Aviseringar
Rensa alla

Massinvandring, bra eller ej?


stäng, sen får varenda som vill in i landet genomgå en flera dagar lång noga kontroll innan denne kan fortsätta in i landet, då slipper vi kanske även dieseltjuvar från polen osv


   
SvaraCitera

Mothercracker:
Personligen tycker jag att vi skulle ha stängt gränserna för länge sedan men när vi inte har så många vettiga politiker är det lättare sagt än gjort.
Vad tycker ni kring detta? 

#SD2018

JA. Vi borde ha stängt gränserna!
Sverige faller samman. Vi hinner inte ta hand om och "adoptera" in invandrarna i Sveriges samhälle. Dessutom har vi dålig koll på vilka vi släpper in, för och inte nämna terrorattacken i Stockholm för ett tag sen. Jag menar egentligen inte att ett mångkulturellt Sverige med nyblivna invandrare måste ge oss en dålig framtid. Men ser ni vart vi är idag?

Sverige Tappar Kontrollen. 

Håller inte på SD.

Amadeus00:
Massinvandring är inte bra. Däremot ska vi inte stänga våra gränser helt utan ha mer kontroll över gränsen.

Det politikerna borde göra är att prata med SD, inte utesluta dom. Tycker även att vi kan ta in till exempel 1000invandrare per år, hjälpa dom att komma in i samhället, skaffa jobb och bostäder.

Om vi hade stängt gränserna tidigare eller gör det snart kanske vi kan få tid till att ta hand om det överskott av invandrare vi har. Samt brist på bostäder, eller vad tror ni? Låt oss säga att vi stänger gränserna tillfälligt för att sedan öppna dem när Sverige är redo för att ta hand om fler.


   
SvaraCitera

Nostradamus:
Personligen är jag starkt kritisk mot massinvandringen. Mina tjejkompisar vågar varken gå ensamma hem om kvällarna eller gå på festival då de kan bli alltifrån tafsade på till våldtagna.  Tumme ned   Arg

Känner som dem och VILL HA MIN FRIHET & trygghet tillbaka. ;(

Jag blir tillsag att jag kommer bli våldtagen & misshandlad och får inte gå ut bara för att jag råkar vara i målgruppen för våldtäktsmän; "ung kvinna". Mina föräldrar håller mig inomhus för att de är rädda att jag ska skadas. "Bra gjort av dem " kanske många säger, och att de ofc gör det för mitt bästa. (Vilket jag inte säger emot) Men sen när är det rättvist att ge mig utegångsförbud för att jag tog en promenad kl 21.00 på kvällen? Vårt samhälle BORDE vara säkrare än så, än att rädsla ska styra våra handlingar och att friheten vi en gång hade - i det tryggare samhället vi en gång hade - har minskat.

På grund av Rädsla tvingas jag stanna inne.ArgLedsen

#Var tog friheten vägen?


   
SvaraCitera

Rebecca00:

JA. Vi borde ha stängt gränserna!
Sverige faller samman. Vi hinner inte ta hand om och "adoptera" in invandrarna i Sveriges samhälle. Dessutom har vi dålig koll på vilka vi släpper in, för och inte nämna terrorattacken i Stockholm för ett tag sen. Jag menar egentligen inte att ett mångkulturellt Sverige med nyblivna invandrare måste ge oss en dålig framtid. Men ser ni vart vi är idag?

Sverige Tappar Kontrollen. 

Håller inte på SD.
Om vi hade stängt gränserna tidigare eller gör det snart kanske vi kan få tid till att ta hand om det överskott av invandrare vi har. Samt brist på bostäder, eller vad tror ni? Låt oss säga att vi stänger gränserna tillfälligt för att sedan öppna dem när Sverige är redo för att ta hand om fler.

