Aviseringar
Rensa alla

matte b


Ämnesstartare

har sökt till samhälle nu till hösten där jag kommer läsa matte b, och då detta inte är mitt starkaste ämne (skriver jag vg på mitt nästa prov höjer jag mitt slutbetyg i matte (finally, yesyesyes)) undrar jag bara vilka avsnitt ni som gör det/har läser/läst? [smile]
har för mig att min syo sa att det mest var ekvationer.


   
Citera

Har läst allt då jag inte längre studerar på gymnasienivå [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Silverspine:

Har läst allt då jag inte längre studerar på gymnasienivå

minns du vad du läste när du läste matte b då?


   
SvaraCitera

puckoboll:

minns du vad du läste när du läste matte b då?

Mest enklare ekvationer i olika former.

Hela b-kursen handlar nästan bara om ekvationslösning.
Av vad jag kommer ihåg iaf 😛


   
SvaraCitera

MA1202 - Matematik B
50 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:5
HEM ÄMNE | SKRIV UT

Mål
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
kunna formulera, analysera och lösa matematiska problem av betydelse för tillämpningar och vald studieinriktning med fördjupad kunskap om sådana begrepp och metoder som ingår i tidigare kurser

kunna förklara, bevisa och vid problemlösning använda några viktiga satser från klassisk geometri

kunna beräkna sannolikheter vid enkla slumpförsök och slumpförsök i flera steg samt kunna uppskatta sannolikheter genom att studera relativa frekvenser

med omdöme använda olika lägesmått för statistiska material och kunna förklara skillnaden mellan dem samt känna till och tolka några spridningsmått

kunna planera, genomföra och rapportera en statistisk undersökning och i detta sammanhang kunna diskutera olika typer av fel samt värdera resultatet

kunna tolka, förenkla och omforma uttryck av andra graden samt lösa andragradsekvationer och tillämpa kunskaperna vid problemlösning

kunna arbeta med räta linjens ekvation i olika former samt lösa linjära olikheter och ekvationssystem med grafiska och algebraiska metoder

kunna förklara vad som kännetecknar en funktion samt kunna ställa upp, tolka och använda några icke-linjära funktioner som modeller för verkliga förlopp och i samband därmed kunna arbeta både med och utan dator och grafritande hjälpmedel

Hittade en kursplan.. hur bra den stämmer vet jag inte men men..


   
SvaraCitera

du tror väl allvarligt inte att en hel mattekurs mest består av en sak? bara för att man läst statistik och geometri i ma-a, ja ända sedan tvåan på lågstadiet betyder ju inte d att man e klar med d. det finns ju jättemycket att lära sig inom de olika områdena.

innehåll i sp-ma-b-boken:

1) sannolikhetslära
2) funktioner och linjära modeller
3) algebra och icke-linjära modeller
4) geometri
5) statistik

och man kan inte riktigt kalla ett avsnitt ekvationer heller för den delen. ekvationer är ju ngt man kan tillämpa på de flesta områden.[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

du tror väl allvarligt inte att en hel mattekurs mest består av en sak?

det är väl klart som fan att jag inte tror[tard] jag skrev MEST, eftersom det var vad min syo sa. och jag kan inte hjälpa att hon är blåst och ville kolla om hon bara babblade strunt som hon brukar[smile]
tack för innehållet dock.


   
SvaraCitera

puckoboll:

jag skrev MEST

gjorde jag med[wink]


   
SvaraCitera

puckoboll:

har för mig att min syo sa att det mest var ekvationer.

jag vill inte skrämma dig, men all matte på "högre nivå" är ekvationer. om du tycker det är jobbigt kommer du förmodligen att vänja dig. ett g+ - vg- som jag tolkar att du har i 9:an räcker för att klara matte b utan större problem. go for it!
själv har jag börjat läsa matte d parallellt och utöver matte c sedan sportlovet (måste vara klar tilll 6:e juni med ett mvg:S). good bye fritid:P


   
SvaraCitera

Jag tycker Matte B är grymt kul. Lite annorlunda, inte den där vardagliga basmatten som man alltid läst. Finns många som suger på matte, så låt inte det hindra dig.


   
SvaraCitera

Flummig:

Finns många som suger på matte, så låt inte det hindra dig.

Alltså, finns många som skiter i matten totalt, syftade inte på dig, ett VG är tillräckligt för att klara av kursen. Så du inte tolkar det fel! [cute]


   
SvaraCitera
elinc

Jag läser matte b nu (: Askul


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matt3:

ett g+ - vg- som jag tolkar att du har i 9:an räcker för att klara matte b utan större problem. go for it!

fan vad gött! så länge jag inte är supertrött, har tankarna på annat håll och verkligen får chansen att nöta så har jag inga problem. (är väl så för alla hihi)

Flummig:

Alltså, finns många som skiter i matten totalt, syftade inte på dig, ett VG är tillräckligt för att klara av kursen. Så du inte tolkar det fel!

haha gud nej, du får gärna kalla mig trög[rolleyes] söt du är haha[smile]


   
SvaraCitera

puckoboll:

haha gud nej, du får gärna kalla mig trög söt du är haha

Hihi, du är också söt[blush]. Men jag lovar, du kommer klara B kursen galant! Go for it, don't be worried![cool]


   
SvaraCitera

koordinatsystem

och lärt oss grafritaren...

andragradsfunktioner + linjära + exponentiella

ekvationer tills man spyr

matte a var roligare


   
SvaraCitera