Aviseringar
Rensa alla

Måste man gå om ett år om man vill byta linje?


Ämnesstartare

serenity:

Och så kan du välja samhälle B vilket ger meritpoäng om utbildningen kräver samhälle A.

Men.. Vet du vad man läser på sam?
Är matten jättesvår på natur?

serenity:

Sen beror det lite på vad du är intresserad utav?

Vet inte.. Vill jobba med människor, kunna hjälpa dom.. Typ någon som ger råd osv 🙂 beteendevetare skulle också va kul.. Vill också hålla på med inredning och resor.. Guide.
Mäklare skulle va kul men måste man först vara ekonom då D:?


   
SvaraCitera

detberorpå:

man kan väl ba inte bli injeniör & läkare om man går sam?

Då är det en fördel att gå något teknikinriktat alt. natur, så klart! Men många tror att man "måste" gå samhäll eller natur för att bli något.[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Men.. Vet du vad man läser på sam?
Är matten jättesvår på natur?

Jag läser natur. Jag har rätt lätt för matte även om jag tycker det är tråkigt. Men det beror mycket på lärarens undervisning, har bytt lärare nu och det går bättre.

detberorpå:

Vet inte.. Vill jobba med människor, kunna hjälpa dom.. Typ någon som ger råd osv 🙂 beteendevetare skulle också va kul.. Vill också hålla på med inredning och resor.. Guide.
Mäklare skulle va kul men måste man först vara ekonom då D:?

Okej. Min klasskompis går.. natur lol, obviously. Men hon vill bli sjuksköterska och för det behöver hon bara Matte B och samhälle eller något sånt.. Plus att hon måste gå ett år extra för att lära sig det man lär sig på omvårdnad. Men hon får ju merit för matte c+d.

Du kan jobba med människor på många olika sätt. Jag vet inte riktigt vad som krävs, du kan prata med syv. Det finns ju säkert möjlighet att läsa nödvändiga ekonomikurser på högskolan då lixom. Prata med syv, skriv ner alla dina frågor och funderingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

metafor:

Då är det en fördel att gå något teknikinriktat alt. natur, så klart!

Men då ere ju typ samma att gå natur och estet.. Bara att man kan bli läkare/injeniör om man läst natur :o?

serenity:

har bytt lärare nu och det går bättre.

så det gick sämre innan?[surprised][chocked]

serenity:

Okej. Min klasskompis går.. natur lol, obviously

HAHAHA[crazy]

serenity:

Men hon vill bli sjuksköterska

Vrf går hon natur ;s?

serenity:

Prata med syv, skriv ner alla dina frågor och funderingar.

Är jag inte lite sent ute nu ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Kan man bli designer/journalist om man gått samhäll eller natur?
Kan man bli designer om man läst juridik O.O?

Kan man bli Astronaut om man har läst Idrott och hälsa?

Svar: Vet inte... [cool]

Kan man bli Designer/journalist om man har gått samhälle eller natur?

Svar: Ja, eller...? [confused] Finns det ens design på högskolenivå?

Det bästa vore nog om du tog kontakt med din SYO!


   
SvaraCitera

detberorpå:

Men då ere ju typ samma att gå natur och estet.. Bara att man kan bli läkare/injeniör om man läst natur :o?

Inte riktigt samma erbjudande av kurser. Natur är ju ganska inriktat på... natur och matte. På estet behöver man inte läsa matte b ens. Så lite skillnad är det, givetvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

så det gick sämre innan?[surprised][chocked]

fick MVG på a (det var lätt), VG på b+c (för att läraren var skitmesig, lärde ut asdåligt, jag fattade ingenting, gjorde inte en enda uppgift i boken, förlitade mig på nationella som är asjobbiga.. jag är inte brainiac eller har mattehjärna, så de lite svårare uppgifterna var jobbiga). Men nu har jag D med en assträng lärare lol, som ger läxa till varje lektion och man gör ju uppgifterna för han går igenom det man behöver hjälp med på tavlan. Så man vill hänga med, speciellt jag som faktiskt vill ha MVG i den kursen.

detberorpå:

Vrf går hon natur ;s?

hon visste inte vad hon ville göra, men nu vet hon..

detberorpå:

Är jag inte lite sent ute nu ?

ingen aning, varför skulle du vara det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

metafor:

Så lite skillnad är det, givetvis.

