Aviseringar
Rensa alla

Matematik, hur?


Ämnesstartare

Jag, som går samhällsvetenskapliga programmet har väldigt svårt för att uppskatta matematik(aka "föraktar"), och nu när jag inser att jag ska genomlida matematik C så frågar jag er om ni möjligtvis har några tips för att kunna gilla matematik mer och på så sätt få högre betyg. Jag har tyvärr inga hobbies som direkt kan kopplas till matematik.

Och gärna råd om hur man tränar effektivast till prov.


   
Citera

Ett tips är ju att påminna dig själv om att du knappast får en bra utbildning utan matte c.

ett annat tips är att ta någon sorts drog medans du pluggar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Box:

ett annat tips är att ta någon sorts drog medans du pluggar

Vad föreslår du?[rolleyes]


   
SvaraCitera

Homunculi:

Vad föreslår du?[rolleyes]

Något koncentrationshöjande, fråga någon expert junkie.


   
SvaraCitera

Fråga matte läraren. Det är ju det man har dom till.

Hur du tränar effektivast till prov är väldigt individuellt, räkna uppgifter, sammanfatta det du ska kunna inför provet osv brukar fungera.. gå inte till provet oförberedd. Läsa kan också funka men det verkar bara jobbigt.


   
SvaraCitera

Försök skaffa en hobby som har med matematik att göra?
Programmering är ju ett exempel.


   
SvaraCitera

Bli jude -> räkna pengar [party]


   
SvaraCitera

Om du föraktar matte är det nog tyvärr rätt kört, för då identifierar du dig ju bara med dåliga saker när du pluggar det.

Det är en annan sak om man känner sig dålig på matte men verkligen vill lära sig.

Vill man inte lära sig får man antingen försöka skrapa ihop den självdisciplin som behövs (vilket är nyttig träning, för tro nu inte att alla ämnen på högskolan/universitet är sådär jäääätteroliga) eller helt enkelt nöja sig med kassa betyg. Svårare än så är det inte.


   
SvaraCitera

Varför ska du läsa Matte C om du inte vill? Det är ju inget kärnämne.


   
SvaraCitera

Jag tror att jag har kommit på vad som kan göra matematik roligt (ska fungera även för de allra största matematik-hatarna)

En del personer som ogillat matematik, har helt plötsligt kommit en dag och sagt "matte är ju fan roligt ändå". Vad ligger det i? Ja, helt enkelt att de har fått en större förståelse för det. Antingen räknar man som en marionettdocka utan att förstå vad man håller på med, bara för att bli klar med kursen och fortfarande hatar matematik. Eller så försöker man faktiskt förstå detta underbara ämne, så att det blir roligt.


   
SvaraCitera

ta en programeringskurs, programera hela matte c i din grafräknare så e allt fiksat [cool]


   
SvaraCitera

Häng med på lektionerna och inse att matematik är något vackert som beskriver naturens alla förlopp.


   
SvaraCitera

The Road Behind:

Varför ska du läsa Matte C om du inte vill? Det är ju inget kärnämne.

Jo matematik är ett kärnämne, och även det viktigast av dem alla.

De flesta som inte gillar matte gör det för att dom suger på det. Plugga mer helt enkelt. När man gett det lite tid och får flyt blir det roligare, och det blir lättare att lösa komplexa problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Bli jude -> räkna pengar

Jag är redan jude, men jag saknar judeguldet. [sad]

k1337oris:

Försök skaffa en hobby som har med matematik att göra?Programmering är ju ett exempel.

Turkeso:

ta en programeringskurs, programera hela matte c i din grafräknare så e allt fiksat

Jag har funderat på det, men av någon anledning så har jag inte satt planen i verket än,

The Road Behind:

Varför ska du läsa Matte C om du inte vill? Det är ju inget kärnämne.

Har hört att det är bra att ha i bagaget senare.

sylar:

Eller så försöker man faktiskt förstå detta underbara ämne, så att det blir roligt.

Infraröd:

Häng med på lektionerna och inse att matematik är något vackert som beskriver naturens alla förlopp.

Jag vet att det är ett väldigt vackert och användbart språk, men jag kan inte gilla det, för det är likväl tråkigt.

sylar:

Antingen räknar man som en marionettdocka utan att förstå vad man håller på med, bara för att bli klar med kursen och fortfarande hatar matematik.

Det är jag just nu.[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fredr1k:

Plugga mer helt enkelt. När man gett det lite tid och får flyt blir det roligare, och det blir lättare att lösa komplexa problem.

Jag kan redan lösa de mer komplexa talen i boken.


   
SvaraCitera