Lite av vad jag sa ^^


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda:

Är de 1 miljon barn i Sydsudan och norra Nigeria som förväntas dö av svält bara i år lika mycket värda? UNHCR beräknar att det skulle krävas drygt 40 miljarder för att rädda dessa människor. 40 miljarder vi hellre lägger på gymkort och mobilabonnemang åt folk bara under kriteriet "ni lyckades ta er till Sverige". Lilla landet Sverige hade själva kunnat stoppa denna kris för bara en liten del av vad asylinvandringen kostar per år.

Det är sorgligt

Lilla Trollungen:

Skulle inte vilja, knappt våga, vara på den badstranden. Skulle förmodligen tycka det var väldigt obehagligt. 


   
SvaraCitera
major

Rebecca00: På grund av Rädsla tvingas jag stanna inne.

Men vänta här.. du kritiserar dina föräldrar för att de i princip tänker som Sverigedemokrater men samtidigt använder du själv stark SD-retorik i dina resonemang?

Dina föräldrar är rädda för invandrare alltså? Tycker du att deras rädsla är obefogad så får du förklara för dem att invandrare inte är farliga. Hur dina föräldrar behandlar dig personligen säger inget om hur säkert Sverige är.

SD vill att folk ska vara rädda och panikslagna, då får SD fler röster nämligen. Skyll den obefogade rädslan på dem som sprider den.


   
SvaraCitera

major: Men vänta här.. du kritiserar dina föräldrar för att de i princip tänker som Sverigedemokrater men samtidigt använder du själv stark SD-retorik i dina resonemang?

Dina föräldrar är rädda för invandrare alltså? Tycker du att deras rädsla är obefogad så får du förklara för dem att invandrare inte är farliga. Hur dina föräldrar behandlar dig personligen säger inget om hur säkert Sverige är.

SD vill att folk ska vara rädda och panikslagna, då får SD fler röster nämligen. Skyll den obefogade rädslan på dem som sprider den.

Invandrare är extremt överrepresenterade när det gäller våldsbrott. Invandrare är en liten minoritet men begår ändå en majoritet av allt våld i samhället. Hur är detta inte ett problem? Finns det enligt dig ens en gräns att korsa, när är saker inte längre okej?


   
SvaraCitera

HashtagLame: Det är sorgligt

Men ingenting man bör göra något åt?


   
SvaraCitera

G Ud måste ju nästan komma och styra upp här. 

Det spelar ingen roll vad vi kallar det, Sverige har de senaste åren haft högre invandring än någonsin. punkt. Det resulterar i diverse problem. punkt. Fattar ej hur det kan vara beskrivningen av hur verkligheten ser ut ni är oense om S:

Sen kan man ju tycka olika kring huruvida det är värt det eller inte samt vilka lösningar som är lämpliga. Men att förneka situationen och ogiltigförklara de som upplever problem och inte håller med om hur pengar ska fördelas är inte direkt konstruktivt. 

Liksommmm astramsigt argument att ba Sverige måste ha såhär hög invandring annars kmr arbetsmarknaden inte palla. Samtidigt var 2016 ca 15000 av ca 110000 invandrade arbetskraftsinvandrare. Med det inte sagt att det är fel att ta emot personer av andra skäl än tillväxt, men bara trams att ljuga om osv.


   
SvaraCitera
major

Plejadisk Panda:

Invandrare är extremt överrepresenterade när det gäller våldsbrott. Invandrare är en liten minoritet men begår ändå en majoritet av allt våld i samhället. Hur är detta inte ett problem? Finns det enligt dig ens en gräns att korsa, när är saker inte längre okej?

"SD är mer än dubbelt så kriminella som övriga riksdagspartier, hur är det inte ett problem?"

Jag frågade om det inte vore rätt att kritisera de som sprider obefogad rädsla istället för dem som rädslan pekar på. Du missar poängen helt. Ingen har förnekat att invandring medför problem, frågan handlade om obefogad rädsla.


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda:

Men ingenting man bör göra något åt?

Såklart "man" bör det. Alla vi som kan bör det!


