Aviseringar
Rensa alla

Marsvinsunge dog - Vad hände ? :s


YbegaBK:

c-vitamin

När man ger extra c-vitamin bör man endast ge askorbinsyra som man strör på grönsakerna, i pelletsen eller möjligen i vattnet (men som sagt tas det upp väldigt snabbt). Man strör bara på en lite, lite på grönsakerna och askorbinsyra finns i mataffärer vid kryddorna.

C-vitamin bryts ned väldigt snabbt så tabletter och droppar man köper hos djuraffären brukar inte innehålla så mycket c-vitamin som de skall. Djuraffärer brukar vela sälja dessa endast för att sälja, när jag har köpt marsvin i affär har jag aldrig blivit erbjuden något sådant vilket nog beror på att jag direkt klargör att jag har flera marsvin hemma och har haft marsvin sedan -96 och så vidare, de anser väl inte att det är lönt att sälja sådant till mig :p

Jag kan ju säga att jag har aldrig gett extra c-vitamin till mina marsvin och de har aldrig haft några problem. Ger man bra grönsaker så skall det inte behövas, möjligen till dräktiga honor eller sjuka djur. Mina marsvin får morot och någon typ av kål varje dag som bas och utöver det får de till exempel broccoli, paprika och tomat. De är 8st och får ca 1kg om dagen. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

några problem. Ger man bra grönsaker så skall det inte behövas, möjligen till dräktiga honor eller sjuka djur. Mina marsvin får morot och någon typ av kål varje dag som bas och utöver det får de till exempel broccoli, paprika och tomat. De är 8st och får ca 1kg om dagen. 🙂

okej, tack så mkt, jag tror inte jag köper det igen då eftersom du som haft marsvin så länge aldrig behövt det. Jag ska ge dom lite mer sorts grönsaker, broccoli har jag gett innan och det gillar mitt äldsta marsvin.. men kom att tänka på nu att när jag var hos veterinären och fick den där medicinen så sa dom att jag då inte skulle ge broccoli, alltså för tillfället men kommer dock inte ihåg varför .. men ja, tack så mkt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den såg dig [zzz]


   
SvaraCitera

YbegaBK:

tack så mkt 🙂

Så lite så. 🙂

Jottjott:

den såg dig [zzz]

Ball du är! Asball, verkligen. Alla beundrar dig nu, för att du vågar vara så ball. Shit alltså. Vill vara som du. Du är liksom definitionen av ball!
[tired]


   
SvaraCitera

YbegaBK:

C-vitaminbrist

dog av sjöbjugg :O sorgligt


   
SvaraCitera

Netherlick:

sjöbjugg

Försök med skörbjugg.


   
SvaraCitera

Imoon:

Jottjott: den såg dig [zzz]
Ball du är! Asball, verkligen. Alla beundrar dig nu, för att du vågar vara så ball. Shit alltså. Vill vara som du. Du är liksom definitionen av ball!
[tired]

Haha ägd


   
SvaraCitera

Imoon:

skörbjugg.

>.< ursäkta mig då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Ball du är! Asball, verkligen. Alla beundrar dig nu, för att du vågar vara så ball. Shit alltså. Vill vara som du. Du är liksom definitionen av ball!

HAHA jag skojade bara, snacka om överreagera [confused][chocked][tard]


   
SvaraCitera

Jottjott:

HAHA jag skojade bara, snacka om överreagera [confused][chocked][tard]

Ett väldigt nödvändigt skämt. Sådant skit hör hemma i Klotter-forumet, inte i något av de seriösa forumen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Ett väldigt nödvändigt skämt. Sådant skit hör hemma i Klotter-forumet, inte i något av de seriösa forumen.

[zzz]


   
SvaraCitera

Man skämtar inte om djur som har dött [mad]

Jag är inte så grym på biologi, men kan inte bakterien ha färdats via en annan kropp, tillexempel en människas, och på så sätt överförts till marsvinen?


   
SvaraCitera

Mawns:

Jag är inte så grym på biologi, men kan inte bakterien ha färdats via en annan kropp, tillexempel en människas, och på så sätt överförts till marsvinen?

Om du tänker på bordetella bronchiseptica så nja...

Citat
"Bordetella bronchiseptica
B.bronchiseptica är en liten gramnegativ stav som tillhör luftvägsfloran hos människa och djur. I undantagsfall kan den hos människa orsaka pneumonit och sårinfektion."
Slutcitat
​ http://www.bakteriologi.se/sv/SU/4/Laboratoriemedicincom/Laboratoriemedicins-verksamh​eter/Klinisk-bakteriologi/Klinisk-bakteriologi/Kort-om-mikroorganismer/Mikroorganisme​rs-namn-/Bakterienamn/


   
SvaraCitera

Imoon:

Om du tänker på bordetella bronchiseptica så nja...

Men det där säger ju inget om ifall den kan överföras via människor. Människor kan ju garanterat bära på bakterien.


   
SvaraCitera

Mawns:

Men det där säger ju inget om ifall den kan överföras via människor. Människor kan ju garanterat bära på bakterien.

Jo absolut.. Men jag har aldrig hört om några fall där bakterien har, bevisligen eller ens misstänkts, överförts från människa.


   
SvaraCitera