Aviseringar
Rensa alla

Mår inte bra hemma


miiloo
Ämnesstartare

Hej, jag är 15 år och ska fylla 16 i höst. Jag undrar ifall man får flytta hemifrån än eller hur man får sin mamma att gå med på det. 
Jag lider av en depression och själv så mår jag bättre när jag får vara ifred. Jag skulle vilja flytta hemifrån dels på grund av mitt gymnasieval som kommer ligga i en annan stad (20 min bort) ifrån där jag bor nu och dels för jag vill vara själv och jag vet att jag skulle kunna klara vardagen själv på grund av att jag redan gör det. Jag går upp själv till skolan för mamma börjar jobba innan jag vaknar sedan kommer jag hem och lagar mat till mig och fixar allt sånt. Jag tvättar mina egna kläder och gör allt själv sedan kommer mamma hem på kvällen. Jag har ekonomin för att flytta men grejen är att mamma vill inte att jag ska det.

Någon som har några bra argument för att kunna övertyga henne,
och att säga att jag redan gör allt själv i hemmet lyssnar hon inte på.
Tack på förhand.


   
Citera

Betalar du elräkningar?


   
SvaraCitera

Enligt lag får du inte flytta hemifrån förrän om 2 år.
Men, hur du uppför dig, vad du gör och hur du tar hand om dig, huset och alla inkluderar det så finns det en chans att du får ta hand om dig själv ensam? Om man får tillåtelse av föräldrarna och möjligtvis polisen? Jag vet inte vilka som ska vara inkluderade när en ungdom ska flytta hem innan man ens har fyllt 16, eftersom jag varken har gjort det, känner någon som gjort det eller någon annan som inte alls är nära har gjort detsamma som din önskan. Men according to my knowledge så får du väl med bra argumentation, pålitlighet och låg vårdsamhet, samt att du ska kunna allt för att leva fritt som en ensam fågelunge.

Lycka till.


   
SvaraCitera

Ursäkta men du måste vara 18 år!


   
SvaraCitera

Alternativt om det finns studentboende på ditt kommande gymnasium? Då får du ju "flytta" dit men åka hem helger.


   
SvaraCitera

miiloo: Jag skulle vilja flytta hemifrån dels på grund av mitt gymnasieval som kommer ligga i en annan stad (20 min bort) ifrån där jag bor nu 

Nu är du helt ute och vandrar, 20 minuter är ju inget. Tar en halv timme för mig att komma till skolan, sen 40 minuter att komma fram till min praktik plats, så du och dina 20 minuter är inget jämfört med vad andra har för sträcka. Förr var jag tvungen att åka till andra sidan Stockholm I tre år, sitta i trafiken 2 timmar per dag och jag klarade det.

Sen även ifall man lagligt kunde skaffa egen lägenhet när man 16 år så skulle du både vara tvungen att gå till skolan och jobba för att betala alla räkningar. Men om du känner någon äldre som du liksom riktigt känner så skulle du väl kunna flytta ifall mamma säger ja till det. 


   
SvaraCitera

Varför inte stanna?
Mitt råd är att du tar dig tid att vandra i naturen, ligga på en mossig sten och titta upp på himlen, absorbera solljus och få frisk luft: fyll ditt sinne med det som är gott.
Byt ut musik som frustrerar ditt sinne till sådan som ger dig hopp och en härlig känsla istället.
LÄS BIBELN < - För mig är det viktigt, i den finns allt möjligt, inte minst människor som har misslyckats med sina liv, men vet du vad?
Gud använder dom ändå till stora verk.


   
SvaraCitera

Min mamma flyttade hemme från när hon var 16 år så de ska väll inte vara några problem?


   
SvaraCitera

Byt gymnasium eller så? Är själv snart 16 år och flyttar om en månad hemifrån till en liten lägenhet två timmar bort från mitt nuvarande hem. Jag fick flytta för att gymnasiet jag ska börja på är så långt bort och att det ej finns i min hemort. Jag kommer där även att få inackorderingsbidrag ifrån skolan vilket är pengar som skolan bidrar med till månadshyran.

Så om jag var du skulle jag sökt gymnasium långt bort, och ta ett seriöst snack med din mamma och få henne att förstå att detta är något som du skulle må bättre av.

Kanske är det så att din mamma är rädd för att du sedan kommer att ångra dig/känna dig ensam då du flyttat? Eller att hon kommer att känna sig ensam? Prata om det


   
SvaraCitera