Aviseringar
Rensa alla

Mannen - vinnare eller förlorare?


Ämnesstartare

Dn har en artikelserie på sin hemsida som heter Mannen - vinnare eller förlorare? Den tar främst upp manliga problem som "det är svårt att ragga" och "min existens är meningslös om jag inte får beskydda någon".

Varför tar inte DN mäns könsrelaterade problem på allvar? I en artikel tar de upp att män söker vård i lägre utsträckning när de är sjuka än kvinnor gör, vilket känns som en bra sak att uppmärksamma, men den är ett undantag. Det känns som ett extremt oseriöst försök att lyfta fram manliga problem, vilket lite antyder att alla mäns könsrelaterade problem är ganska tama och oviktiga.

Utöver det, vad fan tänkte de när de namngav artikelserien? Är jag den enda som har svårt att se det konstruktiva i att lyfta fram ett köns problem bara för att se om de är värre än ett annat köns problem, snarare än att faktiskt försöka lösa dem?


   
Citera
Ämnesstartare

ja, konstigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som man har man det mycket svårare att leva sitt liv som man vill, eftersom att göra något "tjejigt/kvinnligt" anses negativt och ytterst klandervärt medan en tjej som gör något "grabbigt/manligt" gör ett uppköp.

Men det är väl det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Är jag den enda som har svårt att se det konstruktiva i att lyfta fram ett köns problem bara för att se om de är värre än ett annat köns problem, snarare än att faktiskt försöka lösa dem?

Mycket underligt och frustrerande.
Jag ogillar verkligen den där eviga tävlingen om vem det är mest synd om.
Kan inte folk kämpa för rättvisa istället för att klanka ner på varandra?

D:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

säger som walking


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Walking:

Men det är väl det.

det är ju inte så lite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

det är ju inte så lite

Egentligen är det ju ingenting. Sålänge man bryr sig om vad idioter med fördomar tycker kommer man nog inte ha ett lyckligt liv ändå. Men för den stora massan som inte ifrågasätter sociala regler så mycket är det ju ett problem ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Walking:

Som man har man det mycket svårare att leva sitt liv som man vill, eftersom att göra något "tjejigt/kvinnligt" anses negativt och ytterst klandervärt medan en tjej som gör något "grabbigt/manligt" gör ett uppköp.

Fast det stämmer ju inte, i och med att mängder av egenskaper och handlingar som anses positiva hos män anses negativa hos kvinnor och vice versa. Mer problematiskt är väl i så fall att män begår självmord oftare, får enskild vårdnad om sina barn mer sällan och begår brott oftare än kvinnor.

krasch:

Jag ogillar verkligen den där eviga tävlingen om vem det är mest synd om.
Kan inte folk kämpa för rättvisa istället för att klanka ner på varandra?

Vem som det är mest synd om är rätt irrelevant i sammanhanget, tycker jag. Det är inte som att samhället bara kan hantera ett problem åt gången. Så jag håller med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fast det stämmer ju inte, i och med att mängder av egenskaper och handlingar som anses positiva hos män anses negativa hos kvinnor och vice versa.

Fast jo det stämmer, klart det inte anses positivt att se ut som en man om man är tjej eller se ut som en kvinna om man är man, men en tjej som spelar fotboll är cool och en kille som dansar balett/rider är bög/töntig. En kille som är sjuksköterska eller receptionist eller flygvärdinna osv är ett misslyckande.


   
SvaraCitera

Idiotiskt att begränsa sig själv inom "manlig" och "kvinnligt"


   
SvaraCitera

Ja, hemskt frustrerande och underminerande.

Walking:

balett/rider är bög/töntig

Myeah, fast manliga balettdansörer får (enligt hörsägen, har inga som helst källor på detta så ta det som ni vill) mer betalt än sina kvinliga kollegor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Walking:

Fast jo det stämmer, klart det inte anses positivt att se ut som en man om man är tjej eller se ut som en kvinna om man är man, men en tjej som spelar fotboll är cool och en kille som dansar balett/rider är bög/töntig. En kille som är sjuksköterska eller receptionist eller flygvärdinna osv är ett misslyckande.

Och att vara målinriktad, att prioritera karriär framför familj, att vara stoisk och att ta plats anses negativt om man är kvinna men normalt/positivt om man är man. Könsroller är begränsande för både män och kvinnor. Men det var inte vad jag ville prata om. Det jag ville prata om var att DN massivt förminskar de problem män drabbas av pga sitt kön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jah, svår balansgång det där. För somliga kanske [cool]

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men kom igen då mediakatt vad menar du ens? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då är det väl i sådana fall vettiga problem som drabbar främst män som skall tas upp. Som att män i princip inte har något att säga till om i vårdnadstvister.


   
SvaraCitera