Aviseringar
Rensa alla

Mår riktigt dåligt, ang medicin NÖD


Ämnesstartare

Tja!

Mitt första inlägg/ämne här på forumet. Går rakt på sak, ganska brådskande.

Jag har mått dåligt och har konstant ångest varje dag. Det blir bara värre och värre för varje dag..
Ångesten är alltid där, varje dag hela tiden. Jag är nästan spy färdig hela tiden pga att jag har sådan ångest. Kan knappt andas ibland, kallsvettas, och har hjärtklappningar. Stora sömn problem pga ångest dessutom.

skära mig med rakblad dämpar ångest en liten stund men inte värt det i längden. Självmord har jag tänkt på ganska mycket den senaste tiden, jag orkar inte längre, vart nära på att hänga mig ett par gånger men fegat ur. Jag vill leva men inte med den här depressionen och ångesten.

Jag är ingen äcklig slyna som vill ha uppmärksamhet, detta är på riktigt!
Jag är under 18 och undrar om det är någon ide att försöka få benzo eller liknande utskrivet? Detta är nöd, jag orkar seriöst inte länge till!

(testat att prata, men funkar inte)
Våga inte att nämna att jag trollar![mad]


   
Citera

surkuken:

benzo eller liknande utskrivet?

klart det går, ska nog till väldigt mycket dock. prova alkohol[party]


   
SvaraCitera

Chansen att få benzo som under 18 är inte speciellt stor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

klart det går, ska nog till väldigt mycket dock. prova alkohol[party]

Alkohol funkar inget vidare, men cannabis funkar prima! Så jag har inte stor chans alls? Jävla fitt sverige

Inte ens theralen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du måste söka hjälp, det kanske du har förstått. Ring vårdcentralen där du bor GENAST!. Jag har ringt ditt pga av att jag mår dåligt och sköterskorna är hur trevliga som helst, du behöver inte vara orolig för att det ska vara pinsamt eller så att berätta.

Använd inte alkohol eller cannabis eller annat strunt som nämnts i tråden, du ska få riktig hjälp till att må bättre- och det kan du får fast du inte är 18 år.

kram!


   
SvaraCitera

surkuken:

men cannabis funkar prima!

Då är det bättre att du fortsätter röka cannabis än ger dig in i ett benzomissbruk.

surkuken:

Inte ens theralen?

Theralen är inte benzo


   
SvaraCitera

aah fast alltså söka hjälp ska du så klart göra osv, menar att om du tvunget måste välja benzo eller cannabis så välj cannabis!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Theralen, atarax och lergigan bör det inte vara några problem att få, dessutom kanske mer långtidsverkande antidepp skulle kunna funka.

För mig fungerar varken theralen, atarax eller lergigan, men det är värt att testa! Ta genast kontakt med vårdcentralen/BUP, men hoppas inte på benzo.

Om du får ordentlig kontakt med en läkare kan du också nämna Lyrica, vilket är antiepileptiskt från början, men även ångestdämpande. Det har hjälpt mig mycket, eftersom det hjälper mot den konstanta ångesten, inte bara den akuta.

Jag hoppas du får hjälp snart!


   
SvaraCitera

äh, ta MDMA så blir allt bra igen. [bigcheers]


   
SvaraCitera

Man kan få bensodiazepiner utskrivet även om man är under 18, ja. Har du daglig ångest kommer du dock förmodligen inte få det. I och med att det är toleranshöjande så är det inte idealt för daglig användning, och de flesta läkare lär vara skeptiska till att skriva ut det under de omständigheterna. Har du prövat andra ångestdämpande mediciner? Det finns flera olika ångestdämpande medel som inte är toleranshöjande eller beroendeframkallande, och det är i regel de som ges som förstahandsalternativ till personer under 18.

Om du inte redan har kontakt med psykvården borde du kontakta BUP där du bor. Du kan be om en tid akut, i så fall ska de kunna ge dig en inom två dagar. Om du har det, prata med din läkare/psykolog där och berätta att du tror att du skulle behöva ångestdämpande mediciner och förklara varför.


   
SvaraCitera

surkuken:

Jag är ingen äcklig slyna som vill ha uppmärksamhet, detta är på riktigt!
Jag är under 18 och undrar om det är någon ide att försöka få benzo eller liknande utskrivet?

Under 18 utan diagnos? Nej.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Under 18 utan diagnos? Nej.

Det går, jag har fått.

Edit: Eller ja, med en diagnos, men inte en som var relaterad till ångest.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Det går, jag har fått.

Coolt. Går inte i Göteborgs kommun dock, iaf enligt en psykiatriker jag talade med (ej för att försöka få benzo dock, har alltid känt att det är något jag aldrig vill bruka). Men du hade haft ganska långvarig kontakt med psykvården då va? Det kan ju såklart påverka.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Men du hade haft ganska långvarig kontakt med psykvården då va? Det kan ju såklart påverka.

Ja, det var ju inte den första medicinen de gav mig direkt. Sen var jag ju dessutom 17 (eller 16, minns inte säkert). Jag har svårt att se att det skulle skrivas ut till någon under 18 i första hand, i vart fall inte inom öppenvården.


   
SvaraCitera

Tycker att anafranilen som jag äter nu har fungerat bäst av alla antidepp jag testat, men jag är ju långt ifrån ångestfri.

Annars så finns det ju andra sätt att få tag på benso, om man nu prompt ska ha just det.


   
SvaraCitera