Irriteradz: Mansnormen/maskulinitetsnormen är regeln om att mannen inte ska tillåtas att känna. Mannen ska inte tillåtas ha känslor som inte innehåller ilska eller typ sexualitet. Jag skulle säga att motarbetning mot kvinnonormen och Mansnormen är lika viktiga. Men genom att motarbeta den ena så motarbetar man egentligen den andra.Aha.
Ingefära:Könsnormerna som talas om här är ej universella, och skiljer sig från samhälle till samhälle.
Aha.
växte upp i ett macho-samhälle men vi uppmuntrades att visa känslor (förutom ilska)
kakakaka:Ah tänkte på det eftersom det som beskrivs i sverige inte överensstämmer med mina uppfatningar
Könsnormerna som talas om här är ej universella och skiljer sig från samhälle till samhälle.
Nachac: Könsrollerna över huvud taget ska ju motarbetas, men tycker personligen att den kvinnliga könsrollen innehåller betydligt mycket mer positiva egenskaper än den manliga.Om jag hade velat bli framgångsrik inom nåt hade jag inte följt kvinnonormen.
Ingefära:
Ah tänkte på det eftersom det som beskrivs i sverige inte överensstämmer med mina uppfatningar
Ingefära: Om jag hade velat bli framgångsrik inom nåt hade jag inte följt kvinnonormen.Nej, dessvärre inte.
Ingefära:Hur många gånger har man inte sett unga killar ramla och fördärva sig och hålla inne tårar för att de visste att acceptansen runt om inte hade varit lika stor som om det varit en tjej. Eller den klassiska "machomannen gråter inte när något hemskt händer utan han klår upp något/någon ist-filmen", alltså använder ilskan. Just det. Våld - en annan mansnorm, män slåss, män använder våld inte känslor.
Aha.
växte upp i ett macho-samhälle men vi uppmuntrades att visa känslor (förutom ilska)
Irriteradz:Gråta är ingen känsla
Hur många gånger har man inte sett unga killar ramla och fördärva sig och hålla inne tårar för att de visste att acceptansen runt om inte hade varit lika stor som om det varit en tjej. Eller den klassiska "machomannen gråter inte när något hemskt händer utan han klår upp något/någon ist-filmen", alltså använder ilskan. Just det. Våld - en annan mansnorm, män slåss, män använder våld inte känslor.
isola:Vad är en lymmel?
men nu märker du ju bara ord din lymmel
Ingefära:Nej iofs, men det är något som uttrycker en känsla. I detta fall är någon ledsen, sårad. Att vara ledsen är något som män gärna döljer, döljer för att samhället lärt dem det.
Gråta är ingen känsla
Irriteradz:Män har inte tid att vara ledsna
Nej iofs, men det är något som uttrycker en känsla. I detta fall är någon ledsen, sårad. Att vara ledsen är något som män gärna döljer, döljer för att samhället lärt dem det.
Ingefära:För att?
Män har inte tid att vara ledsna