju inte alls dyrt med bränsle, teknologi, personal, avfyrningsramper etc. Det krävdes ju inte alls ett helt lands resurser att genomföra [rolleyes]

Sen för att inte tala om hur säkert det är att upprepade gånger skicka ut folk i rymden.
fistforfight:

Alltså om man kunde åka dit 1969 känns det som om vi borde ha haft charterresor till månen idag...

Så sant. Och dessuotm borde vi vara mer bildade om hur det är på månen än vad vi är. Vi kan ju egentligen inte ett skit om månen och skulle människan ha varit där 69 skulle det blivit ett antal fler åkturer dit med jämna mellanrum.

herr_nilsson:

På vilket sätt skulle de ha varit underlägsna din mobiltelefon?

Datorer var ju skitklena även på 90-talet, så då kan man ju tänka sig hur de var 69.
herr_nilsson:

Man kan åka till Antarktis eller mitten av Sahara också, det är lättare, närmare, billigare, men ingen som vill ändå. Månen är inget annat än en gigantisk livlös öken, vansinnigt långt bort ifrån oss.

Finns ändå liksom folk som tex Branson som faktiskt har cash och en vilja att göra den typen av saker. Känns som om det skulle kunna finnas en viss marknad för månfärder...