Aviseringar
Rensa alla

Mansmisshandel kärna


Ämnesstartare

Trevligt att Forumets samling vänsteranvändare än en gång visar prov på sin mognadsgrad. Patetiska lågliv.

Studier säger att misshandel inom parrelationer drabbar män minst lika mycket kvinnan, i många fall mer. Andra säger att misshandel med tillhyggen så är kvinnor grovt överrepresenterade. I 3/5 fall tar kvinnan till vapen i form av knivar för att antigen värja sig eller attackera sin make, åt andra hållet är det i 1/5 fall. Även när det kommer till barnmisshandel och fysiskt våld mot barn är kvinnan överrepresenterad. I Våld överlag inom hemmets fyra väggar är kvinnan överrepresenterad. Detta säger Studier gjorde i USA och England. Framförallt USA som är ett föregångsland när det kommer till denna typen av forskning. Precis tvärt mot Sverige där Ultrafeministerna försökt upphöja sin sjuka ideologi till doktrin, där man nått viss framgång. Det har gjorts liknande studier i Sverige, men vad dessa säger exakt vet jag inte, resultaten är däremot inte helt olik den som gjorts i andra anglosaxiska länder.

För att knyta an till trådstarten. Jag vet inte om jag kan hålla med dig i din analys om att man vinklar rapporteringen vid individuella fall av kvinnomisshandlar. Hur lättklädda kvinnor kan provocera en tillräckligt mycket att man vill nita dom förstår jag mig inte riktigt heller på. Kanske att en muslim eller bambuafrikan skulle gjort så, men inte en sund fungerande västerlänning med moderna värderingar. Om du avser den psykiska misshandeln så räknas den med i statistiken, i varje fall i dom studier jag läst. Den psykiska misshandeln är även den mest omfattande och främsta vapnet gentemot mannen. Ändock, misshandel överlag går sällan att justifiera, oavsett vem som utfört den.

Sedan håller jag med dig helt om att det läggs mycket fokus på kvinnan. Men så är det med allt, mannen framställs som en förövare medan kvinnan då ska vara ängeln. När det kommer till angränsande (i brist på bättre ord) områden så manifesteras det väldigt väl av feminister. Tänker rada upp två exempel, bara för att jag finner dom så roande.

För ett par år sedan uppmärksammade Aftonbladet nio kvinnomord inom parrelationer som skett inom det gångna året under rubriken "Så många barn blir utan mamma". Vad Aftonbladet glömde att nämna var att utöver att samtliga män var mycket sjuka, att sex (eller om det var sju) av männen som tog livet på sin hustru direkt efter tog livet på sig själva. Den grupp barn som aftonbladet rubricerade som mammalösa var helt föräldralösa.

Det andra exemplet är mer generella företeelser. Exempelvis hur man benämner kvinnor och män i parrelationer som flyr undan med sina barn från den ena partnern. Mannen saknas i alla lägen legitimitet att skilja sina barn från mamman. När mannen flyr till annan ort eller till något av dom få mansjourerna i landet så kallas mannen för en Kidnappare. När kvinnan i sin tur väljer att göra det, to.m efter det att statlig myndighet utfärdat efterlysning så väljer media att stå på kvinnans sida. kvinnojourerna som erhåller statlig peng kan dessutom bryta mot dessa regler genom att gömma kvinnan och inte räkna med vidare repressalie. Här är tack vare feminismen vinklingen total. Samma grundproblematik som det du tar upp i din trådstart.


   
SvaraCitera

Patrick:

Vad menar du? Kvinnor brukar i regel använda psykisk misshandel istället för fysisk. Och det tär minst lika mycket som fysisk. Det kan i vissa fall berättiga att man slår till. Om en person blir mobbad och slår till mobbaren för att personen blir så nedtryckt och frustrerad är det självklart mobbaren fel.

