Aviseringar
Rensa alla

Maria Larsson (KD) helt söndersmulad i debatten om nolltollerans vs skademinimeringsprincipen



   
Citera
Ämnesstartare

haha ja hon blev totalägd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

särskilt i slutet var hon rakt av pinsam


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Haha så fruktansvärt kul.

Moralpanik, döv för argument, lögner och felaktiga fakta.. vad kan man förvänta sig från en som tror på bibeln.. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pheadrus:

Moralpanik, döv för argument, lögner och felaktiga fakta.. vad kan man förvänta sig från en som tror på bibeln..

joo tyvärr är det nog som du säger. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

knappast söndersmulad, men visst hon saknar en del tydliga argument för sin sak då och då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

knappast söndersmulad, men visst hon saknar en del tydliga argument för sin sak då och då.

Hon snackar goja snarare. Cannabis är mindre skadligt än både tobak och alkohol, dessutom är alkohol boven bakom majoriteten av våldsbrott, trafikskador, våldtäkter etc. Tobak är ju förövrigt helt meningslös, den har i princip inga positiva effekter alls, bara dåliga. Och de få positiva egenskaper tobak har (socialt, avkopplande) finns även hos cannabis, men utan lungcancer och tandlossning som man får av tobak.

Tycker hon var totalt bortgjord, det går inte att försvara tobak och alkohol och samtidigt vara emot cannabis.

Att sälja cannabis på systembolaget med samma regler som för alkohol tycker jag är vettigt, för vuxna och under ordnade former.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pheadrus:

Hon snackar goja snarare.

jag har inte sagt att jag håller med henne, säger bara att hon inte blev söndersmulad.

Pheadrus:

Att sälja cannabis på systembolaget med samma regler som för alkohol tycker jag är vettigt, för vuxna och under ordnade former.

Kan jag hålla med om, om det är rättvisa man vill ha. Rättvisa är dock inte alltid bra för genomsnittsmänniskan.

Pheadrus:

text

Även om det är mindre farligt än det som redan som säljs lagligt så är det fortfarande farligt.
Jag känner inte att dubbelmoral är nåt fel om det beror på att man gjort en prioritering. Man anser helt enkelt att göra alkohol o tobak olagligt har för stora konsekvenser, iom att det är så inrotat i våran kultur. Konsekvenserna skulle innebära större problem än de vi redan har på grund av felanvändningen. Att hålla marijuana och cannabis olagligt medför inte så stora konsekvenser.
Det handlar inte om enskilda individers vilja här utan om pengar och att hålla den stora massa folk nöjda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

Konsekvenserna skulle innebära större problem än de vi redan har på grund av felanvändningen.

Konsekvenserna skulle också kunna vara att färre väljer alkohol som rekreationsdrog, och därmed skulle misshandel, våldtäkter och alkoholskadornas belatning på vården minska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pheadrus:

Konsekvenserna skulle också kunna vara att färre väljer alkohol som rekreationsdrog, och därmed skulle misshandel, våldtäkter och alkoholskadornas belatning på vården minska.

Du menar att de istället väljer cannabis eller marijuana? Detta är säkerligen en trolig konsekvens.
Samtidigt så skulle dock totala antalet rekreationsdroger som lagligt säljs öka vilket betyder att de som tidigare inte drack alkohol nu har ett annat sätt att bli påverkade.
Totala antalet påverkade person skulle kanske öka och även om färre av dem är påverkade av just alkohol än tidigare så kanske inte det överväger kostnaderna av att totala antalet är större.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om en person blir söndersmulad i en debatt hänger inte på om hennes argument egentligen är bra eller inte, det hänger på om de FRAMSTÅR som rätt.

att hon hade falsk fakta spelar ingen roll om motståndaren kan enkelt påvisa det.

hon fick stryk, definitivt, men blev inte söndersmulad.

men jag håller med om att

halvannanpanna:

särskilt i slutet var hon rakt av pinsam


   
SvaraCitera
Åtta

Gillar att hon försvarar systembolaget med att det finns ålderskontroller och skademinimering, när hon är emot exakt detta när det gäller andra droger. Min slutsats blir alltså att hon absolut inte vill att barn och ungdomar ska dricka alkohol, men att man inte bör lägga ned lika stor möda på att hindra dem från att bruka andra droger.

EDIT: Glömde:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag blir dock nyfiken vad det beror på att det är 10% fler "flickor" som prövar än mot "pojkarna".

Åtta:

EDIT: Glömde:

Skulle just posta! [mad]


   
SvaraCitera
Åtta

Jonnybravo91:

Jag blir dock nyfiken vad det beror på att det är 10% fler "flickor" som prövar än mot "pojkarna".

Sade hon inte att det var dubbelt så många? Att en tiondel av alla killar och en tjugondel av alla tjejer testar? Alltså dubbelt så många killar som tjejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Sade hon inte att det var dubbelt så många? Att en tiondel av alla killar och en tjugondel av alla tjejer testar? Alltså dubbelt så många killar som tjejer.

Det stämmer det: "Var tionde kille och var tjugonde tjej". Blev smet i huvudet, nvm.


   
SvaraCitera