Aviseringar
Rensa alla

Maskulinitetsnormer


Ämnesstartare

Hör ofta folk säga att man ska motarbeta maskulinitetsnormer/mansnormer osv. Men vad är dessa egentligen? Är det viktigare att motarbeta mansnormer  än kvinnonormer?


   
Citera

Mansnormen/maskulinitetsnormen är regeln om att mannen inte ska tillåtas att känna. Mannen ska inte tillåtas ha känslor som inte innehåller ilska eller typ sexualitet. Jag skulle säga att motarbetning mot kvinnonormen och Mansnormen är lika viktiga. Men genom att motarbeta den ena så motarbetar man egentligen den andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irriteradz:
Mansnormen/maskulinitetsnormen är regeln om att mannen inte ska tillåtas att känna. Mannen ska inte tillåtas ha känslor som inte innehåller ilska eller typ sexualitet. Jag skulle säga att motarbetning mot kvinnonormen och Mansnormen är lika viktiga. Men genom att motarbeta den ena så motarbetar man egentligen den andra.

Aha.

växte upp i ett macho-samhälle men vi uppmuntrades att visa känslor (förutom ilska)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom kvinnonormen i stort är en förtryckt sådan så måste vi arbeta för att få män att släppa fram både kvinnor och sina känslor, utan att trampa någon på tårna.
Normen, eller normen och normen, men en vanligt förekommande grej, är ju t ex att man inte ska ta ett enkelt nej utan fortsätta utan någon som helst hänsyn till att kvinnan redan sagt nej till alla sorters kontakt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingefära:

Aha.

växte upp i ett macho-samhälle men vi uppmuntrades att visa känslor (förutom ilska)

Könsnormerna som talas om här är ej universella, och skiljer sig från samhälle till samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:

Könsnormerna som talas om här är ej universella och skiljer sig från samhälle till samhälle. 

Ah tänkte på det eftersom det som beskrivs i sverige inte överensstämmer med mina uppfatningar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Könsrollerna över huvud taget ska ju motarbetas, men tycker personligen att den kvinnliga könsrollen innehåller betydligt mycket mer positiva egenskaper än den manliga, med dispens för att den manliga förvisso är smalare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Könsrollerna över huvud taget ska ju motarbetas, men tycker personligen att den kvinnliga könsrollen innehåller betydligt mycket mer positiva egenskaper än den manliga.

Om jag hade velat bli framgångsrik inom nåt hade jag inte följt kvinnonormen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inget biologiskt, utan rena konstruktioner bara, därför de kan skilja sig rejält från kulturer till kulturer, och kan vara t.om raka motsatsen till vad en annan kultur har. Patriarkatet är dock universellt, kvinnor är underlägsna mer lr mindre i de flesta samhällen. 

Ingefära:

Ah tänkte på det eftersom det som beskrivs i sverige inte överensstämmer med mina uppfatningar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingefära: Om jag hade velat bli framgångsrik inom nåt hade jag inte följt kvinnonormen.

Nej, dessvärre inte.


   
SvaraCitera

Ingefära:

Aha.

växte upp i ett macho-samhälle men vi uppmuntrades att visa känslor (förutom ilska)

Hur många gånger har man inte sett unga killar ramla och fördärva sig och hålla inne tårar för att de visste att acceptansen runt om inte hade varit lika stor som om det varit en tjej. Eller den klassiska "machomannen gråter inte när något hemskt händer utan han klår upp något/någon ist-filmen", alltså använder ilskan. Just det. Våld -  en annan mansnorm, män slåss, män använder våld inte känslor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irriteradz:

Hur många gånger har man inte sett unga killar ramla och fördärva sig och hålla inne tårar för att de visste att acceptansen runt om inte hade varit lika stor som om det varit en tjej. Eller den klassiska "machomannen gråter inte när något hemskt händer utan han klår upp något/någon ist-filmen", alltså använder ilskan. Just det. Våld -  en annan mansnorm, män slåss, män använder våld inte känslor.

Gråta är ingen känsla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingefära:

Gråta är ingen känsla

men nu märker du ju bara ord din lymmel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men nu märker du ju bara ord din lymmel

Vad är en lymmel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De flesta (99, 9%) ser väl ner på idioter som slåss?


   
SvaraCitera