Inte enligt lagens och allmänhetens mening. Och ja, självklart tär en psykisk misshandel lika mycket som en fysiskt och ibland till och med mer än så. Men ett ont rättfärdigar inte ett annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Jag pratar inte om asimpla ord. Jag pratar om psykisk misshandel/mobbning/whatever. Det kan orsaka väldigt mycket... och i många fall är det hundra gånger värre att vara mobbad av sin partner än att ta emot en käftsmäll.

Ja i vissa fall är det väl så men man kan nog ändå inte hävda nödvärn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

bambuafrikan

[zzz]

Ganthuc:

Mannen saknas i alla lägen legitimitet att skilja sina barn från mamman.

Detta är dock ett faktiskt problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Mannen har väl genom sin förmåga att kunna i större grad försvara sig en större möjlighet att tryggt kunna lämna partnern i fråga?

Kanske det.
Kvinnor besitter annat kapital än fysisk styrka som ger dem ökad möjlighet att lämna sin misshandlande partner: kvinnan blir väl mottagen av samhället, av nära och kan finna stöd i kvinnojourer, vilket saknar motsvarighet för män i samma situation. Hon kan dessutom finna skydd för sina barn genom dessa, och kommer med största sannolikhet få behålla vårdnaden vid en vårdnadstvist.

Jag tycker inte man ska förringa problematiken kring den enes lidande som är av samma art som den andres. När du bemöter informationen om att män misshandlas i nära relationer i princip samma utsträckning som kvinnor: "de är fysiskt starkare, så deras problem är inte lika stort!" är detta vad du gör.
Det är en sådan föreställning som står i vägen för att nå en jämställdhet där bemötandet av brottsoffret inte avgörs av kön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

Kanske det.

Ok, intressant, men kvinnor klär ju sig ibland utmanande så dom förtjänar ju det. [wink][shake]


   
SvaraCitera

Detta är nog den mest efterblivna tråd jag läst på länge [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Inte enligt lagens och allmänhetens mening. Och ja, självklart tär en psykisk misshandel lika mycket som en fysiskt och ibland till och med mer än så. Men ett ont rättfärdigar inte ett annat.

Om man blir psykiskt misshandlad så rättfärdigar det att man slår till ex. sin flickvän. Om person A blir mobbad av person B i skolan så rättfärdigar det att person B blir nerslagen. Kanske inte helt enligt lagens mening men psykisk misshandel påverkar så om jag skulle säga att jag blev psykiskt instabil p.g.a av psykisk misshandel så skulle det definitivt vara en förmildrande omständighet.

Jucka:

Detta är nog den mest efterblivna tråd jag läst på länge

Det är lätt för dig att säga. Jag backar i allafall upp mina åsikter med argument till skillnad från dig som bara säger att tråden är efterbliven utan att egentligen säga varför. Och säg inte att ''det förstår vem som helst'' för du förstår det nog inte själv och det är uppenbarligen därför du inte backar upp din åsikt.


   
SvaraCitera

Patrick:

Om man blir psykiskt misshandlad så rättfärdigar det att man slår till ex. sin flickvän. Om person A blir mobbad av person B i skolan så rättfärdigar det att person B blir nerslagen. Kanske inte helt enligt lagens mening men psykisk misshandel påverkar så om jag skulle säga att jag blev psykiskt instabil p.g.a av psykisk misshandel så skulle det definitivt vara en förmildrande omständighet.

Sättet du uttrycker dig på är så absurt felaktigt att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Du kan inte säga att det rättfärdigar en misshandel i och med att varken allmänheten eller lagen håller med. Däremot kan du säga att DIN åsikt är att det rättfärdigar en misshandel. Så himla svårt är det inte att argumentera korrekt. Förövrigt är dina "argument" väldigt obehagliga och jag hoppas att jag aldrig behöver träffa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Sättet du uttrycker dig på är så absurt felaktigt att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Du kan inte säga att det rättfärdigar en misshandel i och med att varken allmänheten eller lagen håller med. Däremot kan du säga att DIN åsikt är att det rättfärdigar en misshandel. Så himla svårt är det inte att argumentera korrekt. Förövrigt är dina "argument" väldigt obehagliga och jag hoppas att jag aldrig behöver träffa dig.

