Aviseringar
Rensa alla

Marsvinsunge dog - Vad hände ? :s


Ämnesstartare

Hej, jag skaffade i augusti en liten marsvinsunge. En månad senare blev han plötsligt sjuk. Han kunde inte "prata" riktigt utan var hes. Han var också väldigt trött och rörde sig knappt. De veterinärer jag först hade kontakt med sa att det troligtvis var C-vitaminbrist men när jag senare var hos veterinär med honom blev det konstaterat att det var lunginflammation. Jag fick medicin och även intensivmat eftersom han blivit mager. Han överlevde dock inte.
Ett tag senare skaffade jag ett nytt marsvin eftersom mitt andra inte trivs själv. Han var mer än dubbelt så stor som den som dog och ändå lika gammal. Jag vet att den första var mager, men så extremt mycket mindre än den andra som han var är sjukt 😮 :s Det är samma ras också. Kan detta ha berott på att han inte fått mat eller liknande av sin mamma ? jag har funderat väldigt mkt på det och kan inte släppa det. Fick verkligen en chock när det nya kom.
Det var hemskt att förlora den lille krabaten, jag kämpade verkligen för honom. Matade honom med spruta och i början blev han faktiskt bättre men till slut orkade han inte. 🙁


   
Citera

Såg att du har en kanin på din avatar, och kom då att tänka på ett inlägg Imoon skrev för ett litet tag sedan:

Imoon:

Du vet att kaniner naturligt bär på Bordetella bronchiseptica vilket är en bakterie som orsakar lunginflammationer hos marsvin? Alltså bör man undvika att hålla kaniner och marsvin ihop..


   
SvaraCitera

Åh. Hatar när husdjur dör. Hoppas att den nya mår bättre iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Såg att du har en kanin på din avatar, och kom då att tänka på ett inlägg Imoon skrev för ett litet tag sedan:

jo det är jag medveten om, men kaninerna har alltid bott ute och inte haft kontakt med marsvinen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Åh. Hatar när husdjur dör. Hoppas att den nya mår bättre iaf.

Aa, också är det så hemskt när de dör på ett sånt sätt också..
Jodå han mår bara fint (:


   
SvaraCitera

Ang. storleken, vet du hur många syskon det var i resp. marsvins kull? En ensam unge blir oftast mycket större än ungar från kullar med flera ungar. Vad för medicin fick den? En del antibiotika ex. får ej ges (men ges ibland ändå p.g.a. kunskapsbrist hos vet.) till unga djur då det får djuret att sluta växa/växa segt.

Ang. döden, vad för ras var det? Är den från uppfödare och i sådana fall vet du om uppfödaren haft några problem hos sina marsvin tidigare? Om det är en satinras/satinblandis kan den möjligen ha utvecklat någon annorlunda typ av "satinsjukan" fast det är mer än ovanligt att ungdjur drabbas...
Hur gammal var ungen mer exakt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kommer inte ihåg riktigt hur många ungar det var, men tror det var runt 4-5. Han fick antibiotika men vet dock inte vilken sort. Det var en virvel. Jag köpte honom i djuraffär så därför är de ju själva inte riktigt säkra på sådant. Kullen föddes dock i djuraffären. Han var 3 månader gammal när han blev sjuk.
Han var liten när jag fick honom men de andra var inte större, dock var jag den sista som hämtade, det var en unge kvar efter honom tror jag.
Det var två honor som gick tillsammans med varsin kull.


   
SvaraCitera

YbegaBK:

runt 4-5

Då är det inte så konstigt att han var liten, det är en väldigt stor kull och då blir ju ungarna ofta mindre.

YbegaBK:

Det var två honor som gick tillsammans med varsin kull.

Kan ju ha funnits dominansproblem mellan dessa honom och att just hans mamma var lågrang och därför inte fick i sig tillräckligt med foder, alltså näring. Möjligen... Men om båda hade stora kullar så lär det absolut ha funnits konkurrens hos ungarna ang. modersmjölken.

Jag tror det är svårt att säga exakta orsaken till att han var så lite men när han blev sjuk, bodde han så han kom i kontakt med vind/drag? Han kanske bara var liten och svag "av sig själv" men det kan ju absolut ha gjort honom mer känslig..


   
SvaraCitera

YbegaBK:

Han var 3 månader gammal när han blev sjuk.

