Aviseringar
Rensa alla

Matematik för naturvetare/humanister [shake]


Ämnesstartare

Alltså på IB läser man ju matte på high level eller standard level. Men på den skolan jag kollade på hade de det inte det så.

Där kunde man välja på matte för humanister och matte för naturvetare. Alltså man väljer inte nivå [shake]

Ngn som har erfarenhet av det? Vad det motsvarar typ. Ska kolla upp med skolan självklart men tänkte att ngn kanske visste ngt om det här.

Undrar även om en skola kan "anses bra" om den tex för något år sedan hade 5 st elever som gick ut med över 40 p, varav en hade maximala 45. Är det vanligt typ?


   
Citera
Exner

grodanboll_:

Alltså på IB läser man ju matte på high level eller standard level. Men på den skolan jag kollade på hade de det inte det så.

Där kunde man välja på matte för humanister och matte för naturvetare. Alltså man väljer inte nivå [shake]

Det blir i pincip samma sak - åt minstone vad gäller behörighet, till vidares studier.

grodanboll_:

Undrar även om en skola kan "anses bra" om den tex för något år sedan hade 5 st elever som gick ut med över 40 p, varav en hade maximala 45. Är det vanligt typ?

Om det var en avgångsklass, med runt 25 elever, är det ganska vanligt; något under snitt, möjligen.

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Om det var en avgångsklass, med runt 25 elever, är det ganska vanligt; något under snitt, möjligen.

Men vad dåligt. Riktigt sämst, buuu.
Så hur många brukar gå ut med över 40?

Fast iofs tror jag inte att det är 25 elever i klasserna, måste kolla upp!

Exner:

Det blir i pincip samma sak - åt minstone vad gäller behörighet, till vidares studier.

What? Men vad händer med slutproven? De anpassas väl efter om man läst SL eller HL? [shake]


   
SvaraCitera

Jag vet att det är ungefär 5-7 personer som går ut med 45 i HELA VÄRLDEN. Det är otroligt, tycker jag.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Jag vet att det är ungefär 5-7 personer som går ut med 45 i HELA VÄRLDEN. Det är otroligt, tycker jag.

Och det är 4 % som får 40 och uppåt. [shake]


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Och det är 4 % som får 40 och uppåt.

Sjukt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Sjukt.

Men hur många är det i Sverige då? Alltså hur många i varje klass.


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Men hur många är det i Sverige då? Alltså hur många i varje klass.

Haha, vet faktiskt inte. Kanke 1-2 stycken, men tror att det är 1.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Haha, vet faktiskt inte. Kanke 1-2 stycken, men tror att det är 1.

Exner:

Om det var en avgångsklass, med runt 25 elever, är det ganska vanligt; något under snitt, möjligen.

[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Om det var en avgångsklass, med runt 25 elever, är det ganska vanligt; något under snitt, möjligen.

Stämmer det verkligen?[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Där kunde man välja på matte för humanister och matte för naturvetare. Alltså man väljer inte nivå [shake]

Blir det inte samma i slutändan?

Skulle tippa att man, för att göra det lätt för de stackars eleverna, har gett dem svenska namn istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Blir det inte samma i slutändan?

Båda var matte på SL. Men fattar inte hur proven "utformas" efter det. Det gör de väl inte. Alla får väl samma prov om man läser Ma SL [shake] Eller läser man kanske samma saker bara att uppgiterna är mer humanistiska på det ena osv.. Aja ordnar väl sig [crazy]


   
SvaraCitera
Exner

Dream:

Jag vet att det är ungefär 5-7 personer som går ut med 45 i HELA VÄRLDEN. Det är otroligt, tycker jag.[smile]

grodanboll_:

Och det är 4 % som får 40 och uppåt. [shake]

Det senare tycker jag låter väl lågt; vi hade sju - vill jag minnas - som gick ut med, i min årskurs. Jag är dock naturare.

[mad]


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Alla får väl samma prov om man läser Ma SL

Troligen så är det Mathematics Methods SL och Mathematics Studies SL


   
SvaraCitera

Exner:

Det senare tycker jag låter väl lågt; vi hade sju - vill jag minnas - som gick ut med, i min årskurs. Jag är dock naturare.

7 som gick ut med 45p? Det är väl IB vi pratar om nu? Eller?[smile]


   
SvaraCitera