Aviseringar
Rensa alla

Matansvarshelvetet


Ämnesstartare

Har gjort all min egen mat sedan jag var 11-12år (blev vegetarian) och sedan flyttade jag hemifrån när jag var 16år och då började jag även göra eget bröd o.s.v. Jag äter typ... Allt och tycker att det är sjukt kul att laga mat. [smile]


   
SvaraCitera

Har planerat att leva på billiga nudlar och vatten för att spara in pengar till väsentliga saker som spel och sprit [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får matlagningsryck ibland. Men annars så köper jag ibland färdiga matlådor. [blush]


   
SvaraCitera
Åtta

Slumpartad:

Har planerat att leva på billiga nudlar och vatten för att spara in pengar till väsentliga saker som spel och sprit

Nudlar är dock förhållandevis dyrt. Satsa på lök och potatis istället. [y]


   
SvaraCitera

Åtta:

Nudlar är dock förhållandevis dyrt. Satsa på lök och potatis istället. [y]

Gillar inte potatis så värst mycket. Älskar dock nudlar. Tänkte lyxa med såna där skitbilliga Eldoradonudlar. På fredagen kanske jag kastar i lite kött också... om jag hittat nå skit på extrapris.


   
SvaraCitera
Åtta

Slumpartad:

Tänkte lyxa med såna där skitbilliga Eldoradonudlar.

Det är ju svindyrt. 34kr/kg, ungefär. För det priset kan du ju få köttfärs på extrapris. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar se till att alltid ha basvaror hemma så man kan slänga ihop något halvnyttigt om det krisar. Brukar kanske 2-3 gånger i veckan laga mat och då lagar jag storportioner så jag har att äta hela veckan. Ibland två olika storportioner samtidigt om jag orkar så man inte äter samma mat hela tiden. Brukar nästan varje dag när jag är på väg hem från stan gå in i en matbutik och handla allt som är slut. Se till att ha typ bönor, grönsaker, potatis, ris, oljor, och massa olika kryddor hemma alltid så brukar det lösa sig. Såna där påsar med frysta grönsaker, spenat och ärtor kan vara bra att ha i frysen. Se till att alltid ha knäckebröd, bröd, nån form av pålägg och nån form av frukt hemma att fylla ut med ifall du blir hungrig emellanåt.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det är ju svindyrt. 34kr/kg, ungefär. För det priset kan du ju få köttfärs på extrapris. [no-no]

Ah men vill ju inte BARA äta köttfärs [sad][sad] Eldoradonudlar kostar ju fan ingenting! [tard]


   
SvaraCitera
Åtta

Slumpartad:

Eldoradonudlar kostar ju fan ingenting!

Åtta:

34kr/kg, ungefär.

[no-no]


   
SvaraCitera

Åtta:

[no-no]

Ja, men man kan ju inte mäta kilopris mot köttfärs! Nudlar är ju mer mättande kontra vikt [sad]


   
SvaraCitera
Åtta

Slumpartad:

Nudlar är ju mer mättande kontra vikt

Nu har du då fel. Nudlar innehåller typ noll näring. För samma pengar som du får ett kilo nudlar så får du ett kilo potatis, ett kilo morötter, ett kilo lök, och har då ändå pengar över.


   
SvaraCitera

Åtta:

För samma pengar som du får ett kilo nudlar så får du ett kilo potatis, ett kilo morötter, ett kilo lök, och har då ändå pengar över.

Åtta:

[ops][ops][ops]


   
SvaraCitera

Käkar sjukt dåligt, har ofta knasig dygnsrytm och då blir det att jag bara äter en gång om dagen - vanligtvis något färdigt som man kan värma.

När jag har mindre dålig dygnsrytm (det händer) äter jag vanligtvis frukost och ett mål mat. Lagar för det mesta mat tillsammans med vänner vilket gör det både billigare och roligare. Då kan det bli i princip vad som helst - söndagsstek, grytor, stuvningar, tacos, lasagne etc etc. Riktigt käk.

Om jag är själv brukar det vanligtvis bli soppa eller couscous+fetaost+russin+äpplen+gurka+övriga rester(grillad kyckling, kallrökt lax, tofu, annat). Vid enstaka tillfällen gör jag wok och ibland.. uh, typ.. färdig potatisgratäng med ungsstekt lax, tortellini+pesto eller ett berg av pommes och ketchup.
Är jättebra på att hamstra grejer i frysen men jättesämst på att käka upp dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dear Madame:

Det är fruktansvärt. Tar ju minst 2 h och massa energi allt som allt.

Det beror helt på vad du tänkt laga.

När jag bodde ensam och tog tag i mitt liv kunde jag bl.a laga:
Köttfärspiroger
Tonfisksallad
Lins- och tomatsoppa
Kikärtsröra och stekt falukorv
Falukorv i ugn och potatismos
Broccoli och råstekt potatis
Klyftpotatis och stekt köttfärs
Köttfärssås och spagetti
Vegetariska biffar och kokt potatis
Wook och nudlar

Levde vissa dagar på chips då jag tycker det är rätt tråkigt att laga mat till enbart mig själv/var allmänt depp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

tycker att det är sjukt kul att laga mat.

och lagar väldigt ofta mat trots att jag bor hemma fortfarande.


   
SvaraCitera