Aviseringar
Rensa alla

Matematik


Ämnesstartare

Alltså matematik är så jävla häftigt! Skulle vara fett nice att bli bra på det men är det verkligen lönt att försöka om man inte är jättemsart redan från början? Jag tänker liksom att hade jag haft talang för att bli en bra matematiker så borde det väl redan visat sig?


   
Citera
Ämnesstartare

svartarosen:

Alltså matematik är så jävla häftigt! Skulle vara fett nice att bli bra på det men är det verkligen lönt att försöka om man inte är jättemsart redan från början? Jag tänker liksom att hade jag haft talang för att bli en bra matematiker så borde det väl redan visat sig?

det krävs bara och bara studie vana! tränar du matte en vecka i sträck, blir du så intresserad av det. Matematiken är till för alla! man behöver inte fatta exakt för det finns inte formler eller påhittade satser inom matematiken utan allt kan bli bevisat och ändrat på vilket sätt som helst! gör va du vill! skapa dina egna satser , leka med siffor. thats what all this is about


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pm_is_back:

finns inte formler eller påhittade satser inom matematiken utan allt kan bli bevisat och ändrat på vilket sätt som helst! gör va du vill!

Lol...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Lol...

xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Jag tänker liksom att hade jag haft talang för att bli en bra matematiker så borde det väl redan visat sig?

Det är som med allt annat.
Vill du bli bäst i världen så krävs en hel del talang, men alla kan bli bra genom att träna.
(Jag jämförde med någon sport...)


   
SvaraCitera

svartarosen:

Jag tänker liksom att hade jag haft talang för att bli en bra matematiker så borde det väl redan visat sig?

Det beror på vad man menar, att vara snabbtänkt och bra på huvudräkning är nog svårt att träna upp, men att lära sig matematiska formler och regler är något som nästan alla kan göra.


   
SvaraCitera

Observator:

att vara snabbtänkt och bra på huvudräkning är nog svårt att träna upp

Det där är aritmetik ditt tard

Observator:

men att lära sig matematiska formler och regler är något som nästan alla kan göra.

Är du helt efterbliven? Matematik handlar om problemlösning, visst det har ett inslag av formler men du blir inte bättre som matematiker igenom att lära dig en massa formler.

svartarosen:

talang för att bli en bra matematiker så borde det väl redan visat sig?

Träna dig, det kan ta tid innan man "förstår" matematiken


   
SvaraCitera
smisk

Jag gillar inte matte. Jag tycker det är intressant, men jag har ingen jävla använding för det alls. ALLS.


   
SvaraCitera

Divinator:

Det där är aritmetik ditt tard

Varför så upprörd?

Divinator:

Är du helt efterbliven? Matematik handlar om problemlösning, visst det har ett inslag av formler men du blir inte bättre som matematiker igenom att lära dig en massa formler.

Nej, vad jag vet är det mesta som det ska i mitt huvud.
Så du menar att man föds till matematiker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

matematik <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur lär man sig att räkna probability, pot odds, implied odds, outs och reverse outs i Texas Hold'em?

Det är den enda matten jag är speciellt intresserad av att lära mig. [blush]


   
SvaraCitera

Observator:

Varför så upprörd?

Eftersom aritmetik är inte matematik, visst det är en del av matematiken men att räkna snabbt/"bra"≠Bra matematiker

Observator:

Nej, vad jag vet är det mesta som det ska i mitt huvud.

Testa att räkna tredimensionell vektoralgebra bara i huvudet[rolleyes]
EDIT: beror på om du menar utan papper i.e. allt i huvudet men om du menar med papper så är det ju efterblivet att säga att det mesta sker i huvudet då det är ju i princip sant för allting.

Observator:

Så du menar att man föds till matematiker?

Jag menar att man gör mycket inom matematiken tills man får en viss känsla för det, vissa föds med den känslan men de flesta intelligenta personer kan öva upp den


   
SvaraCitera

Libertad:

Det är den enda matten jag är speciellt intresserad av att lära mig. [blush]

http://en.wikipedia.org/wiki/Poker_probability_(Texas_hold_%27em )
Har för mig att den artikeln är ganska bra.


   
SvaraCitera

Divinator:

Eftersom aritmetik är inte matematik, visst det är en del av matematiken men att räkna snabbt/"bra"≠Bra matematiker

Läs mitt inlägg igen:

Observator:

Det beror på vad man menar

Jag påstod aldrig att vara bra på matematik innebar att kunna räkna snabbt.

Divinator:

Jag menar att man gör mycket inom matematiken tills man får en viss känsla för det, vissa föds med den känslan men de flesta intelligenta personer kan öva upp den

Således kan alltså många personer, t ex trådskaparen, bli matematiker? Säger vi inte samma sak här egentligen?

Dold text: PS. Ditt tidigare inlägg är anmält. Skippa förolämpningarna nästa gång. [smile]


   
SvaraCitera

Observator:

Jag påstod aldrig att vara bra på matematik innebar att kunna räkna snabbt.

Observator:

att vara snabbtänkt och bra på huvudräkning

Bra på huvudräkning=Snabb, för om du menar bra som i kan addera tal så borde du säga att man inte ska vara efterbliven.

Observator:

Således kan alltså många personer, t ex trådskaparen, bli matematiker? Säger vi inte samma sak här egentligen?

Du säger att hon ska lära sig formler och på så sätt bli bra medans jag säger att hon inte ska bry sig så mycket om formler och istället utveckla sin känsla för matematik.


   
SvaraCitera