Aviseringar
Rensa alla

Matansvarshelvetet


Ämnesstartare

Ni som inte har någon som lagar mat till er utan får klara det själva, (främst studerande vid universitet skulle jag kunna tänka mig). Vad lagar ni för mat och hur ofta? Alltså gör ni verkligen frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag som alla supernyttiga matscheman instruerar? Vad äter ni och hur orkar ni rent psykiskt?


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

Nej, verkligen inte. Frukost är ju inte speciellt jobbigt att göra, och till lunch brukar jag äta rester. Till mellanmål (om man äter något) är det ju bara att äta en frukt eller nåt. Det enda som är lite jobbigt är middag, men det är väl inte så fruktansvärt egentligen. Att diska är det värsta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skaffa någon att laga mat åt, det är bra motivation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det enda som är lite jobbigt är middag

Det är fruktansvärt. Tar ju minst 2 h och massa energi allt som allt. Vad lagar du typ? [shake]

dysentery green:

skaffa någon att laga mat åt, det är bra motivation.

Låter faktiskt bra, fast känns inte helt aktuellt. Men kanske att man kunde laga mat med någon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dear Madame:

Vad lagar ni för mat och hur ofta?

Lagar ett mål mat om dagen. Vad jag gör varierar... igår blev det kantarelldo​ftande fläskfilé i panna. Vanligast är nog: wok, lasagne, soppa, lax eller biffenchiladas. Veckoplanerar maten, så ah. Det är inte så jobbigt.

Dear Madame:

Alltså gör ni verkligen frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag som alla supernyttiga matscheman instruerar? Vad äter ni och hur orkar ni rent psykiskt?

Ingen frukost, antagligen inte mellanmål, matlåta med gårdagens middag till lunch, sen middag... typ.
Säger som åtta, det är disken som är det värsta.... meeen, den får Tobbish sköta [mad]


   
SvaraCitera
Åtta

Dear Madame:

Vad lagar du typ?

Lite allt möjligt. Det jag är sugen på. Idag ska jag laga pannbiffar, imorgon lasagne, tisdag torskgryta, och onsdag fajitas. Längre än så har jag inte planerat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dear Madame:

Låter faktiskt bra, fast känns inte helt aktuellt.

det är alltid aktuellt, folk vill alltid äta/bli ätna.............

Dear Madame:

Men kanske att man kunde laga mat med någon.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dear Madame:

?

Än så länge har jag haft förmånen att få frukost-fika-lunch-fika-middag på skolan för 500kr/vecka så det har jag ej behövt tänka på så mycket.
Någon kvällsmacka på kvällen bara.
Helgerna får man fixa egen mat, men det brukar ej bli mycket för mig då.

Man behöver inte göra värsta lyxmaten (typ makaroner och köttbullar [wink]) varje gång 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avskyr att laga mat själv - hade jag oftare lagat mat med eller åt någon annan hade det varit enklare att motivera sig.

Brukar göra rätt stadig frukost, stekt potatis och korv eller dylikt är bra frukost om man inte har några rester sen dagen innan. Stekt potatis är ju jäääättelätt, behöver inte ens skalas och är gott och bra.

Sen brukar jag bara kanske ta någon macka innan middag, om jag öht äter middag. Om jag gör det är det mycket grytor och sånt. Ibland gör jag tvärtom, skippar frukost och gör redig middag, men det beror på att jag har uppfuckad dygnsrytm och ofta inte lämnar sängen före 15:00.

Men:

Åtta:

Att diska är det värsta.


   
SvaraCitera

Åtta:

Nej, verkligen inte. Frukost är ju inte speciellt jobbigt att göra, och till lunch brukar jag äta rester. Till mellanmål (om man äter något) är det ju bara att äta en frukt eller nåt. Det enda som är lite jobbigt är middag

lagar lite allt möjligt
tror jag gjort mkt gratänger senaste halvåret


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dear Madame:

Tar ju minst 2 h och massa energi allt som allt. Vad lagar du typ? [shake]

wooaaaah vad lagar du för mat? Tar MAX en timma för mig att laga middag, oftast mindre.

Följande recpet är bra:
- Kokt ris + massa saker i en stekpanna
- krossade tomater + vatten + massa saker i en gryta, samt ris/potatis/pasta
- Massa hackade saker i en stekpanna (aka pyttipanna)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Tar MAX en timma Dold text: för mig att laga middag

Inte om man ska göra kalops! [blush]


   
SvaraCitera

Nintendo:

Inte om man ska göra kalops!

åååh vad länge sedan det var jag åt kalops![sad] ska laga ngn dag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en grej är att laga mycke mat samtidigt, ställa i kylen tills en annan dag


   
SvaraCitera

Dear Madame:

Vad lagar ni för mat och hur ofta? Alltså gör ni verkligen frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag som alla supernyttiga matscheman instruerar? Vad äter ni och hur orkar ni rent psykiskt?

Lunch får jag i skolan. Mellanmål äter jag inte och frukost kräver inte så mycket lagande.
Så det är middagen jag lagar, om jag inte smyger över till mor och blir matad.

Jag brukar laga spaghetti med olika såser/tillbehör, eller potatismos (hemmagjort) med t.ex. köttbullar, eller någon trevlig vegetarisk nudelsoppa... På sommartiden brukar det mer bli sallad, gazpacho och dyl. 🙂

Rent psykiskt orkar jag för att jag tycker det är kul att laga mat^^


   
SvaraCitera