Aviseringar
Rensa alla

Månlandningen-69


Ämnesstartare

Alltså om man kunde åka dit 1969 känns det som om vi borde ha haft charterresor till månen idag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lördagsöppet:

Men det som jag funderat över är hur de kunde hålla datorkontakt med månskeppet med datorer som är underlägsna min mobiltelefon.

På vilket sätt skulle de ha varit underlägsna din mobiltelefon? För att räkna på grundläggande fysik, alltså ren matematik, krävs inte särskilt avancerade datorer. Även om processorkraften var svag med dagens mått mätt, räckte den väldigt bra. Jag tror tvärtom, att dagens datorer är för avancerade för att kunna klara av samma sak igen, för mycket kan gå fel. Jag tror att människan har varit på månen, för första och sista gången.

Buddah:

Jag skulle inte bli förvånad om det var fake.

[bigsmile]

Det enda vettiga argument jag vet för att det skulle vara fejk är att alla konspirationsargument är så sjukt lama. "det syns inga stjärnor", "jag ser fem skuggor", "bilderna är för dåliga", "bilderna är för bra" osv. Argument som alla är väldigt lätta att förklara, eller beror på felaktiga grundantaganden. Det ger nästan, men bara NÄSTAN intrycket av att NASA skulle ligga bakom alla konspirationsteorier, för att dölja kritik med mer substans i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Alltså om man kunde åka dit 1969 känns det som om vi borde ha haft charterresor till månen idag...

Man kan åka till Antarktis eller mitten av Sahara också, det är lättare, närmare, billigare, men ingen som vill ändå. Månen är inget annat än en gigantisk livlös öken, vansinnigt långt bort ifrån oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

som om vi borde ha haft charterresor till månen idag...

Mjo, för det är ju inte alls dyrt med bränsle, teknologi, personal, avfyrningsramper etc. Det krävdes ju inte alls ett helt lands resurser att genomföra [rolleyes]

Sen för att inte tala om hur säkert det är att upprepade gånger skicka ut folk i rymden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Alltså om man kunde åka dit 1969 känns det som om vi borde ha haft charterresor till månen idag...

Så sant. Och dessuotm borde vi vara mer bildade om hur det är på månen än vad vi är. Vi kan ju egentligen inte ett skit om månen och skulle människan ha varit där 69 skulle det blivit ett antal fler åkturer dit med jämna mellanrum.

herr_nilsson:

På vilket sätt skulle de ha varit underlägsna din mobiltelefon?

Datorer var ju skitklena även på 90-talet, så då kan man ju tänka sig hur de var 69.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Man kan åka till Antarktis eller mitten av Sahara också, det är lättare, närmare, billigare, men ingen som vill ändå. Månen är inget annat än en gigantisk livlös öken, vansinnigt långt bort ifrån oss.

Finns ändå liksom folk som tex Branson som faktiskt har cash och en vilja att göra den typen av saker. Känns som om det skulle kunna finnas en viss marknad för månfärder...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, inte fake.[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Det enda vettiga argument jag vet för att det skulle vara fejk är att alla konspirationsargument är så sjukt lama.

Man får tänka på under vilken tidsperiod detta var. USA och Sovjetunionen tävlade om vilka som skulle nå Månen först. USA's president (Kennedy?) hade dessutom lovat amerikanska folket att USA skulle ha nått Månen innan 70-talet.

Skulle USA haft en möjlighet att lura världen att de var först på Månen, så hade de gjort det ;>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lördagsöppet:

och skulle människan ha varit där 69 skulle det blivit ett antal fler åkturer dit med jämna mellanrum

Som sagt, december 1972 var sista tillfället, vid det laget ansåg man att det kostade för mycket att fortsätta. Man hade krig och oljekriser att ta sig an. Apolloprojektet hade ändå blivit så vaninnigt mycket mer lyckat än man hade kunnat föreställa sig när man började.

Lördagsöppet:

Datorer var ju skitklena även på 90-talet, så då kan man ju tänka sig hur de var 69.

Första satelliten skickades upp redan på 50-talet, så jag tror inte riktigt du förstår vad som krävs. De satt inte på månen och spelade World of Warcraft om det är det du syftar på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Skulle USA haft en möjlighet att lura världen att de var först på Månen, så hade de gjort det ;>

Mm glöm inte heller att moralen hemma i USA var ganska låg med Vietnam-kriget osv...


   
SvaraCitera

det inte vara fake!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Mm glöm inte heller att moralen hemma i USA var ganska låg med Vietnam-kriget osv...

Precis, tänk då att Sovjet dessutom vann kapplöpningen i rymden ;d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Man får tänka på under vilken tidsperiod detta var.

Det är jag fullt medveten om, frågan är om du är det?

Buddah:

USA och Sovjetunionen tävlade om vilka som skulle nå Månen först.

USA tävlade, Sovjet hängde på och försökte, men tvingades så småningom att ge upp. Amerikanarna är ensamma om att ha skickat människor utanför jordbanan. Jag är ganska övertygad om att de tolv män som varit på månen kommer att förbli de enda.

Buddah:

Skulle USA haft en möjlighet att lura världen att de var först på Månen, så hade de gjort det ;>

Det tror jag inte man ens hade tänkt sig. 400'000 människor arbetade med Apolloprojektet, man kan tänka sig att sovjeterna försökte få in en och annan informatör. Att ens försöka fejka med så många inblandade, nej? Varför? USA hade bevisligen lyckats ta sig upp i rymden, amerikanska U2-plan och senare även satelliter tog detaljerade foton av sovjetiska anläggningar och höll noggrann koll på varje steg sovjeterna tog i rymden. Man kan tänka sig att sovjeterna gjorde detsamma, avlyssnade samtal mellan astronauter och markkontroll osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Precis, tänk då att Sovjet dessutom vann kapplöpningen i rymden ;d

Ja de hade ju redan varit först med en människa upp i rymden.... Lite förödmjukande att det storslagna kapitalistiska systemet inte gjorde det först. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Att ens försöka fejka med så många inblandade, nej?

Klart att USA hade tagit sig till Månen om det var tekniskt möjligt. Men om det krisade så tror jag som sagt att USA inte hade tveckat gällande lurendrejeriet.


   
SvaraCitera