Vid närmare eftertanke kan medicinen ha gjort honom mer ont än gott med tanke på hur ung han är, dock är det svårt (om inte mer eller mindre omöjligt) att övervinna lunginflammation utan medicin...

Skulle något liknande hända igen så kan jag rekommendera blåbär i samband med antibiotika då det hjälper kroppen att ta hand om antibiotikan, dock ej till förstoppade djur men djur med "vanlig" till rinnig avföring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hade en marsvinsunge som jag köpte på en djuraffär som hade C-vitamin brist. Vi fick nån grej som vi spruta in typ vitaminer i munnen på henne, sen gav vi henne frukt och sådant. Ibland var hon extremt nära döden. Vi fick däremot henne att överleva, fast de beror väl egentligen på hur långt de gått? Eller något.

Vill bara tillägga att de va världens underbaraste marsvin. Ångrar varje gång ja tänker på henne att ja sålde henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Jag tror det är svårt att säga exakta orsaken till att han var så lite men när han blev sjuk, bodde han så han kom i kontakt med vind/drag? Han kanske bara var liten och svag "av sig själv" men det kan ju absolut ha gjort honom mer känslig..

Mjo han måste nog har varit ganska liten eller så som du säger av sig själv. Jag tror inte han var utsatt för drag så mkt men nån gång tror jag det hänt, nu är jag dock väldigt noga med att de inte är det. Har även sagt till min bror att om han öppnar fönster eller dörrar på sitt rum så ska han stänga dörren till mitt rum (bredvid). Jag är också noga med C-vitaminen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Skulle något liknande hända igen så kan jag rekommendera blåbär i samband med antibiotika då det hjälper kroppen att ta hand om antibiotikan, dock ej till förstoppade djur men djur med "vanlig" till rinnig avföring.

tack så mkt, det ska jag komma ihåg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kiesha:

h sådant. Ibland var hon extremt nära döden. Vi fick däremot henne att överleva, fast de beror väl egentligen på hur långt de gått? Eller något.

Vill bara tillägga att de va världens underbaraste marsvin. Ångrar varje gång ja tänker på henne att ja sålde henne.

Det var nog 3 veterinärer som sa till mig att det var C-vitaminbrist som min hade först, men när jag var hos den veterinären som gav mig antibiotika sa hon att det är ovanligt, jag har dock hört motsatsen, men jag vet inte :/


   
SvaraCitera

YbegaBK:

Jag är också noga med C-vitaminen.

Du ger ej i vattnet va? Det tas upp på ~15 minuter och under den tiden måste marsvinet dricka allt vatten för att få i sig den mängd man beräknar att den skall. Grönsaker och frukt (frukt i liten mängd dock) skall tillgodose c-vitaminbehovet, möjligen att man strör på askorbinsyra (ren c-vitamin) över grönsakerna men det ska inte behövas om man ger c-vitaminrika grönsaker

YbegaBK:

sa hon att det är ovanligt, jag har dock hört motsatsen, men jag vet inte :/

Saken är den att marsvin kan, precis som människan, INTE tillverka c-vitamin själva utan måste få i sig detta genom kosten. Trots detta är det inte vanligt att marsvin drabbas av c-vitaminbrist då de allra flesta marsvinsägare känner till att marsvin skall ha en ganska stor mängd grönsaker samt hö/gräs.

kiesha:

Ibland var hon extremt nära döden. Vi fick däremot henne att överleva, fast de beror väl egentligen på hur långt de gått?

Det du skriver låter jättekonstigt. "Ibland var hon extremt nära döden", fick hon brist flera gånger eller var hon så hängig under bristperioden att hon var nära döden flera gånger under denna period? Jag tycker personligen att det låter som något annat än c-vitaminbrist, besökte ni vet. med henne?
Hur yttrade problemen sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Du ger ej i vattnet va?

nej, jag var i djuraffär där de rekommenderade en viss c-vitamin och den droppade/droppar jag på grönsakerna.. nu måste jag dock köpa ny eftersom den är slut, jag har även sett att det finns tabletter, är dessa bra ? jag har inte testat eftersom jag inte trott att de skulle fått i sig dom. Annars är det mycket grönsaker och så som gäller.

Imoon:

Jag tycker personligen att det låter som något annat än c-vitaminbrist, besökte ni vet. med henne?

det tycker jag med.. liksom när min blev sjuk var det mycket som tydde på att det kunde varit c-vitaminbrist men det var det ju inte då..


   
SvaraCitera