Aviseringar
Rensa alla

Matbudget 1000kr/månad.


Ämnesstartare

Jag kommer att ha en matbudget på cirka 1000 kronor i månaden, och vill gärna ha tips på hur jag kan äta billigare.

Jag kommer att leva vegetariskt, eftersom det är väldigt billigt. En burk bönor kostar väl inte mer än sisådär 5 kronor? Och det kan jag göra biffar på. Även med quorn, kikärtor och linser t.ex. Och till det kan jag kanske göra någon sorts sallad till.

Nudlar lär säkert några ha i åtanke nu, men nej tack, jag vill inte ha näringsbrist bara för att jag ska leva billigt.

Fler tips? Tilläggas kan att jag inte äter som en häst och har som vana att hoppa över måltider då och då, är alltid noga med frukost, men inte helt säkert att jag käkar middag och ev. mellanmål sen.


   
Citera
kachin

donken!


   
SvaraCitera

inget:

Fler tips?

Ö&B?


   
SvaraCitera

inget:

Jag kommer att ha en matbudget på cirka 1000 kronor i månaden, och vill gärna ha tips på hur jag kan äta billigare.

Hm. Bönor som sagt, men variera, det finns ju enormt många alternativ på bönfronten. Annars lär min vän Stringburka snart hoppa in och tipsa dig om någon bra container där du kan sno mat för att dryga ut din budget. Visst - den är slängd, men den är miljövänlig och jag känner ingen som blivit sjuk av att äta containermat.

Annars rekommenderar jag väl näringstillskott om det inte är för dyrt. Snattande är också ett alternativ, men snatta inte rättvisemärkt eller eko, och helst produkter som är etiskt dåliga.

Nudlar är ju inte bra. Råris, quinoa, mathavre och dylikt är däremot billigt och näringsriktigt. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla förslagen är inte billiga:

Gör storkok (grytor, annat)

Köp bönor/linser i torrvikt (blötlägg, storkok):
1 kg kostar ca 20-25 kr. Beroende på sort så är det 15-35% protein, bra med fibrer och kolhydraterna följer med på köpet.

Havregryn.
Hembakat bröd.
Bröd.
Mjölk, keso, kvarg.
Broccolli, vitkål, morötter, lök. Rotfrukter (potatis).
Ägg.
Baljväxter i allmänhet (bönor, linser, ärtor, kikärtor)
Vatten istället för läsk.

Storpack i allmänhet (pasta, ris..)

Du tjänar mycket på att inte äta kött.


   
SvaraCitera

pasta är billigt, gröt och müsli är billigt, potatis och fisk är billigt. Om man vill ha kött så funkar också grytor, gärna med ris eller bönor. Man lagar upp en stor jäkla gryta och fryser in det som blir över. 1000 spänn är en helt rimlig budget om man har tillgång till kök med kyl och frys. Det ska nog inte vara så svårt att hitta bra maträtter till ett billigt pris.

Se till att inte äta nudlar. Ät inte heller "bara" vita bönor i tomatsås, utan laga riktiga rätter. Fisk med potatis ska inte behöva kosta mer än 18 spänn per portion, gröt och müsli kostar sisådär 30 spänn i veckan kanske. Sallad är också jättebilligt, så köp gärna en tomat eller gurka då och då.

Saker som du bör akta dig för:
Bröd (i synnerhet vitt) med pålägg. Skinka och ost är ganska dyrt, och så smör på det.
Läsk. Lägger mer pengar på läsk än jag lägger på mat. Om du kan fixa en sodastream så skulle du spara asmycket pengar.
Flingor. Verkligen inte värt det, såvida det inte är billigt (som müsli t.ex.) Mjölk kostar en hel del också.

kachin:

donken!

nej


   
SvaraCitera

inget:

quorn

svindyrt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Sallad är också jättebilligt, så köp gärna en tomat eller gurka då och då.

Dyrt vatten.


   
SvaraCitera

shajjn:

gurka

shajjn:

tomat

shajjn:

Dyrt

wat


   
SvaraCitera
kachin

Mawns:

nej

vrf inte? kostar inte en hamburgare typ 10 spänn?


   
SvaraCitera

Mawns:

Om du kan fixa en sodastream så skulle du spara asmycket pengar.

Varför dricka läsk öht. [cute]

Du sa quorn, vilket är jättedyrt, men sojabönor är hyfsat billiga om du behöver protein. viktigt: håll dig borta från halvfabrikat som quorn och sojaprodukter om du vill spara pengar. Då kan du lika gärna äta kött, det är ungefär samma kostnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är inte mycket näring eller fiber för pengarna: dyrt vatten.


   
SvaraCitera

kachin:

vrf inte? kostar inte en hamburgare typ 10 spänn?

Sett ur näringssynpunkt så suger det.


   
SvaraCitera

kachin:

vrf inte? kostar inte en hamburgare typ 10 spänn?

Jo, men den innehåller tillochmed mindre näring än en gurka för tio spänn. För dubbelt så mycket pengar så kan du göra så mycket mat att det räcker i två dagar om du äter det morgon, middag och kväll. En 10kronorsburgare varar i någon timme, om ens det.

Anarkandi:

Varför dricka läsk öht. [cute]

Jag kan inte hjälpa det, sluta sparka på den häst som redan ligger ner [cry]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

shajjn:

Ja, det är inte mycket näring eller fiber för pengarna: dyrt vatten.

Det stämmer, men det är alltid skönt med lite omväxling, och grönsaker är ett enkelt och billigt sätt att tillföra lite variation. Lägg märke till hur jag skrev det jag skrev.


   
SvaraCitera

inget:

Nudlar lär säkert några ha i åtanke nu, men nej tack, jag vill inte ha näringsbrist bara för att jag ska leva billigt.

Men nudlar kvar bara bra "bukfylla", för att dyga maten med, tex wookade grönsaker med stekta nudlar.

Men ja. öh. Baka eget bröd, det blir billigare. Köpt stora förpackningar. Gör storkok och frys in det. Soppor är ofta billiga.


   
SvaraCitera