   
SvaraCitera

Tickstart:

Galen sverige är ju snarare känt för massexodus

Sover

Hjärta


   
SvaraCitera

23an: Det är fortfarande inget konkret exempel eller fakta som du kan ge som svar.

Enligt min uppfattning är det så uppenbart, att jag har svårt att finna anledningen till varför ett mer "konkret" exempel behövs.

23an: Du svarade inte ens på min fråga om vad dessa gjort för att du ska känna dig otrygg.

TROR du VERKLIGEN på fullt allvar, att det enbart har att göra med saker som att de har skägg, att de pratar ett annat språk, att de pratar högre än vad svenskar gör??! Förvånad

Jag har skrivit att jag är rädd för terrorism. Jag har skrivit i tråden om hur jag skulle känna inför att exempelvis va på stranden. Det är några exempel (på varför jag känner mig uttryck).

Jag har negativa erfarenheter av utländska killar/män.

23an: En droppe i havet jämfört med hur många som grannländerna till många av dessa länder tar emot

Då tänker jag att ett förslag på vad Sverige skulle kunna göra istället, skulle kunna vara att hjälpa dessa grannländer, med att på ett bra sätt ta hand om den stora mängd människor, som de tagit emot. 

Sen tänker jag personligen även att det är deras grannländer. Det är en viss skillnad. Det är möjligt att jag skulle ha en lite annorlunda åsikt, ifall det handlade huruvida Sverige skulle ta emot människor från sina grannländer eller närliggande länder, ifall det var krig där. Särskilt om det dessutom handlade om att ENDAST, i första hand, ge dem tillfälligt skydd för att just överleva. Då skulle jag möjligtvis tycka helt annorlunda om flyktingmottagning.

Men samtidigt tycker jag inte att det tvunget, måste vara ett annat lands ansvar att hjälpa, ifall det är krig i ett annat land, att ett land tvunget måste vara skyldiga att ta emot människor från ett land där det är krig. Även om jag tycker det är fruktansvärt hemskt att det är krig.

HashtagLame: Det är sorgligt

Ja, det är nog ganska sorgligt, att jag knappt vågar besöka stränder eller badhus längre. Och att jag tycker det känns mer och mer obehagligt att röra mig ute i samhället. :(((((

Och det där med att Sverige näst intill struntar i, att fullt med människor ute i världen svälter och/eller på andra sätt far mycket illa, medan man istället lägger en massa pengar på att hjälpa de som tagit sig hit. Det är förskräckligt tragiskt, tycker jag.


   
SvaraCitera

På ett sätt jag älskar invandringen men på ett sätt den bekymrar mig. 

Jag älskar att Sverige blir mer och mer multikulturellt. Det är underbart att se vilken mångfald Sverige fått. Folk från alla möjliga bakgrunder, som tar med sig kulturen från hemlandet hit. I mina ögon är det positivt. Jag älskar hur bland annat turkisk kultur växer fram i vårt samhälle - turkiska serier sänds på TV, fler turkiska livsmedel säljs i matbutiker (främst i orten men ändå), turkiskan influerar svenskan etc. Det är också sjukt kul att höra så många olika språk talas när man går på stan, sitter på pendeltågen eller tunnelbanan osv. 

Men sedan tänker jag på den andra biten. Muslimer har inte i Sverige, eller i väst i över huvudtaget, att göra egentligen. Vi borde inte finna oss i att bo i länder där vår religion inte styr, men många har tyvärr blivit sekulära och prioriterar att skaffa en framtid i väst och tjäna pengar istället för att bo kvar i hemländerna där, även om inte islamisk lag alltid styr, samhället är fullt anpassat efter muslimerna. 


   
SvaraCitera

Om Sverige inte hade varit inblandat i förstöringen av länder i t.ex mellanöstern kunde jag på något sätt se varför Sverige skulle vilja det. Men med tanke på att Sverige är ett av de många länder som medverkar i allt detta, ser jag inte hur de skulle ha någon som helst rätt att stänga sina gränser.


   
SvaraCitera