Aviseringar
Rensa alla

Mår illa hela tiden


time
 time
Ämnesstartare

Okej, jag vill bara inleda det här med följande: Jag är inte gravid. Helt säkert. Har dubbelkollat med jämna mellanrum. Ingen bulle i ugnen här inte.

MEN:
De senaste veckorna har mitt humör åkt upp och ner som en jävla berg-och-dalbana. Jag mår illa flera timmar om dagen (nära att kräkas-illa alltså) och reagerar då väldigt kraftigt på lukter. Har absolut ingen aptit överhuvudtaget och har fått återkommande migränfall. I lördags höll migränsmärtan på att ta livet av mig, jag bara kräktes och gömde mig under kudden i flera timmar, och jag brukar aldrig få migrän, brukar inte må illa särskilt ofta heller.

Dessutom är jag svintrött konstant. [sad] Jag tänkte kika in hos skolhälsovårdaren idag men jag tänkte bara, är det nån som har koll på någon mystisk exotisk sjukdom man kan snappa på sig som i princip visar alla tecken på graviditet fastän jag helt säkert inte är det? :<

Trött på att må dåligt och kräkas, vill vara i skolan och ha roligt.


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time
Ämnesstartare

Jag försökte googla också, men allt som kommer upp är trådar på familjeliv där folk beskriver sina graviditeter och/eller går och väntar på resultat från testet de tagit och jag VET ju att jag inte är gravid.

Så det är lite frustrerande, eller väldigt. [cry]


   
SvaraCitera

När jag läst eller suttit vid datorn länge utan glasögon kan jag få lite så, utan att kräkas dock.
Laktosintolerans? Fast det brukar väl inte ge migrän iof..

*remitterar dig vidare till kollegan Mediakissen*


   
SvaraCitera

Kolla igenom all din kost.


   
SvaraCitera
Yaren

Jag brukar må sjukt illa om jag inte går ut. Ta en promenad efter frukost.
Men inte så att jag får migärnanfall eller spyattacker, men det är viktigt att vara ute och röra lite på sig. Gå en promenad i skogen 🙂


   
SvaraCitera

isola:

*remitterar dig vidare till kollegan Mediakissen*

Naw [blush]

Fast jag har ingen aning. Min bästa gissning är skengraviditet. Eller, möjligen, faktisk graviditet, om du bara gjort graviditetstest hemma. Eller obalans i hormoner, men jag antar att du inte äter mediciner som kan ha sådana biverkningar eller nyligen bytt p-piller?

Jag har ingen aning om hur sjukvården på Åland fungerar, men om ni har någon slags allmän primärvård, typ vårdcentraler, så borde du nog kontakta den.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

mediakatt:

Eller, möjligen, faktisk graviditet, om du bara gjort graviditetstest hemma.

Har gjort både hemma och hos skolsköterskan med ett bra tag mellan testerna. Båda var negativa. Och nu har det gått så lång tid att jag nästan skulle behöva börja märka att jag var på smällen. Eller det känns mest som att jag skulle känna det på ett annat sätt, om jag faktiskt var gravid. Alla kvinnor i min släkt sa att de märkte direkt att något var på gång och uppfyllde varje bit av den stereotypa "inre glöden" en gravid kvinna sägs ha och jag... känner mig som vanligt. Bara arg, hela tiden, eller ledsen, eller ångestfylld.

Jag trodde förresten att skengraviditet bara kunde hända om man aktivt försökte bli gravid och började misstolka symptomen, händer det när man är neutral i frågan också? [blush]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Har gjort både hemma och hos skolsköterskan med ett bra tag mellan testerna. Båda var negativa. Och nu har det gått så lång tid att jag nästan skulle behöva börja märka att jag var på smällen.

Mja, sådana "kissa på den här grejen"-prov kan ju visa fel, men har du gjort flera med någorlunda stort mellanrum så är det väl rätt osannolikt.

timeisrunningout:

Jag trodde förresten att skengraviditet bara kunde hända om man aktivt försökte bli gravid och började misstolka symptomen, händer det när man är neutral i frågan också? [blush]

Inte riktigt säker. Det verkar vara vanligare hos djur än hos människor, och jag antar lite att djur överlag inte brukar aktivt eftersträva att fortplanta sig i den bemärkelsen.

Dock, hormonförändringar i allmänhet. Ingen chans att du äter lamotrigin?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

mediakatt:

Ingen chans att du äter lamotrigin?

Nixpix, inget sånt. Inte bytt p-piller heller, har ätit samma i flera år nu. Inte märkt av biverkningar tidigare.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Nixpix, inget sånt. Inte bytt p-piller heller, har ätit samma i flera år nu. Inte märkt av biverkningar tidigare.

Då har jag inga förslag. Läkarbesök nästa?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

mediakatt:

Läkarbesök nästa?

Ja, om det dalar igen! Nu har det varit bra i ett litet tag, gissar på att deppigheten som råder just nu beror på att vi blev snuvade på drömbostaden. Men ja. Börjar jag må illa igen så springer jag till doktorn direkt.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Inte bytt p-piller heller, har ätit samma i flera år nu. Inte märkt av biverkningar tidigare.

har du missat några tabletter då
jag fick jättemånga konstiga symtom efter jag slarvat med pillerna i en månads tid, jag trodde jag blivit gravid av slarvet men det var bara hormonrubbningar.

att du reagerar starkt på lukter hänger btw ihop med symtombilden av migrän, jag kan få ett migränanfall på minuter av starka lukter.

det är inte ovanligt med humörssvängningar i samband med migrän, inte heller trötthet.
därför kan det hända att hela din symtombild sammanfattas med diagnosen "migrän", eftersom alla symtom kan kopplas till migrän.
migrän borde kunna utlösas för första gången i din ålder tycker jag, det är ju mer ovanligt att ha det sen barnsben, så nån gång ska det ju dyka upp på vuxenmigränare.

det konstiga är att du haft det så lång tid, har symtomen funnits konstant under denna tid eller kan du koppla ihop dem med just migränanfallen på något sätt?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Artie:

det konstiga är att du haft det så lång tid, har symtomen funnits konstant under denna tid eller kan du koppla ihop dem med just migränanfallen på något sätt?

Under migränanfallen har jag ju i princip bara legat däckad och inte kunnat reagera, men under dagtid har jag bara surat och gnällt och tjurat och allt. Tycker synd om min sambo [sad] Det har ingen koppling till migränen vad jag kan se, förutom att jag förstås är precis lika arg/upprörd de dagarna det har hänt. :<


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

timeisrunningout:

exotisk

timeisrunningout:

bulle

Tippar på, låt se, hm, att du är kvinna? Ni har alltid någon ursäkt för att vara på dåligt humör.
NEJ JAG HAR MENS
DU LUKTAR FÖR GOTT
DET ÄR TISDAG
JAG GILLAR INTE CORN FLAKES, CP


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

tigr:

Ni har alltid någon ursäkt för att vara på dåligt humör.

Ja, för jag letar ju efter en ursäkt och inte en orsak. Man får gärna uttala sig sexistiskt i min närvaro, det är verkligen inte min sak att lägga mig i om folk vill framstå som korkade, men man kan ju åtminstone försöka tänka lite rationellt ändå.


   
SvaraCitera