Aviseringar
Rensa alla

Måste människan tro på nått?


Gifted

Klorofyl:

Du tycker det där är ett argument för varför barn inte ska ifrågasätta vad vuxna säger?

Definitivt!

Klorofyl:

Barn är smartare än man tror.

Jo, men det finns de barn som gör dumma saker också, och det finns ingen säker metod att skilja den ena sorten från den andra...

Men hur skall ett barn fatta vad som är giftigt och inte? Eller att man INTE skall peta i vägguttag etc?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man tror på sig själv så tror man ju på någonting


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Men hur skall ett barn fatta vad som är giftigt och inte? Eller att man INTE skall peta i vägguttag etc?

Ibland att någo sger det, men oftast av egen erfarenhet .

Fisk_den_tredje:

Om man tror på sig själv så tror man ju på någonting

I detta fal menar du väll självförtroende och inte "Så bra jag är"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

I detta fal menar du väll självförtroende och inte "Så bra jag är"

Jag menar ingenting, jag tyckte bara att tråden var ganska meningslös


   
SvaraCitera

isteche:

Måste människan tro på nått?

Räcker det inte med att tro på sig själv?

Så när du tror på dig själv så tror du inte på något menar du?

isteche:

Är inte religion igentligen bara för svaga som måste tro på nått övernaturligt för kunna få självfötroende?

I min mening: icke! Viktigt att tänka på är att religion för det mesta är något man föds in i. I många länder är dessutom religionen ett viktigt inslag i samhället och individerna har således svårt att tacka nej till den.
För övrigt tycker jag det är drygt när folk nedvärderar folk för att de inte delar din syn på saker och ting: "Är inte religion igentligen bara för svaga som måste tro på nått övernaturligt för kunna få självfötroende?" är bara respektlöst mot de som är religiösa. Antingen har du uttryckt dig lite slarvigt eller så är du en trångsynt fascistisk jävel. Jag hoppas på din skull att det är det tidigare.

P.S. Jag är Ateist föresten D.S.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fisk_den_tredje:

tyckte bara att tråden var ganska meningslös

Inte för alla tydligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Vore det inte härligt att tänka att Gud älskar en?

Det är så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isteche:

Är inte religion igentligen bara för svaga som måste tro på nått övernaturligt för kunna få självfötroende?

avskyr denna kommentaren D:
det krävs väl ändå en hel del styrka för att kunna vara troende? man får stå ut med en hel del skit må jag lova, särskilt från ateister som kallar en hjärntvättad, dum i huvet o massa mer för att man tror på ngt som man "inte" kan bevisa..

det krävs en hel del styrka att våga ta beslutet att bli kristen
det krävs en hel del styrka att våga stå för det beslutet
det krävs en hel del styrka att våga berätta om det
det krävs en hel det styrka att leva för det

är vi fortfarande svaga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

är vi fortfarande svaga?

men det jag menar är att om man inte kan tror på sig själv endat, hur är det då med ens självfötroende?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isteche:

men det jag menar är att om man inte kan tror på sig själv endat, hur är det då med ens självfötroende?

alla har vi nog kasst sjförtroende ngn gång.. o vad gör det om Gud hjälper en att få bättre sjförtroende? det är väl bara bra?

människan är ärligt talat ganska svag.. vi gör alltid ngt dumt.. så har det alltid varit o kommer alltid o vara.. vrf då tro på sig sj när vi inte kan klara av de flesta situationerna i livet utan hjälp? ta t.ex UM som exempel.. om man är i en viss jobbig situation, hur många gör då inte en tråd om det problemet för att få hjälp med det?

lättare att låta Gud hjälpa en med sånt tkr jag 🙂


   
SvaraCitera

Knarko:

är vi fortfarande svaga?

Bra skrivet =)

isteche:

men det jag menar är att om man inte kan tror på sig själv endat, hur är det då med ens självfötroende?

Vad menar du med "bara tro på sig själv"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lalle NÄTVANDRARNA:

Vad menar du med "bara tro på sig själv"?

Nej men att man inte behöver nått andligt för att kunna ta beslut, få svar på frågor osv. Det är ju det religion går ut på att det ska förklara det man inte vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Nja, barn måste tro på vad föräldrarna säger utan att ifrågasätta. Om föräldrarna säger "ät inte flugsvamp", så är det bra om barnen inte ifrågasätter detta.

Wtf? Klart att även barn ska ifrågasätta, hur skulle de annars lära sig något?


   
SvaraCitera

isteche:

Nej men att man inte behöver nått andligt för att kunna ta beslut, få svar på frågor osv. Det är ju det religion går ut på att det ska förklara det man inte vet.

Man är väl varken svag eller stark bara för att man håller en förklaring av tillvaron mer sann än någon annan? Det är ingen bedrift att vara övertygad om någonting, men det krävs en del för att leva enligt sin övertygelse. Oavsett om den är "bra" eller inte.

Många menar också att troende människor är svaga och har dåligt självförtroende eftersom de söker stöd hos Gud istället för att klara sig utan något stöd. Men å andra sidan försöker många människor att bygga upp sitt dåliga självförtroende genom att ha dyra grejer, vara skräckinjagande, vara balla eller populära eller rätta sig till normen och följa trenderna. Frågan är vad som är det största tecknet på svaghet, att erkänna att man inte är stark eller att ägna sin tid åt att försöka se till att ingen får reda på det?

Jag tror att man kan ha lika dåligt självförtroende oavsett om man säger sig tillhöra en religion eller inte och oavsett om man hejar på Rögle IF, röstar på sverigedemokraterna eller gillar Saab mer än Volvo. Men damn the man som väljer Oddjob i Bond 64.


   
SvaraCitera

Knarko:

är vi fortfarande svaga?

Nja klart det är starkt men ni har ju inte nackdelen att bli bränd på bål 😛


   
SvaraCitera