Aviseringar
Rensa alla

Måste alltid vara bäst...


Ämnesstartare

Jag tror det är något fel på mig eller något.

Jag vet att jag inte är bäst, jag vet att jag inte är bättre än alla andra. Men det är en sak jag vet.

Jag försöker ständigt vara smartare än alla andra, vinna i spel, vinna i sport och vinna i allt möjligt.

Jag mår dåligt över VG=C-B i betyg, jag mår dåligt om jag förlorar en diskussion och om någon ens närheten tror att jag är dum får jag ångest. Jag vill vara smart och måste alltid vinna. Jag tycker att jag är smart och sedan det nya quizkampen kom ut har jag kämpat mig upp till toppen och om jag råkar svara fel på någon fråga som jag egentligen kunde får jag panik och tror att alla ska kalla mig dum.

Det är jobbigt, det är det verkligen. Varför få panik för vad andra tycker, men det är jobbigt!

Jag vet att jag låter helt efterbliven...

Några tips?


   
Citera

Att inse att saker inte kommer att förändras bara för att man oroar sig över dem kan hjälpa. Om någon tror att du är dum så tjänar du ändå inget på att försöka motbevisa det. och även om du gör det så finns det alltid något folk kan klanka ner på. försök att bygga upp ditt självförtroende för din egen skull och för att ha något att stå på, oavsett vad andra tycker.

acceptera nederlag som en del i tillväxt- och utvecklingsprocessen. du behöver ramla, göra fel, få fel, säga fel saker, göra dumma saker, få dåliga betyg osv för att våga put yourself out there. ju oftare man faller desto mer härdad blir man och får istället hela tiden nya verktyg till att klara sig bättre i framtiden (inte genom att bara bäst, men genom att balansera krav och mående på bästa sätt).

kan känna igen mig i en del av det där men har jobbat på det. det har gjort mig modigare till att våga på svårare och tuffare saker när jag gjort som jag skrivit ovan. det är roligare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack! Ska försöka tänka på det!

Blir svårt, men ska försöka tänka så du säger! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

meh9404:

om någon ens närheten tror att jag är dum får jag ångest.

Känner igen det där sjukt mycket..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Linda9604:

Känner igen det där sjukt mycket..

Vill att alla ska tycka jag är smart för det tycker jag att jag är. Gillar inte dumma människor och jag är ingen sådan. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

meh9404:

Vill att alla ska tycka jag är smart för det tycker jag att jag är. Gillar inte dumma människor och jag är ingen sådan.

Precis..kunde inte ha sagt det bättre själv. 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ÄR NI TVÅ I ALLLIANS?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Linda9604:

Precis..kunde inte ha sagt det bättre själv. 😉

Haha. Skönt att någon tycker som mig [smile]

dazed:

ÄR NI TVÅ I ALLLIANS?

Haha, kanske det kanske [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

meh9404:

Haha, kanske det kanske

JAG ÄR EN SKÄRPT JÄVEL [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

JAG ÄR EN SKÄRPT JÄVEL

Haha [wink]


   
SvaraCitera