Me för att börja högskola menar jag, kan man bli typ jurist om man gått estet (är dock edveten om att det krävs att man läst sam & sånt på gymnasiet)?

S3ON:

Det bästa vore nog om du tog kontakt med din SYO!

inte sent?

serenity:

Så man vill hänga med, speciellt jag som faktiskt vill ha MVG i den kursen.

:O Nu göru mig orolig :p
Men hur mkt samhäll, historia, religion och geografi har ni ? bara a-kurserna? vad lär ni er t.ex.?

serenity:

ingen aning, varför skulle du vara det?

För jag har 2 veckor på mig sen är det lov och efter lovet måste jag välja. Fast har tid under hela nästa termin men det är väldigt osäkert att hålla på & byta under vårterminen har jag hört..
Vill vara klar inför januari.


   
SvaraCitera

detberorpå:

Me för att börja högskola menar jag, kan man bli typ jurist om man gått estet (är dock edveten om att det krävs att man läst sam & sånt på gymnasiet)?

Kan inte säga något, men förmodligen, om man läser kurserna som gör en behörig att plugga vidare till jurist på högskolenivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

:O Nu göru mig orolig :p

Du kan ju inte förvänta dig att du ska förstå alltihopa om du skolkar varje lektion och skiter i att göra uppgifterna. Matte är hur enkelt som helst bara man hänger med och förstår, och det går alltid att fråga så ofta man kan.

detberorpå:

Men hur mkt samhäll, historia, religion och geografi har ni ? bara a-kurserna? vad lär ni er t.ex.?

Har bara samhälle, historia och religion a-kurser. har hittils bara haft samhälle o håller på med historian just nu. du kan kolla upp det på skolverkets hemsida.

detberorpå:

För jag har 2 veckor på mig sen är det lov och efter lovet måste jag välja. Fast har tid under hela nästa termin men det är väldigt osäkert att hålla på & byta under vårterminen har jag hört..

försent? lol. du kan ju boka tid redan på måndag o ni kan säkert ses fler gånger om du behöver det, två veckor är inte lite om man tar vara på tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

serenity:

Du kan ju inte förvänta dig att du ska förstå alltihopa om du skolkar varje lektion och skiter i att göra uppgifterna.

matte a är väl det man läst i 9an?

serenity:

du kan kolla upp det på skolverkets hemsida.

D: vrf ska det vara få fucking dävla svårt 🙁

serenity:

du kan ju boka tid redan på måndag o ni kan säkert ses fler gånger om du behöver det, två veckor är inte lite om man tar vara på tiden.

vi har ingen syv.. vi hyr in.
men ska skita i min lathet & be min lärare kontakta syv 🙂 tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

matte a är väl det man läst i 9an?

i princip. lite nya grejer såklart, men inte särskilt svårt.

detberorpå:

D: vrf ska det vara få fucking dävla svårt 🙁

det är inte svårt? bara klicka runt o kolla kriterierna o skit

detberorpå:

vi har ingen syv.. vi hyr in.
men ska skita i min lathet & be min lärare kontakta syv 🙂 tack.

yä, good.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

serenity:

lite nya grejer såklart, men inte särskilt svårt.

Hoppas:) Men jag har hört att sam & natur läser samma matte kurser bara att natur jobbar snabbare. Sant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Hoppas:) Men jag har hört att sam & natur läser samma matte kurser bara att natur jobbar snabbare. Sant?

jag vet inte, beror på skolan. vi fick tex en svårare mattebok av nån anledning.. men det är ändå samma nationella för alla. o ja, natur jobbar väl generellt sett snabbare tror jag, för vi måste hinna med fler kurser. fast jag är inte så insatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

serenity:

o ja, natur jobbar väl generellt sett snabbare tror jag, för vi måste hinna med fler kurser.

Måste?[chocked] Måste man läsa matte D?


   
SvaraCitera