Vad är det som är felaktigt i resonemanget? Det känns som att du enbart tycker det för att du själv är en kvinna. Om en kvinna knäar en man på pungen så kan man skratta och skämta om det, men om jag skulle slå till en kvinna och skryta om det är jag plötsligt ett vider och folk skulle hata mig. Och jag antar att du rättfärdigar misshandel mot män på samma sätt.

Det är klart som korvspad att det är en förmildrande omständighet om jag slår till ex. min flickvän p.g.a att jag blivit mobbad av henne i flera år. Det rättfärdigar mitt handlande, och rent juridiskt blir domen förmildrande eftersom jag vid ett sånt fall blivit psykiskt påverkad.


   
SvaraCitera

Patrick:

Det känns som att du enbart tycker det för att du själv är en kvinna.

Oj, vad du sjönk nu. Det "argumentet" förlorar du jättemycket på. Väldigt dum idé att förolämpa den man försöker argumentera mot. Det bevisar bara hur osäker du är på ditt eget resonemang.

Patrick:

Om en kvinna knäar en man på pungen så kan man skratta och skämta om det,

Absolut inte i mina kretsar.

Patrick:

Och jag antar att du rättfärdigar misshandel mot män på samma sätt.

Menar du att jag skulle anse att det är korrekt att misshandla en man för att han är en man? Vad baserar du det på? Återigen, så himla dum idé att ta till sådana påhopp.

Notera att JAG aldrig talat i kön i denna diskussion. Jag säger att om person A misshandlar person B, psykiskt eller fysiskt, så rättfärdigar det inte att person B misshandlar person A. Så sluta hitta på att jag har åsikter jag inte har, sluta hoppa på mig, sluta anta skit. Tänk innan du skriver.

Patrick:

Det är klart som korvspad att det är en förmildrande omständighet om jag slår till ex. min flickvän p.g.a att jag blivit mobbad av henne i flera år.

Om du kan bevisa att psykisk eller fysisk misshandel pågått skulle det i lagens mening möjligen ge ett mildare straff ja. Men det betyder inte att det rättfärdigar misshandeln.

Patrick:

Det rättfärdigar mitt handlande,

Nej.

Patrick:

och rent juridiskt blir domen förmildrande eftersom jag vid ett sånt fall blivit psykiskt påverkad.

Bara om du kan bevisa tidigare misshandel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Allt handlar om kvinnor. Hur kvinnor misshandlas. Hur kvinnor får lägre lön på jobbet..

Patrick:

Kvinnor får lägre lön eftersom de i regel anses mindre trovärdiga och kapabla att utföra sitt arbete i jämförelse med män - det är sant - för annars skulle kvinnor få lika lön som män.

Nu är du ju uppenbart bara en tönt utan liv som gjort ett troll här på UM, men det är ju faktiskt helt knäppt att det finns människor som i verkligheten tror på dumheter som att kvinnor skulle få lägre lön p.g.a. detta.

Sanning är ju såklart att kvinnor får lägre löner för att cheferna kan komma undan med att ge dem det. Ingen chef kommer någonsin ge någon mer än vad de kräver. Vill man ha jämlikhet och behandlas människovärdigt kan man inte vänta på snälla ledare som ska ge en det, man måste organisera sig ihop med sina egna och ta det man anser sig förtjäna från de som har makt. Män har traditionellt varit bättre på att organisera sig och tvinga till sig saker och den tidiga arbetarrörelsen var starkt mansdominerad. Genom fackföreningar och kollektiv kamp har män i de mansdominerade yrkena tilltvingat sig högre löner och bättre arbetsvillkor, medan kvinnor ofta inte organiserat sig fackligt i samma grad (och värt att tillägga är såklart även att männen länge försökte hålla kvinnor borta från arbetsmarknaden helt, så att fackföreningarna varit mansdominerade är ju inte så konstigt). Av samma anledning får även invandrare och ungdomar ofta dras med skitjobb och skitlöner där vi går att blåsa hur som helst; för vi är i lägre grad organiserade tillsammans utan står ofta ensamma, otrygga och har inte koll på våra rättigheter. Ensam är inte stark, ensam är svag och kommer bli rövknullad av de som har makt. Organisera mera!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Oj, vad du sjönk nu. Det "argumentet" förlorar du jättemycket på. Väldigt dum idé att förolämpa den man försöker argumentera mot. Det bevisar bara hur osäker du är på ditt eget resonemang.

