Aviseringar
Rensa alla

Matte A


Ämnesstartare

kan någon på bästa sätt förklara hur man räknar bråk med olika nämnare? t.ex 5/8 - 1/4

har panik för jag har lusläst förklaringarna men fattar inte


   
Citera

[chocked]


   
SvaraCitera

[shake]


   
SvaraCitera

OMG! [surprised]


   
SvaraCitera

haha. det där borde jag kunna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaja säga hur man gör bara


   
SvaraCitera
Åtta

Du måste helt enkelt hitta en gemensam nämnare. Eftersom 4 och 8 båda är med i tvåans multiplikationstabell kan vi anta att 8 är en gemensam nämnare för de två talen. Hur får vi då det första talets nämnare att bli åtta? Genom att multiplicera både nämnare och täljare med två.

Vi får då 2/8. Helt plötsligt blir uppgiften (5/8)-(2/8) betydligt mycket enklare. Anledningen till att talet fortfarande är giltigt är därför att 2/8 är samma sak som 1/4, 4/16, 8/32, 16/64 o.s.v.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Eftersom 4 och 8 båda är med i tvåans multiplikationstabell kan vi anta att 8 är en gemensam nämnare för de två talen.

varför just åttan?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

OKEJ JAG FATTADE

tack åttan

t.ex: 5/24 + 1/6 = ? då tänker man att 6 och 24 är med i fyrans tabell och att 6 x 4 är 24, right? och då måste man även multiplicera ettan med fyra så det blir 4/24, right?

5/24 + 4/24 = 9/24 = 3/8


   
SvaraCitera

du får ha samma bas [wink]


   
SvaraCitera
Åtta

BLODÅDRA:

t.ex: 5/24 + 1/6 = ? då tänker man att 6 och 24 är med i fyrans tabell och att 6 x 4 är 24, right? och då måste man även multiplicera ettan med fyra så det blir 4/24, right?

Prexakt! [y] Gör man så kan man alltid få fram en gemensam nämnare. Dock får man inte alltid fram den lägsta. I ditt fall så har de varit såpass låga att det inte riktigt spelar någon större roll, men generellt sett så vill man ha så låg nämnare som möjligt. Ditt svar, 9/24, skulle kunna skrivas som 3/8 istället, eftersom både 9 och 24 är med i treans multiplikationstabell.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Prexakt!

[love]


   
SvaraCitera

Båda talen måste förlängas för att så samma minsta gemensamma nämnare. Eftersom att 8an är största nämnaren av dem, alltså utav 5/8 och 1/4, så ska du hitta ett tal i 8ans tabell som går i båda talen.

5/8 = 2x 5 och 2x 8 = 10/16. Jag gångrade med 2, för att få 16 på nämnaren.

1/4 = 4x1 och 4x 4 = 4/16. Jag gångrade de här talet med 4 för att få 16 på nämnaren.

Nu har båda talen samma nämnare, alltså 16.

Så 10/16 - 4/16 = 6/16.

Eftersom att båda har samma nämnare är det bara att subtrahera täljarna, alltså 10an och 4an.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Obs, glömde säga att man kan förenkla också som åtta gjorde i sin beräkning. 6/16 / 2 = 3/8.


   
SvaraCitera