Aviseringar
Rensa alla

Matematik


Divinator:

Bra på huvudräkning=Snabb, för om du menar bra som i kan addera tal så borde du säga att man inte ska vara efterbliven.

Okej, men var sa jag vad det är som gör en person bra på matematik?

Divinator:

Du säger att hon ska lära sig formler och på så sätt bli bra medans jag säger att hon inte ska bry sig så mycket om formler och istället utveckla sin känsla för matematik.

Känslan kommer väl naturligt allteftersom man utforskar ett ämne djupare, och i matematiken innebär väl det bland annat att lära sig olika formler, eller hur?


   
SvaraCitera

svartarosen:

Alltså matematik är så jävla häftigt! Skulle vara fett nice att bli bra på det men är det verkligen lönt att försöka om man inte är jättemsart redan från början? Jag tänker liksom att hade jag haft talang för att bli en bra matematiker så borde det väl redan visat sig?

Det är en vanlig missuppfattning att folk trycker ner sin egen intelligens vilket leder till att de inte ens gör ett ärligt försök att prova matematik. Jag vet några stycken som inte är så bra på hela konceptet, men de har jobbat upp sig genom att lägga ner tid.

Men när du snackar om talang, försöker du bli bäst på det eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Men när du snackar om talang, försöker du bli bäst på det eller?

Ser ingen anledning till att lära mig det om jag inte har någon chans att bli riktigt bra. Alltså ja, se till så att jag klarar mina kurser kommer jag ju såklart göra ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matte sägs vara grunden till att vara smart du hittar ingen med MVG i matte som inte har minst VG i alla andra


   
SvaraCitera

Nick15:

Matte sägs vara grunden till att vara smart du hittar ingen med MVG i matte som inte har minst VG i alla andra

Källa till det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det är inte lönt. Man måste ha en viss talang för att bli matematiker. I vissa avseenden räcker det helt enkelt inte bara med hårt arbete.

Skönt att man själv föddes med den talangen.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Ser ingen anledning till att lära mig det om jag inte har någon chans att bli riktigt bra. Alltså ja, se till så att jag klarar mina kurser kommer jag ju såklart göra ändå.

Detta brukar kallas "ja, men" mentaliteten. Att hitta alla bortförklaringar man kan komma på för att inte göra en sak, fast du nu även frågade om det var lönt att börja. Jag skulle säga att det är det. Men för en som tillämpar "ja, men" mentaliteten räcker det med att en av 50 personer säger att det inte är värt det för att ni ska låta bli [zzz]

Jag personligen kanske har ställt frågan till mig själv många gånger om det är lönt att börja gymma eller gå ut och konditionsträna när jag har så dålig grundstyrka och har ihopklämda lungor. Visst, man gör ju det av andra skäl, för att bli hälsosammare och utveckla sig [rolleyes]

Rock Lee:

Nej, det är inte lönt. Man måste ha en viss talang för att bli matematiker. I vissa avseenden räcker det helt enkelt inte bara med hårt arbete.

Vilken dumbom som helst klarar av matematik om de har intresse och lägger ner mycket arbete. Sedan om de har en så kallad talang eller inte, det är en bra bonus. Jag räknar i princip matematik bara för att klara mina kurser på skolan, men det går bra tycker jag. Kan inte säga att jag lägger ner så jätte mycket arbete.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nick15:

Matte sägs vara grunden till att vara smart du hittar ingen med MVG i matte som inte har minst VG i alla andra

Märkbart är dock att många "matteälskare" är ganska dåliga på att skriva. Jag ser det gång på gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Simnudel:

Märkbart är dock att många "matteälskare" är ganska dåliga på att skriva.

Fast så länge folk som särskriver kan få ett VG i svenska, känner jag att vi kanske inte skall lägga alltför stor vikt vid gymnasiebetygen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Fast så länge folk som särskriver kan få ett VG i svenska, känner jag att vi kanske inte skall lägga alltför stor vikt vid gymnasiebetygen.

