Aviseringar
Rensa alla

Mår riktigt dåligt, ang medicin NÖD


som alla andra redan har sagt kommer du troligtvis inte få benso utskrivet, med tanke på din ålder.

jag rekommenderar en antidepp, (den är väldigt bra mot stark ångest) mirtazapin.


   
SvaraCitera
time
 time

KingGurka:

Under 18 utan diagnos? Nej.

Nu minns jag inte riktigt hur det var, men jag tror att jag åtminstone fick Imovane när jag var 16 (för sömnbesvär) trots att jag fick min insomnie- samt ångestsyndromdiagnos först för ungefär två månader sedan. Men det var en korttidskur och ingenting som skulle vara kontinuerligt, speciellt pga min ålder.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Nu minns jag inte riktigt hur det var, men jag tror att jag åtminstone fick Imovane när jag var 16 (för sömnbesvär) trots att jag fick min insomnie- samt ångestsyndromdiagnos först för ungefär två månader sedan.

Men Imovane är inte benso. Eller, för att vara mer specifik, Imovane tillhör inte gruppen bensodiazepiner, men har liknande funktion. Det är mycket vanligare att det ges till personer under 18, som jag förstått det.


   
SvaraCitera

Tror TS trollar [blush]


   
SvaraCitera
time
 time

mediakatt:

Men Imovane är inte benso.

Jag var osäker på om det var det eller ej, därför la jag till "åtminstone" före. Vilka mediciner hör till gruppen bensodiazepiner? Borde ha koll, men jag har ej så bra. Zopiklon är samma som Imovane, right?


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Vilka mediciner hör till gruppen bensodiazepiner?

"Lugnande medel, ataraktika

* Diazepam (Apozepam, Diazepam Desitin, Stesolid, tidigare Valium)
* Oxazepam (Oxascand, Sobril)
* Lorazepam (Temesta)
* Alprazolam (Xanor)
* Klordiazepoxid (Librium)

Sömnmedel och lugnande medel

* Nitrazepam (Apodorm, Mogadon)
* Flunitrazepam (Flunitrazepam Merck NM, Fluscand, tidigare Rohypnol)
* Triazolam (Halcion, Triazolam Merck NM)
* Midazolam (Dormicum, Midazolam Alpharma)

Antiepileptika

* Klonazepam (Iktorivil)
* Klobazam (Frisium), som är ett licenspreparat och fordrar särskilt tillstånd av Läkemedelsverket."


   
SvaraCitera
time
 time

Lounge fact:

Sömnmedel och lugnande medel

Tusen tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte specifikt benso jag vill ha, ganska ny inom piller/opiater osv. Någon som dämpar ångesten som man kan få utskrivet. Har inte råd att röka cannabis varje dag, och dessutom vill jag ha ett lagligt alternativ som inte gör mig allt för skruvad. Benso är jag ganska säker på att jag inte kommer få utskrivet.

Mycket medveten om att theralen inte är benso.

Känner man av något av lergigan tex? Eller måste man ta många för att det ska ge ett rus? Nu vill jag dock inte ha medicin för att flumma på skiten, jag vill bli av med ångesten. Theralen funkar inte, blir bara sömnig om jag överdriver på doseringen.

Hur ska jag förklara/berätta detta, och hur och vem? Mer info, får jag inget utskrivet så är allt gjort i onödan. Vill absolut inte misslyckas..


   
SvaraCitera
time
 time

surkuken:

Eller måste man ta många för att det ska ge ett rus? Nu vill jag dock inte ha medicin för att flumma på skiten

Känns som att du motsäger dig själv där. Därför har jag svårt att svara på tråden, eftersom det finns mycket som talar för att du också vill ha något utskrivet som ger dig ett rus och inte endast stillar ångesten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

surkuken:

Känner man av något av lergigan tex? Eller måste man ta många för att det ska ge ett rus?

Du får inget som helst rus av lergigan, du kommer bara bli trött och seg om du tar många, och om du har tur så dämpar din utskrivna dos ångesten något.

Ring vårdcentralen/BUP och säg att du mår dåligt och behöver hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu är det ju faktiskt inte ett rus jag söker, ett bot mot ångest. Men jag vet att rus botar ångesten ganska bra, fast det blir dyrt och går åt snabbt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen är det bara ett plus om man kan bli mysig på dom [bigcheers]


   
SvaraCitera

surkuken:

någon som dämpar ångesten som man kan få utskrivet.

Beror ångesten på depression eller är det annat?

Kan bara rekommendera Mirtazapin, har hjälp mig rätt så bra mot ångesten dock så går man upp i vikt rätt så kraftigt av den. Jag vägde 50 kg när jag började käka mirtazapin, på 1 år har jag gått upp ungefär 25-30kg.

Vet inte om viktökningen beror på mirtazapinen eller om det är p g a ångesten gjorde så jag knappt kunde äta något innan.


   
SvaraCitera

sweetheart from hell:

Du får inget som helst rus

av villka tabletter får man rus av då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ti-92:

av villka tabletter får man rus av då?

Benzo, t ex. Lergigan, theralen och atarax är i egentligen bara allergitabletter, som anses kunna dämpa ångest också.


   
SvaraCitera