Jag är inte alls osäker på mitt eget resonemang. Det är synd att du tolkar det som en förolämpning. Jag tror bara att kvinnor lättare kommer undan med misshandel och ser lättare på misshandel gentemot män.

Luna Lovegood:

Absolut inte i mina kretsar.

Det har jag aldrig skrivit. Jag menade att det är så i de flesta kvinnors kretsar. Eller i alla kretsar för övrigt.

Luna Lovegood:

Menar du att jag skulle anse att det är korrekt att misshandla en man

Nej det menar jag inte. Jag menar att du uppenbarligen skulle tycka att det är hemskare om en kvinna får ett slag i ansiktet av en man än om en man får ett slag i ansiktet av en kvinna.

Rödingajäveln:

Nu är du ju uppenbart bara en tönt utan liv som gjort ett troll här på UM, men det är ju faktiskt helt knäppt att det finns människor som i verkligheten tror på dumheter som att kvinnor skulle få lägre lön p.g.a. detta.

Såklart, jag är ett troll - för hey - mina åsikter överrenstämmer inte med dina! Du skriver att jag är ett troll som ett retoriskt knep för att på något sätt dumma ut mig och göra mig mindre trovärdig. Samtidigt kränker du mig och kallar mig tönt. Om du inte klarar av att vistas på ett forum utan att bli upprörd över att världen inte är som du vill så bör du inte skriva något alls. Hellre det än att du sitter och kastar skit på mig och andra.

Ja, cheferna kommer undan med att ge dom lägre löner, det håller jag med om, men måste tillägga att det betyder inte att det är fel. Som jag sa har kvinnor i regel lägre arbetskapacitet och saknar oftast trovärdighet och det är därför chefer ger män högre lön eftersom det är ett säkrare kort. Men det finns såklart flera orsaker och du har redan nämnt några och det har även jag.. Som du säger är bland annat män bättre på att organisera sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EDIT: Dubbel inlägg.


   
SvaraCitera

Patrick:

Jag menar att du uppenbarligen skulle tycka att det är hemskare om en kvinna får ett slag i ansiktet av en man än om en man får ett slag i ansiktet av en kvinna.

På vilket sätt är det uppenbart?! JAG har överhuvudtaget inte skrivit något om kön.

Luna Lovegood:

Notera att JAG aldrig talat i kön i denna diskussion. Jag säger att om person A misshandlar person B, psykiskt eller fysiskt, så rättfärdigar det inte att person B misshandlar person A. Så sluta hitta på att jag har åsikter jag inte har, sluta hoppa på mig, sluta anta skit. Tänk innan du skriver.

Luna Lovegood:

Tänk innan du skriver.

Läser du överhuvudtaget vad jag skriver? Ska bli jätteroligt att höra din förklaring till varför jag "uppenbarligen skulle tycka det är hemskare om en kvinna får ett slag i ansiktet av än man än om en man får ett slag i ansiktet av en kvinna" i och med att jag ÖVERHUVUDTAGET inte skrivit något sådant.

Sluta hitta på att jag har åsikter jag inte har. Sådant gör endast personer som är osäkra på sina egna åsikter, resonemang och argumentation.


   
SvaraCitera