I och för sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Detta brukar kallas "ja, men" mentaliteten. Att hitta alla bortförklaringar man kan komma på för att inte göra en sak, fast du nu även frågade om det var lönt att börja.

Nej det kallas att sikta högt och inte nöja sig med att bli en medelmåtta.

sylar:

Jag räknar i princip matematik bara för att klara mina kurser på skolan, men det går bra tycker jag. Kan inte säga att jag lägger ner så jätte mycket arbete.

Då kanske du inte ska klaga på min mentalitet när det tydligen är du själv som har så kallad "ja men"-mentalitet? [rolleyes]

sylar:

Vilken dumbom som helst klarar av matematik om de har intresse och lägger ner mycket arbete. Sedan om de har en så kallad talang eller inte, det är en bra bonus.

Jag nöjer mig inte med att klara av några kurser, det kommer jag göra oavsett, jag funderar på om jag ska försöka bli bäst i världen eller inte.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Nej det kallas att sikta högt och inte nöja sig med att bli en medelmåtta.

Så bara för att du "tror" att du inte kan bli bäst, så siktar du på att bli sämst istället? Låter ganska dumt. Fast det hade varit sant att du är jättedålig på matematik, så kan du alltid försöka bli så bra som möjligt.

svartarosen:

Då kanske du inte ska klaga på min mentalitet när det tydligen är du själv som har så kallad "ja men"-mentalitet? [rolleyes]

Vad har "ja, men" mentaliteten med mig att göra? Jag är inte personen som sitter och säger att man ska vara bäst på något, annars ska man inte hålla på med det. Jag är inte personen som bortförklarar mig.

Jag skrev bara att jag inte lägger ner så mycket arbete, vilket är en helt annan sak mot vad vi diskuterar. För det andra så har jag ADHD som gör så att jag knappt kan koncentrera mig bland annat. Försöker klara av skolan så bra som möjligt nu medan jag inte får hjälp.

svartarosen:

Jag nöjer mig inte med att klara av några kurser, det kommer jag göra oavsett, jag funderar på om jag ska försöka bli bäst i världen eller inte.

Med mentaliteten som du har måste jag tyvärr säga att du inte kommer att bli bäst i världen. Om du skulle kunna utföra miraklet att bli bäst i världen på något som är så välutövat över världen, när du inte har börjat med det i tidig ålder. Så måste du åtminstone ha intresset.

Med att nöja mig med att klara mina kurser, menar jag att den lilla tid jag har över till annat tänker jag inte använda till att räkna mer matematik. Om du är så säker på att du kommer klara av alla avancerade matematikkurser på universitetet, varför tvekar du då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Så bara för att du "tror" att du inte kan bli bäst, så siktar du på att bli sämst istället? Låter ganska dumt.

Nej läs vad jag skriver, jag kommer ju såklart se till att jag klarar alla kurser ändå...kommer nog bli bättre än de flesta oavsett, eller det är jag redan föresten.

sylar:

Jag skrev bara att jag inte lägger ner så mycket arbete, vilket är en helt annan sak mot vad vi diskuterar.

Okej, tyckte det lät som typ samma sak men men.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Om du är så säker på att du kommer klara av alla avancerade matematikkurser på universitetet, varför tvekar du då?

abo jag läser redan analysen och jag går i gymnasiet.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Nej läs vad jag skriver, jag kommer ju såklart se till att jag klarar alla kurser ändå...kommer nog bli bättre än de flesta oavsett, eller det är jag redan föresten.

Syftade på din mentalitet om att det inte känns värt det om man inte blir bäst. Som du skrev här:

svartarosen:

Ser ingen anledning till att lära mig det om jag inte har någon chans att bli riktigt bra.

.

svartarosen:

kommer nog bli bättre än de flesta oavsett, eller det är jag redan föresten.

svartarosen:

abo jag läser redan analysen och jag går i gymnasiet.

Alltså har du svarat på din egen fråga. Du har mer talang inom ämnet än alla andra. Suck..

svartarosen:

abo jag läser redan analysen och jag går i gymnasiet.

Lustigt att du skriver så, för min fråga var varför du trots det tvekar?


   
SvaraCitera