Aviseringar
Rensa alla

Manligt ord för "fröken"


Ämnesstartare

Jag jobbar på en förskola. Vid lunchen igår pratade vi lite om det finns något mer manligt ord för "fröken". Jag är ju van sedan några år tillbaka att bli kallad för fröken, men fröken är ju en rätt feminin titel. Magister är jag ju inte och heller inte lärare. Men vi kom inte på något.

Har ni något förslag? 🙂
Obs, seriösa svar.


   
Citera

Fröken finns det ju en motsvarighet till och det är "Unge herr" men det är när det är familj i guess
Du får bli fröken helt enkelt, jämställt och bra! 🙂
nej men "Herr" kan väl fungera? det är väl så de kör i USA om jag inte minns helt fel (Mr Smiths class) osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:
Fröken finns det ju en motsvarighet till och det är "Unge herr" men det är när det är familj i guess
Du får bli fröken helt enkelt, jämställt och bra! 🙂
nej men "Herr" kan väl fungera? det är väl så de kör i USA om jag inte minns helt fel (Mr Smiths class) osv

Hahaha, typ som skolfotografen sa som besökte jobbet; Kan herr Fröken sätta sig på stolen här borta?

Mycket glad

Okej, kanske får fortsätta att vara just fröken då. Inte så att jag klagar.


   
SvaraCitera

Armagedon: typ som skolfotografen sa som besökte jobbet; Kan herr Fröken sätta sig på stolen här borta?

Bättre det än "Kan den sätta sig på stolen?" lite "It puts the lotion on the skin or else it gets the hose again" vibbar över det ju
Eller så blir du Herr, Herr är bra


   
SvaraCitera
mynona

De får väl kalla dig vid ditt namn, helt enkelt? Egentligen tycker jag att även dina kvinnliga kolleger bör kallas vid namn, titlar bör inte upprätthållas, de är en kvarvara från en mindre demokratisk (och mer sexistisk) tid


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
De får väl kalla dig vid ditt namn, helt enkelt? Egentligen tycker jag att även dina kvinnliga kolleger bör kallas vid namn, titlar bör inte upprätthållas, de är en kvarvara från en mindre demokratisk (och mer sexistisk) tid

Jo, det är ju faktiskt helt sant. Och jag håller med.
Men jag får heta både och. Precis som de övriga i personalen.


   
SvaraCitera

magister?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
magister?

Det är väll mer skola över det? 


   
SvaraCitera

Ska de inte kallas förskolepedagog nuförtiden?


   
SvaraCitera

My dreams are her:
Ska de inte kallas förskolepedagog nuförtiden?

"Ursäkta herr förskolepedagog  men jag måste gå på toaleten"


   
SvaraCitera

Armagedon:

Det är väll mer skola över det? 

Är inte fräken d mee?


   
SvaraCitera

Fröken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Är inte fräken d mee?

Hm... Tänker mig att det funkar för både och. 


   
SvaraCitera

My dreams are her:
Ska de inte kallas förskolepedagog nuförtiden?

Det beror på vilken utbildning man har


   
SvaraCitera
time
 time

Inget fel på fröken tycker jag! 


   
SvaraCitera